Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
    Az istvántelki hurok

    Előzmény: A Váci út és Újpest közlekedése

    Ha ránézünk egy 1975 előtti térképre, egy olyan vonalat is találhatunk rajta, melyről elég kevés emlék maradt fenn, ahhoz képest, hogy közel 68 éven keresztül üzemelt. Ez a BURV istvántelki szárnyvonala, melyet 1907. december 19-én nyitottak meg. A rajta közlekedő, később "C" jelzéssel ellátott viszonylat a Nyugati pályaudvar és a MÁV istvántelki főműhelye között járt, a cég főviszonylatának (Nyugati pályaudvar-Megyer) elágazó betétjárataként. Útja a mai Angyalföldi kocsiszínnél, azaz a BUR-telepnél vált el a fővonaltól: az itt közlekedő kocsik a Pozsonyi utca helyett a Lebstück Mária utcában haladtak tovább, az Ősz utcáig. Ez akkoriban egy kertvárosi rész volt, mely ma már nem létezik.

    A tulajdonképpeni hurok a Rózsa utcánál kezdődött, innentől kezdve a villamos még ment egy pár sarkot, hogy aztán a Klára utca-Elem utca-Rózsa utca útvonalon kerüljön meg egy néhány tömbnyi területet, saját magába visszacsatlakozva. A "C" viszonylatot 1939-től a 91-es számmal illették, majd 1955-től kezdve ez lett a 14-es villamos. Közben, 1941-ben megváltozott a körbejárás iránya is - a fentebbi rajz 1962-es, tehát az "új" iránynak megfelelő állapotot mutatja be. Az újabb és újabb lakótelepek építése miatti városrendezések kapcsán a hetvenes-nyolcvanas években szinte az egész környéket szanálták, ami azt jelentette, hogy eltűntek azok az utcák, melyeken a járat haladt. A 14-es ezen az útvonalon utoljára 1975. augusztusában járt, utána a kocsiszín elé helyezték külső végállomását, melyhez egy fordulóhurok is tartozott.

    Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből

    Mint azt már említettem, elég kevés kép maradt fenn az istvántelki hurokról, és ez elég meglepő, hiszen a többi újpesti villamosvonalról meglehetősen sok fotót ismerünk! Fentebb, baloldalt az Angyalföldi kocsiszín előtti térség látható, egy (vélhetően) 12-es villamos közeledik felénk ferdén, a Pozsonyi utcán. Minket viszont inkább az előtérben látható (sejthető) sínek érdekelnek, ezek vezettek ugyanis a Lebstück Mária utcába.

    Ez az utca elég széles ahhoz, hogy elképzeljük benne a vágányokat, ráadásul a felsővezetéktartó oszlopok is megvannak még! Az egyiken egy táblatartó csonk is látható.

    Az utca azonban hirtelen végetér: a lakótelepek építése miatt innentől kezdve leradírozták a házakat, és az utcák nyomvonalát újrarajzolták. A vonal eredetileg még egy darabig itt ment, és ('41 után) a mai lakótelep helyén fordult rá az Ősz utcára. Jobboldalt: tartókampó az egyik oszlopon.

    Az Ősz utca már nem létező szakaszáról a Rózsa utca már szintén nem látható karnációjára fordult a villamos, majd arról az Elem utcába - ez az utca még ma is megvan (végre valami!). Sőt, a kilencvenes évek közepéig még a sín is megvolt itt egy jó darabon! A jobboldali képen a kövekező ív, az Elem utca-Klára utca kanyar látható, illetve annak helye.

    Klára utca. A villamos nyomát nem nagyon találhatjuk meg 2002-ben: azóta csatornáztak, újraszőnyegezték az utcát, padka épült, az oszlopokat kicserélték.

    A Klára utca-Ősz utca sarkon viszont szinte tobzódunk az emlékekben: a sarok északnyugati részén sínek vannak leverve a földbe...

    ... vele szemben pedig egy olyan villamosvasúti oszlop áll, melyen még a keresztsodronytartó kampók is rajta vannak!

    Kellemes kertvárosi rész ez, mely aztán két sarokkal később a lakótelepnél ér véget (vakon), de előtte még találhatunk két rácsos oszlopot is!

    Az Újpesti Helytörténeti Gyűjteményből

    A villamos egykori útja innentől ismét nem látható, ezért emlékül csak egy képet tudok mutatni arról a szakaszról, ahol már ismét egymás mellett futott a két irány vágánya (tehát a Rózsa utca és a Lebstück Mária utca között). Remélem egyszer valaki megajándékoz néhány korabeli felvétellel!

    Az istvántelkivel egy időben egy másik szárnyvonal is indult ezen a környéken, mely arróll lefordulva a Viola, és a mára már eltűnt Széchenyi utcán át érte el a mai Görgey Artúr utcát. Érdekes módon ez a vonal sokkal rövidebb életű volt: a "D" és "E" jelzésű körviszonylatok (melyek a BVKV Görgey Artúr utcai vonalába csatlakoztak be) 1914-ig közlekedtek a jobboldalt látható összekötő útvonalon.

    A két körjárat útvonala 1910-ből:
    "D": Nyugati pályaudvar - Újpest - István út - Görgey Artúr utca - Széchenyi utca - Viola utca - Ősz utca - Lebstück Mária utca - Lehel utca - Nyugati pályaudvar
    "E": Nyugati pályaudvar - Lehel utca -  Lebstück Mária utca - Ősz utca - Viola utca  -  Széchenyi utca - Görgey Artúr utca -  István út - Újpest - Nyugati pályaudvar

    Bár 1923-ra az összekötő-vonal vágányait felszedték (először csak az egyik irányét, majd a másikat is), még felfedezhető egy  rácsos felsővezeték-tartó oszlop . Ahhoz képest, hogy maga a Viola utca is csak egy csonka maradvány, ez nem is olyan kevés!


    Balra: a Viola utca a Nyár utca irányába (azaz dél felé) nézve. Egykor itt két vágány futott. Másik két kép: az utca egykori nyomvonalát jelző fasor szélén még fellelhető egy öreg felsővezeték-tartó oszlop is!


    Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény, illetve saját gyűjtés
    Jelenkori képek: Varga Ákos Endre

© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra