Budapesti tömegközlekedési életképek, 46. rész (2)

Előző oldal

Ez+az 2.

Mivel napközben szinte sose értem rá, állandóan este jártam fotózni és videózni, hol állvánnyal, hol anélkül. Gyönyörű az esti Budapest, volt mit nézni!

A 2011-es karácsonyi szezonra Budapest fontosabb útvonalai olyan mennyiségű fénybe öltözködtek, amihez hasonlóra nem emlékszem a korábbi évekből. Míg a Nagykörút fái izzottak, az Andrássy út Oktogontól kifelé eső részén a hűvösebb fény dominált, a belsőn pedig a halványabb, más hangulatú. A Nagymező utca forgalomcsillapított része is klassz volt, a Bajcsy-Zsilinszky elejéről készült felvétel pedig azért került a fentebbi videóba, mert azon a sok sávos dugó, a kivilágított irodaépület, és hátul a Bazilika kupolája együtt olyan világvárosi hangulatot adott, hogy azt is meg kellett mutatnom.

A Bartók Béla út se kispályázott, bár nem volt egyszerű olyan helyeket találni, ahonnan zavartalanul rá lehetett látni a fényekre is és a villamosokra is.

Egy kis Pesterzsébet a nagyrészt hó nélküli télben. Valamiért azt gondoltam, csapadékos telünk lesz, és egész sokszor esett is, ráadásul legtöbbször meg is maradt, de komoly hó nem volt. Legalábbis Budapesten, mert Szegeden például igen :)

A múltkori életképek közt sok troli volt a nyílt nap miatt, most csak egy videó formájában képviseltetik magukat: ZiU-k az éjszakában.

Tél

Idén nem volt olyan havazás, amiről külön oldalt tudnék csinálni (mint mondjuk 2003-ban, 2004-ben, 2005-ben, 2005/2006-ban, 2007/2008-ban, 2009-ben, 2009/2010-ben), pláne, hogy általában munkanapokon délelőtt és kora délután esett, amikor esélyem se volt fotózni menni :)

Balra: a 41-es Kőérberekben, jobbra: 2-es a Vigadó térnél.

A behavazott 59-es villamos, fura, szűrt fények közt.

A Márton Áron téri hurokvágányt lehet, hogy el fogják bontani (bár már vagy 3-4 éve hallok erről), úgyhogy sokat kattingattam rá...

... illetve panorámát készítettem róla...

... de persze az 59-es emelkedője is mindig jó fotó/videótéma.

Ha hó nem is volt sok, mínuszból volt bőven elég - rég láttam ennyire jégtáblásnak a Dunát!

Egy picike kis köd

Egyik reggel otthon az ablakon kinézve azt láttam, hogy nem látok semmit. Olyan tejköd volt, hogy az lezsibbasztotta az agyamat. Nem volt teljesen egyenletes, jól láthatóan gomolygott, ezért néha a napsütést is sejteni lehetett, de amikor egy-egy sűrűbb rész jött, az nagyon komolyan nézett ki.

A városra telepedő felhő adott pillanatbeli vastagságától függően változott a fén:, baloldalt igazi barátságtalan szürkeség volt, jobbra viszont fehér volt minden (a két kép készítése közt másfél perc telhetett el).

A Duna felett és mellett aztán végképp őrület volt: balra a Petőfi hidat látjuk, jobbra tulajdonképpen szintén, csak a Boráros térről. Na jó, az ott a 2-es villamos fölött igazából csak a híd rámpája. Fent a Combinót szinte csak sejteni lehet.

Ezt az ívet eddig még valamiért nem fotóztam, úgyhogy most rögtön több irányból is pótoltam a hiányosságot.

Homály a Soroksári úton. Órákig el tudtam volna lenni a fotózással...

A csepeli HÉV Duna menti szakasza is ködbe burkolózott.

Nem sok menetrend szerinti villamost láttam a Vágóhídnál: a bal oldali képen egy valószínűleg döglött kocsit vontat egy másik, a jobb oldalin látható pedig a kocsiszínbe megy.

"Utótél"

Egyik nap köd volt és hideg (balra), pár nap múlva sütött a nap, és bár fújt a szél, kellemesebb volt az idő (jobbra a Feneketlen-tó, kicsit még fagyott felszínnel).

Röhely, hogy míg a havazások során nem sikerült hóseprőt látnom, az első igazi napsütéses hétvégén azonnal szembejött egy (baloldalt). Természetesennem dolgozott, hanem járművezető-oktatás volt. Jobbra: Gellért rakpart, Erzsébet híd, Tatra szerelvény, épphogycsak napsütésben.

Az előbbi napsütés után pár nappal minden újra beborult, és egyik reggel akkora pelyhekben esett a hó, hogy azok már inkább hógolyók voltak. Ez persze általában annak a jele, hogy nincs elég hideg, így nem is nagyon maradt meg, ami lehullott.

Viszont a nedves havazásban már megint találkoztam a tanuló ICS-vel, ezúttal a Bem rakparton.

Retrófestésű szerelvény a csepeli HÉV-en

A HÉV-szülinapra az esedékes nagyjavítás keretében átfestett "retró" HÉV az ünnep után nem sokkal visszakerült a csepeli vonalra (ez a típus csak ott közlekedik). Nemsokára a forgalomban is feltűnt, egy normális festésű típustárssal csatolva:

A felemás szerelvény érdekes fotótéma volt, még ha némi időt rá is kellett szánni. Egyébként néhány hónappal később egy másik szerelvényt is átfestettek ilyenre, és ezen sorok írásakor már együtt közlekednek, "teljes" retró vonatként.

Ha már arrajártam, kicsit videóztam is. Nem épp a mai idők színvonala a járgány, de végül is a többi HÉV se az (persze tulajdonképpen ez alatt is ugyanazok a forgóvázak vannak, a vezérlés is hasonló). Olyan jó lenne legalább középtávban látni, hogy rendes közlekedési eszközt faragnak a kicsit anakronisztikus, és nem kicsit elavult HÉV-ből!

A retróvonatra várakozás közben a többi típust is megörökítettem, itt éppen a Bankkorzó előtt. A modern épületekhez és az előttük levő rendezett kertekhez képest annyira semmilyen a HÉV vasúti pályája a rozsdás kerítéssel!

Két panoráma. A baloldalin egy nagyegységet látunk (=két motor+pót+motor szerelvény), a jobboldalin egy kisegységet (na vajon hány ilyen szerelvény lehet?:).

Az oldal végére pedig egy "rest of..." videó, az elmúlt hónapok keresztmetszetével: ködös, szürke ősz, sovány tél, aztán tavasszal végre napsütés:

És itt a vége, fuss el véle...

Folytatás: 2012 tavasztól télig


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez