Ausztria második legnagyobb városát (kb. 250.000 lakos) egyszer már megvizsgáltuk villamosos szempontból, de akkor csak egy hagyományos kompakt fényképezőgép volt nálam, most pedig kiélvezhettem a digitális fotózás összes örömét.
Az előző oldalon már említettem, hogy miféle nehézségek után érkeztünk meg ide, így először nem voltam nagyon feldobva attól, hogy megint fotózhatok villamosokat. Aztán feltűnt ez a tuja.
Ez ugyanis nem akármilyen jármű, hanem egy síncsiszoló! És nem csak errejárt, hanem tényleg dolgozott is: a középső forgóváz alól csak úgy szálltak a szikrák! Mindezt a reggeli csúcsforgalomban: előtte ötven méterrel egy tuja, utána ötven méterrel jött a következő. Viszont nincs is úgy tele a vágányzat kagylós és egyéb kopásnyomokkal, mint Budapesten!
Egyik kedvenc alacsonypadlós típusom, a Cityrunner, vagy ahogy most hívják, a Bombardier Flexity Outlook. Amúgy a város főterén járunk, a vágányok a fő(sétáló)utcáutcáján haladnak végig.
Ez a kocsi a DÜWAG "mannheimi típusának" licensz alapján Ausztriában, az SGP-nél gyártott változata.
Ugyanő hátulról. Érdemes megnézni, hogy jobboldalt az a kávéházi terasz hány méterre van a villamostól. És mégse zavar senkit!
A kocsik belsejében információs monitorok működnek.
Az előbb láttuk a licenszet, most itt az eredeti: ezt a "mannheimi" kocsit Duisburgnak gyártották a hetvenes évek elején, és csak a nyolcvanas évek végén került ide.
Egy újabb típus: a DÜWAG M/N sorozatán alapuló hattengelyeseket az SGP gyártotta 1986 körül.
A kocsik 1999-ben alacsonypadlós középrészt kaptak (a Bombardiertől), így nyolctengelyessé váltak (B'2'2'B').
Egy ilyen kocsi belseje, a távolban látszik az alacsonypadlós középrész is.
Az ugyanilyen típusú 604-es.
Egy Lohner gyártmányú "gömbölyű DÜWAG" licensz hattengelyes.
Tanulókocsi.
Grazban is nagy divat a teljesfestésű reklám, itt épp egy Cityrunneren láthatunk ilyet.
A grazi Cityrunnerek meglehetősen keskenyek (2,2 m), mégis kellemes velük utazni. Ugyan voltak velük problémák a szállítás után, de azt el kell ismerni, hogy szépen futnak - olyannyira, hogy barátnőm el is aludt rajta menet közben. És ez az alacsonypadlós típusok nagy részénél egyszerűen elképzelhetetlen lenne!
Ezen "dobogók" alatt vannak a kerékpárok kerekei.
Egy "duisburgi mannheimi"; érdemes megnézni a vágányzatot, azaz a beépített elnyújtott kitérőket!
Jakominiplatz, a hat vonalból álló villamoshálózat legfontosabb csomópontja.
Az 534-es kocsi utascsere közben.
Az 581-es nyolctengelyes az SGP gyártású 273-as hattengelyesből, és a balesetben súlyosan megsérült, wuppertali eredetű, 552-es pályaszámú DÜWAG nyolctengelyesből lett összeépítve 1997-ben.
Ha jobban megnézzük, az ablakok és a tetőkeret tényleg másmilyen a középrészen, mint a kocsi elején és végén! Összesen négy ilyen jármű készült Grazban.
Az 501-es SGP nyolctengelyes.
A 607-es "szögletes SGP"...
... és egy Cityrunner a Jakominiplatzon.
Az egyik "barkács-nyolctengelyes" és egy Cityrunner hátulról.
Nyolctengelyesített hattengelyesek a főpályaudvar előtt: a baloldali "szögletes" egy alacsonypadlós középrészt kapott utólag, a jobboldali "gömbölyű" pedig egy simát.
Merje valaki mondani, hogy nem zseniálisak ezek a DÜWAG eredetű járgányok: már negyven éve is modulárisak voltak!
... elérkeztünk a túra végére. Sokórás vonatozás után átszaladtunk Bécsen, hogy elérjük a budapesti vonatot. Eközben készítettem ezt a képet a Westbahnhof előtt.
Mégegyszer köszönet Ícének a túra megszervezéséért!