München: elvesztett és meglevő vágányok 2001 decemberében

A bajor fővárosban pesti ésszel felfoghatatlan tendenciák érvényesülnek: metrók épülnek, villamosvonalak szűnnek meg, a tömegközlekedés egyre gyorsabb és kényelmesebb. Nálunk ebből annyi valósult meg, hogy metrót terveznek, villamosokat megszüntetnek, közlekedni pedig néha lehet...

Kezdjük a szomorúbb résszel, ha valaki vidámabbra vágyik, kattintson ide! A képen egy megszűntetett vonal külső szakasza látható. Érdekes, hogy bár a vágányok helyenként hiányoznak, másutt pedig rábetonoztak, a felsővezeték még megvan!

Kicsit beljebb a síneket már felszedték.

Még beljebb újra felbukkanak, ...

... aztán bekanyarodnak egy csoport kuka alá, ...

... majd újra ott vannak.

Ezen az egykor zártpályás részen újfent eltávolították a síneket, fű nő helyettük, ...

... aztán ismét láthatók a kockaköves burkolatban.

A Harrasra három irányból érkeznek a halott sínek. A metró lejárója körül egykor körforgalomban közlekedtek a villamosok, ...

... ma viszont már csak a buszok mennek a vágányokon.

Nem tömegközlekedés, de kellően érdekes ahhoz, hogy ide tegyem: néhányan ilyen bicikli-utánfutóval fuvarozzák a kisgyereküket. Szerintem ez elég felelőtlen dolog, legalábbis az autók közt, hiszen így a kicsi egyrészt ki van téve annak, hogy ráfusson egy autó, másrészt kipufogófüstből is többet szív. Nemrégiben egy anya a motorbiciklije után kötötte az ilyen utánfutóját, a gyerek pedig megfulladt a kipufogótól...

A 2217-es pályaszámú, R3.3 típusú, alacsonypadlós, aszinkron motoros hiperszuper villamos. Ami számomra meglepő: az üléseik az egykor az iskolában látott, rétegelt farostlemezből készült székekhez hasonlóak első blikkre :)

Egy újabb dolog, ami Magyarországon állítólag nem megoldható: a sétálóutcában közlekedő villamos. Persze Miskolcon és Debrecenben is van ilyen, de utóbbi helyen nevetségesen lassan szabad csak haladni a kocsiknak.

Ez a P3.16 típusú, a mi Bengálinkra meglepő mértékben hasonlító villamos a "Rollende Christkindlmarkt", melyről később még lesz szó (és kép).

A 2220-as csoda hátsó része. Az itteni villamosok mind egyirányúak és egyoldali ajtósak.

A Stacchustól (Karlsplatz) a Sendlinger Torig kétszer két vágányos a villamos, hogy a mindenfelől érkező viszonylatok elférjenek egymás mellett. A peronok mellett kijelzők mutatják, hogy melyik viszonylat hova megy, és hány perc múlva érkezik a megállóba. A fentebbi kép a Sendlinger Tornál készült, ahol egy hurokvégállomás is található, mely nem csak hurok, hanem átjárható is az egyenes vágányokról.

Ez megint a már látott 2006-os tuja, a "Guruló karácsonyi vásár". Természetesen nem csak kívülről van feldíszítve, ...

... hanem belülről is. Igen, ami a kép közepétől jobbra látható, az egy bárpult, itt forralt bort lehet vásárolni, amit aztán villamosos bögréből ihatunk meg :)

Ja, el ne felejtsem: a karácsonyi villamos ajándék a közlekedési vállalattól, a húszperces körutazás a városban ingyenes!

Én a pótkocsi bal első ülésére vetettem le magam, közvetlenül az orrom előtt egy plüssmaci és egy karácsonyfa - erről a vadászlesről figyeltem a helyi villamosközlekedést. Itt éppen két korszerű, új, de már nem a legújabb villamos látható.

A villamosok helyenként olyan szűk utcákban mennek, hogy a sínek mellett rögtön az út szélén parkoló autók állnak. A pályacsengőt gyakran használják a vezérek, de fennakadás nincsen, mert akire rácsörögnek, az nem visszamutogat és hőzöng, hanem észbekap, és arrébmegy.

Ezen a téren (Marstallplatz) érdekes a vágányok elrendezése: két vágány egyenesen átmegy középen, a rá merőleges utcából jövő, és oda menő vágányok viszont körönd jelleggel körbefutnak a téren, és több ponton is kapcsolódnak az egyenes sínekhez.

A villamosok közlekedését a kép közepén látható, engem leginkább karácsonyfára vagy fényreklámra emlékeztető jelzőlámpa irányítja. Ezt a helyet persze már előző alkalommal is lekaptam..

Ő az a bizonyos plüssmaci, akit az előbb említettem. Elég szigorú, de azért helyes :)

Ők pedig kisebb macik, akik a karácsonyfát díszítették. A járat egyébként félóránként (menetrend szerint) közlekedik, és főként felnőttek utaztak vele, akik átfáztak a bevásárlás során. Ja, és ennyi villamost fotózó embert én csak a VEKE kiránduláson láttam, minden megállóban állt legalább 2-3 érdeklődő, aki lekapta a kedves járművet!

A Karlsplatznál szálltunk le a karácsonyi villamosról, ezzel be is fejeződött a villamosozás aznapra, búcsúzóul álljon itt egy kép a szerelvény csuklós pótkocsijáról.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez