Életképek 52: második oldal

Előző oldal

Kiskörútpótló troli

Nem állítanám, hogy boldogsággal töltött el, amikor pár száz (de mondjunk nagyot, legyen pár ezer) ember szórakozása miatt bizonyos nyári hétvégéken lezárták a Szabadság hidat, hogy nevezett pár száz (pár ezer) ember este piknikelhessen egyet a víz fölött. Egyrészt azért, mert ez nekem konkrét átszállási kényszer volt, másrészt meg a nap 70%-ban alig voltak emberek az üres hídon, csak este indult be a buli, a villamosok viszont egész nap nem járhatták végig teljes útvonalukat. És tulajdonképpen még örülhettem, hogy nem egész nyárra vezették be ezt a hülyeséget (igen, hülyeséget írtam, mert szerintem az, deal with it)! Az autóforgalom levételét megértem, a híd szép nélkülük, az esti panoráma meg egyenesen gyönyörű, de szerintem a villamosok nyugodtan áthaladhattak volna némi sebességkorlátozás mellett. Ha Amszterdam sétálóutcái együtt tudnak élni a villamosokkal, akkor mi is megpróbálkozhattunk volna valami ilyesmivel!

A Kiskörúton az önjáró Solarisokkal a Fővám térig hosszabbított 72-es troli pótolta a felszíni tömegközlekedést.

Jól néztek ki a villanytacskók fordulás közben :)

Balra: egy 83-as ugyanott. Jobbra: júliustól 100E jelzéssel feláras expresszbusz indult a ferihegyi reptérre. A visszajelzések szerint igencsak volt rá igény.

Balra modern villanybusz, jobbra régi kabrió. Még viccből is kár lenne megkérdezni, melyik tetszik jobban :)

HÉV nosztalgiamenet I.

Nem tudom, hogy azért, mert a MÁV agilisebb e téren, de mintha felpezsdült volna a nosztalgia üzem a HÉV-nél. Az egyik őszi hétvégén például egyszerre közlekedett Ráckeve felé az Uborka és egy normál esetben a csepeli vonalon dolgozó, régi festésű M.IXa. Utazni ugyan nem volt kedvem (nekem túl hosszú - értsd: lassú - a ráckevei vonal), de pár fotó és egy kis videózás belefért:

A "miksza" Szigetszentmiklós-Gyártelepen.

Összehasonlításként egy normál szerelvény, azaz egy M.X kisegység. Tényleg, nagy szentségtörés úgy írni a betűjelzéseket, hogy "M.X" és "M.IXa" a megszokott "MX" és "MIXA" - esetleg "MIX/A" helyett? Engem mindig is zavart a betűk és római számok így-úgy tagolt, vagy sokszor tagolatlan látványa, a pont és a kis index betű szerintem jól áll nekik. De persze én nem értek se ehhez, se a HÉV-ekhez :)

És ha már Gyártelep: ha minden igaz, balra a taksonyi szárnyvonal eredeti, jobbra pedig végső időkbeli kiágazása látható.

Következő körben Dunaharasztinál akartuk elkapni a régi festésű vonatot, de a felhők sajnos mindent megtettek azért, hogy ez ne sikerüljön jól.

Balra egy újabb M.X, jobbra pedig az M.VIII + L.VII szerelvény. Annyira megilletődtem tőle, ...

... hogy először túl hamar exponáltam, aztán meg túl későn - csak pont ott nem, ahol jól nézett volna ki :)

E nap highlightjairól is készült videó.

Csatolt KCSV-k a 4-esen

A javítások, illetve a futárosítás (korábban csak néhány kocsira került fel a fedélzeti berendezés) miatt kieső Combinókat ősztől csatolt KCSV szerelvények pótolták a Nagykörúton. Önmagában a cserejátékosok feltűnése nem nagy szám: bár a csatolt ipari csuklósokat 2007 májusában "örökre" elbúcsúztatták a 4/6-osról, néha azóta is felbukkantak, például karácsonyi sűrítésből és más okokból kifolyólag - sőt, egy ideig az 1-esen is járt ilyen. Most viszont KCSV-k jöttek ide!

Ráadásul nem is olyan kocsikat kapcsoltak össze, amik már leamortizálódtak a 2-esen, 24-esen, hanem olyanokat, melyeket nemrég "ráncfelvarrtak", egész vállalható állapotú belső térrel. Igaz, ezen felül nem különböztek a többitől: ugyanúgy futottak, ugyanúgy zúgtak, sivítottak, vibráltak (a kardános hajtáson, rugózáson, forgóvázon nem változtattak az eredeti Ganz csuklóshoz képest).

Amiért különösen érdekes ez a dolog, az az, hogy bár ezt a modernizált verziót eleve csatolt üzemre tervezték, a valóságban annyi probléma volt velük, hogy forgalomban soha nem használtak két kocsit együtt. Néhány éve volt velük egy különmenet, illetve a budapesti villamosok 125. szülinapi ünnepségén is ment pár kört egy páros, de a rendszeres összekapcsolást utasforgalomban nem erőltették. Most a jelek szerint több szerelvényt is összehangoltak.

Mindenesetre érdekes dolog volt 20 évvel a KCSV7 típus megjelenése, és 10 évvel a csatolt csuklós üzem kivezetése után ezeket a szerelvényeket itt látni - a szép állapotú fényezés és a sötétített ablakok miatt mondhatni kellemes színfolt :)

És persze most is videóztam :)

Folytatás: gőzmozdony a ráckevei HÉV-en, villamosfelvonulás a Bem rakparton, utolsó trolik az Olof Palme sétányon


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez