Cégtörténetek: Svájc
Csak alap adatok: mikor mi, esetleg hol

Az oldalaim (úgy a villamososak-vonatosak, mint a repülősök) készítése közben gyakran kijegyzetelek ezt-azt a képeken szereplő járművek gyártóival kapcsolatban. Néha felhasználom ezeket a jegyzeteket, néha nem, mindenesetre azt gondoltam, hátha mást is érdekelnének ezek a szösszenetek. Az alapokat jellemzően külföldi wikipediákból szedtem, néha egyéb weboldalakról. Mivel több alkalommal is találkoztam egymásnak ellentmondó adatokkal, lehet, hogy nem mindig sikerült a pontosakat kiválogatni, ezért azt javaslom, az itt olvasható információt senki se használja szakdolgozat vagy könyv írásához :) Ha valahol NAGYON NAGY hülyeséget írtam, ér szólni! Ha ennyi rinyálás meg magyarázkodás után még mindig érdekel, sőt, esetleg tetszik ez az oldal, akkor persze használd egészséggel!

Amúgy tudja valaki, hogy miért van annyi "S" betűvel kezdődő nevű cég Svájcban? Logikusnak tűnne, hogy azért, mert mindegyik úgy kezdődik, hogy "Svájci...", de nem erről van szó :)

Legutóbb bővítve: 2020. május 9.

Tartalomjegyzék

Adolph Saurer AG
BBC / Brown, Boveri & Cie

FBW / Franz Brozincevic & Cie.
FFA / Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein
HESS / Carrosserie Hess
MFO / Maschinenfabrik Oerlikon
NAW / Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon
Schindler
SWS / Schlieren
SLM / Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik
SAAS / Sécheron
SIG / Schweizerische Industrie-Gesellschaft
Stadler
Sulzer

A bejegyzéseket - továbbra is teljesen szubjektív módon - néhány képpel és linkkel is megpróbáltam illusztrálni, hogy ne legyen olyan száraz. Kattingassatok rájuk, ne dolgozzak már feleslegesen :)

Adolph Saurer AG


Saurer 5GF-U oldtimer busz Bécsben

1853 Franz Saurer öntödét alapít St. Gallenban
1869 a F. Saurer & Söhne átköltözik Arbonba, hímzőgépek gyártásba fog
1896 Adolph Saurer átveszi a cég vezetését
  petróleumos motorok gyártása
1897 saját autók gyártása
1903 haszongépjárművek gyártása
1914-tól elsősorban a haszongépjárművekre koncentrálnak
1920 részvénytársasággá alakulás: Adolph Sauer AG
1929 megszerzik az olteni haszongépjárműgyártó Berna részvénytöbbségét, egyesítik a járműfejlesztést
1982 FBW + Adolph Saurer AG -> Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon (NAW)
1990 után a Sauer AG a járműgyártáson kívüli területekre (textilipari gépek) koncentrál
2006 megveszi őket az OC Oerlikon AG, az Oerlikon-Bührle Holding AG utódja

BBC / Brown, Boveri & Cie


Az első budapesti troliüzem egyik kocsiját a MÁVAG építette Brown-Boveri villamosberendezéssel

A svájci villamosipar talán legfontosabb szereplője; a vasúti járműgyártásban általában a villamosberendezések (motorok, kapcsolók) előállítójaként szerepelt.

1891     két volt Oerlikonos vezető (vajon mi lehetett a vezetéknevük?:) megalapítja a Brown, Boveri & Cie. céget Badenben
1905     részvénytársasággá alakulnak
1904     az AEG megszerzi a részvénytöbbséget, de 1915-ig továbbadja
1910 a BBC bevásárolja magát az osztrák Vereinigten Elektrizitäts AG-ba -> Österreichische Brown Boveri-Werke AG
1917 az osztrák cég teljesen a BBC tulajdonába kerül, annak magyar leányvállalata is a BBC része lesz
1933 az első budapesti troliüzem egyik kocsija Brown-Boveri villamosberendezéssel épül meg
1967     felvásárolják az Oerlikont
1969     felvásárolják a Société Anonyme des Ateliers de Sécheront (SAAS)
1973 a budapesti fogaskerekűn közlekedni kezdenek az SGP által épített szerelvények, melyek villamosberendezését a BBC osztrák leányvállalata gyártotta
1988     a BBC összeolvad a svéd ASEA-val -> ABB

FBW / Franz Brozincevic & Cie.

Ex-Basel FBW trolleybus 920 in Brasov in 2008.jpg
Egy Hess által karosszált volt bázeli troli Brassóban. Von Stefan Puscasu - http://brasov.stfp.net/DataV/L/f/920-8:1.jpg with specific date and author information at this page: http://brasov.stfp.net/?ttx=Lf&veh=920&all=Y, Gemeinfrei, Link

1910 a horvát Franz Brozincevic megépíti az első teherautóját Zürichben
1918 FBW néven gyártanak teherautókat és buszokat Wetzikonban (innen jön a "W" betű a cégnévben)
1957 bemutatják az első csuklós trolijukat: GTr51
1974 a "svájci standard trolik" gyártásában részvétel (a villamosberendezést a BBC és az SAAS készítette)
1978 megveszi őket az Oerlikon-Bührle
1982 az FBW és az Adolph Saurer AG összeáll -> Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon (NAW)
1985 befejezik az FBW néven való gyártást

FFA / Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG

1924     Dornier-Werke Altenrhein AG
1948 a cég svájci kézbe kerül
1949     vasúti járműgyártással is foglalkoznak: Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG (FFA)
1955 P-16 jelzéssel szuperszónikus vadászbombázót terveznek, de balesetek miatt nem lesz megrendelés belőle
1987     a vagongyárat megveszi a Schindler Holding -> Schindler Waggon Altenrhein (SWA)
  a repülőgép üzletág visszakerül a Dornierhez
1997 az SWA-t megveszi a Stadler

HESS / Carrosserie Hess


HESS "lighTram 3" Zürichben

1882 Heinrich Hess kocsiműhelyt alapít Solothurnban
1919 személygépkocsikat és buszokat is karosszálnak
1920 fa helyett acél vázat használnak
1930 elkezdenek alumínium karosszériaelemekkel kísérletezni
1939 trolibuszok gyártásának megkezdése
1954 önhordó alumínium szerkezetű buszok gyártása az FBW-vel együttműködve
1978 az FBW-vel közösen megtervezik az első repülőtéri buszukat - a termék később COBUS néven önálló céggé vált
2003-tól duplacsuklós "lighTram" trolik gyártása Vossloh Kiepe villamosberendezéssel

MFO / Maschinenfabrik Oerlikon

Ez a villamosipari óriás villamosberendezések, esetleg fékek gyártójaként tűnik fel vasúti járművek gyári tábláin.

1876     gépgyár alapítása Zürich mellett: Werkzeug- und Maschinenfabrik Oerlikon
1884     villamos osztály létesítése Charles Brown vezetésével
1886     Maschinenfabrik Oerlikon (MFO)
  elsődleges profil: erőművek, áramátvitel, vasútvillamosítás
1906 az anyacégből kiválik a gépgyártással foglalkozó Werkzeugmaschinenfabrik Oerlikon (SWO)
1937 az SWO-t megveszi a német Emil Georg Bührle, a cég később Oerlikon-Bührle néven lesz ismert (többek közt gépágyúiról)
1950 az Oerlikon-Bührle elindítja vasúti fékrendszer üzletágát (Oerlikon Bremsen), a termékeiket "O" betű jelzi a jármű fékfeliratainál
1967     az MFO-t felvásárolja a BBC
1992 az Oerlikon Bremsent megveszi a Knorr-Bremse, a nevük 2014-től KNORR-BREMSE Rail Systems Switzerland Ltd

NAW / Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon


NAW 91T trolibusz Lausanne-ban (HESS - Lanz + Marti gyártmányú pótkocsival)

1982 a Wetzikonban székelő FBW és az Arbonban székelő Adolph Saurer AG megalapítja a Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikont
1992 a Daimler-Benz lesz a cég 100%-os tulajdonosa
1995 NAW Nutzfahrzeuge AG
2000 a Sachsenring AG (igen: a Trabant gyártójának utódja!) megveszi a részvények 51%-át
2002 a Sachsenring AG csődbe megy
  emiatt az NAW helyzete is nehézzé válik, a közgyűlés a cég felszámolása mellett dönt
2003-2008 felszámolás

Schindler

Aki nem találkozott a cég nevével, az valószínűleg még sose utazott lifttel vagy mozgólépcsővel :) de egy időben vasúti járműveket is gyártottak.

1874     a luzerni Robert Schindler mezőgazdasági gépeket kezd gyártani
1892     elektromos felvonók gyártása
1936     mozgólépcsők gyártása
1945     vasúti járművek gyártása Prattelnben: Schindler-Waggon AG (SWP)
1956-60  felvásárolja a Schlierent
1970     Schindler Holding AG
1993     járműgyártás kiszervezése -> Schindler Waggon AG
1987     megveszi az FFA-t -> Schindler Waggon Altenrhein (SWA)
1993     a prattelni (SWP) és altenrheini (SWA) telephelyeket összefogják a Schindler Waggon AG égisze alatt
1997     az altenrheini vagongyárat megveszi a Stadler
1998     a prattelni vagongyárat megveszi az Adtranz
2001 az Adtranzt megveszi a Bombardier
mindeközben a Schindler Aufzüge AG felvonógyár sikeresen működik tovább, mint a világ egyik legnagyobb ilyen cége

SWS / Schlieren


A Schlierennél gyártott, majd Ausztriában licensz alapján készített, később Magyarországra is eljutó egységkocsik a világ legjobb vasúti kocsijai. Szerintem.

1895     Geissberger & Cie vagongyár a schliereni pályaudvar mellett
1899     új név: Schweizerische Wagen- und Wagons-Fabrik AG
1901     új név: Schweizerische Wagonsfabrik AG in Schlieren-Zürich
1917 megveszik a Aufzüge- und Räderfabrik Seebach AG felvonógyártó üzletágát
1928 a felvonógyártás is bekerül a cégnévbe: Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG, Schlieren-Zürich
1935 elkészül az első "Leichstahlwagen" (könnyűépítésű acél személykocsi)
1940 az első "svájci standard villamoskocsi" leszállítása, az Oerlikonnal együttműködve
1956     SBB Einheitswagen I -> az ÖBB "Schlierenwagen" eredetije
1956-60 felvásárolja a Schindler
1985     bezárás

SLM / Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik


Balra: a villamosított svábhegyi fogaskerekű megmaradt mozdonyának gyári táblái. Jobbra: svájci Re 4/4 II-es egységmozdony Zürichben

A fogaskerekű vasúti járműgyártás legnagyobbja volt.

1871     Schweizerische Maschinen- und Lokomotivfabrik alapítása Winterthurban
1873     első mozdony
1874     a svábhegyi fogaskerekű gőzmozdonyai is itt épülnek
1929     a villamosított Fogaskerekű első két mozdonyának gépészeti részét az SLM szállítja, a későbbieket a Ganz gyártja le licensz alapján
1952     befejeződik a gőzmozdonygyártás
1961     megveszi a Sulzer
1964     az SBB Re 4/4 II kifejlesztése az Oerlikonnal, a BBC-vel és az SAAS-szel
1998     Sulzer-Winpro AG
  fogaskerekű üzletág eladása Stadlernek
  egyéb gépgyártás eladása Adtranznak
2001     a cég maradéka Winpro AG néven folytatja
2005     azt is megveszi a Stadler

Sécheron / SAAS

1891     előd: Compagnie de l’industrie électrique et mécanique (CIEM)
1918     a csőd elől a cég értékeit átmentik Société Anonyme des Ateliers de Sécheron (SAAS) néven, hogy részt vehessenek a svájci vasútvillamosításban
1919     a BBC a főrészvényes
1921     Secheron-hajtás
1924 kiválik a BBC-ből
1970     újra felvásárolja a BBC
1982     BBC-Sécheron AG
1988     a BBC az ABB része lesz
  a villamosvontatás üzletágat kiszervezik Sécheron AG néven

SIG / Schweizerische Industrie-Gesellschaft

1853     Schweizerische Waggon-Fabrik, Neuhausen am Rheinfall
1860     fegyverggyártás elkezdése
1986-tól csak forgóvázakat építenek
1995 a vasúti üzletágat megveszi a Fiat Ferroviaria
2000 a Fiat Ferroviaria az Alstomhoz kerül
  a SIG fegyvergyártási üzletága önállósodik -> Swiss Arms AG, 2019 óta SIG SAUER AG
2009 a SIG Holding AG SIG Combibloc néven folytatja, a csomagolástechnika területén

Stadler


Balra: szlovák GTW. Jobbra: magyar FLIRT. Az orr-dizájn hasonlóságának ellenére jelentősen eltérő szerkezetű járműcsaládokról van szó.

Az európai vasúti járműgyártás legdinamikusabb szereplője: 15 év alatt kisszériás specialistából eljutott oda, hogy százával gyártja a motorvonatokat a világ vasútjai számára.

1942      Ernst Stadler megalapítja a Ingenieurbüro Stadlert Zürichben
1945     Elektro-Fahrzeuge Ernst Stadler
1951     csődbe megy
? újrakezdi saját műhellyel
1962     Bussnangba költözés
1974     Stadler Fahrzeuge AG
1989 a cég vezetését a Stadler családtól Peter Spuhler veszi át
1995     bemutatkozik a GTW járműcsalád
1997     az altenrheini üzem átvétele a Schindler Waggontól
  új név: Stadler Rail AG
1998     SLM fogaskerekű-gyártásának megvásárlása
2000     Regioshuttle gyártására németországi konzorcium Adtranzzal -> Stadler Pankow GmbH
2001     az Adtranz Bombardier általi megvásárlásakor a RegioShuttle és a Variobahn járműcsaládok a Stadlerhez kerülnek
2004     megjelenik a FLIRT
2007-től a MÁV több sorozatban vásárol FLIRT-öket
2005     Winpro AG megvásárlásával az SLM maradéka is a Stadlerhez kerül
2009 a Stadler gyárat nyit Szolnokon
2011     megjelenik a KISS
2016     Vossloh Valencia átvétele
2017 a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train járműveit a Stadler Rail Valencia fogja szállítani
2020 forgalomba áll az első MÁV-os KISS

Sulzer


A román vasút után az itthoni magánvasutaknál is megjelent a dízelmotor után "Sulzer" néven emlegetett DA60-as típus

1834     öntöde alapítása: Gebrüder Sulzer, Giesserei in Winterthur
1914     részvénytársasági forma: Gebrüder Sulzer Aktiengesellschaft
1917     érdekeltségek átszervezése: Sulzer-Unternehmungen AG
1959     az SLM, a Sulzer és a BBC licenszeivel a román Electroputere Craiovánál megkezdődik a DA60-as dízelmozdony - beceneve: "Sulzer" - gyártása
1961     SLM megvásárlása
1969     a gép- és turbinagyártó Escher Wyss AG teljes átvétele -> Sulzer-Escher Wyss AG
1989     New Sulzer Diesel (NSD) megalapítása
1991     dízelmotor üzletág eladása
1993     átnevezés: Sulzer AG
1998     SLM eladása az Adtranznak (adhéziós vasutak) és a Stadlernek (fogaskerekű vasutak)

 


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez