Látogatás a Fehér úti Vasúti Javító Főműhelyben 2.

A főműhelyi látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt.
Kommunikációs Osztályának!

Előző oldal

Egy ismerősöm egyszer megkérdezte, hogy hogyan érik el azt, hogy egyes villamosok 20-30-40 éveket megélnek, miközben egy autó karosszériája néha 10 év alatt is szétrohad. Ő arra tippelt, hogy valamilyen elektromos-galvanikus védelemmel vannak ellátva a fémrészek. Ki kellett ábrándítanom: a vasúti járműveket rendszeresen szétszerelik, és tulajdonképpen az alváz, forgóvázak kivételével szabályosan újraépítik őket. Ez már csak azért is jó, mert az újraépítés során különféle változtatásokat is végre tudnak hajtani!

A fentebbi képen egy ilyen újraépülő Ganz csuklós látható: a kocsiszekrény fémlemezei még nyers színben láthatók.

Ez a Tátra viszont már túlvan az újralemezelésen, most éppen a fényezés fáradalmait piheni...

Hát így néz ki egy teljes "nyers" ICS...

... mely a már látott vendégforgóvázakon nyugszik.

Újabb banán: a 1507-es.

Ez a két traktor mozgatja a a műhely területén a járműveket. Ahogy az látszik, a gumikerekek mellett apró fémkerekekkel is fel vannak szerelve, hogy a sínen is tudjanak haladni.

Ez a Tátra kivételesen nem csak a fényképezőgép rossz tartása miatt ferde, hanem a valóságban is: balesetes volt, éppen javítják...

Namármost ide mit írjak? :)

A 1508-as "déligyümölcsöt" a hannoveriek egy szép "Budapest" iránytáblával is ellátták, hogy ne tévedjen el :-)

A csarnok egy másik részében a metrókocsikat javítják...

... bár egy pár ICS-forgóváz is betévedt ide. Ez itt egy motor nélküli, tehát csak futó forgóváz.

Ennek a metrókocsinak is meg lett kopasztva az alváza, de az ellenállásmező a helyén van már...

... akárcsak a légfék tartálya.

Így belülről egész futurisztikusan néz ki egy szétszedett metrókocsi!

Ez a másik kocsi már közelebb van a kész állapothoz, ráadásul egy leendő "barbie"-ról van szó! A "Barbik" a 2-es vonalon közlekedő, felújított, korszerűsített szerelvények, melyeknek ajtajai a fentebb nevezett játékbaba repertoárjából ismert rózsaszínre vannak festve.

És újra a szabadban vagyunk: ez az "alumíniumvillamos", azaz a 3710-es pályaszámú UZ motorkocsi, mely egy elég érdekes jármű. A Stuka motorkocsik villamos berendezéseit és az UV-k forgóvázát alapul véve építették 1958-59-ben, ez az első könnyűszerkezetes villamos. Az alumínium előnyös tulajdonságainak köszönhetően könnyebb lett, mint a normál Stuka, és kevesebbet is fogyasztott. Sajnos csak kettő készült végül belőle, ezeket 1977-ben selejtezték.

Én ezt a kocsit sose láttam forgalomban, de a képek alapján feltűnt, hogy a Stukán és UV-n használt tolóajtó helyett a buszokéhoz hasonló harmónikaajtót építettek be középre!

A vezetőállás: baloldalt a közvetlenül kapcsoló kontroller, középen az UV stílusú műszerasztal, a jobb oldali szekrényben pedig még a különböző kapcsolók, biztosítékok is egész jó állapotban vannak!

Még egy pillantás ugyanerre...

... meg mégegy!

Az utastér festését a halványzöld szín uralta, mely még ilyen koszosan is meglepően kellemesen hatott! Az előtérben az eredetileg a tetőn levő ellenállásmező egy része látható, illetve a sínfék egy darabja.

Az ülések és a fapadló egy részlete, a Stukán megszokott peronhoz vezető ferde rámpával.

"Ganz Budapest, 1958" - alatta a lépcsővilágítás helye. Volt itt komfort!

Szegény 3710 most még a gaz mellett áll, de remélhetőleg nemsokára elkezdődhet a felújítása. A kocsi  eredetileg Székesfehérváron, az Alumíniumipari Múzeum udvarán állt, 2001 elején hozatta fel Pestre a BKV múzeuma.

Érdemes megfigyelni, hogy az alumínium lemezeket nem hegesztették, hanem szegecselték, ettől még különlegesebb lett a kinézete!

És legvégül: a viszonylatszámjelző, és alatta a középre helyezett szellőzőkopoltyú. Jó lenne tudni, hogy ezeknél a kocsiknál miért tértek el a szokásos két kisebb nyílás használatától...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez