Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Életképek, 23. kiadás, 1. rész

Hoppá, már megint nem vettem észre, hogy az előző életkép-adag bemutatása óta kétszáz új kép halmozódott fel az erre a célra szolgáló gyűjtő-könyvtárban! Mivel az utóbbi időben kaptam egy olyan kritikát, hogy a lelkes csevegés felől eltolódtam az egyre több szakszót tartalmazó, már-már szakbarbár kísérőszöveg felé, ezúttal megpróbálok odafigyelni az olvasmányosságra. Még nem tudom, ez hogy működhet - lehet, hogy bevágok néhány Rejtő Jenő-idézetet, hogy szórakoztatóbb legyen...

Ez a szép esős kép abból az alkalomból készült, hogy megkezdődtek a 2005 nyári metrópótlás előkészületei. Az Astorián ismét visszavágták a 47/49-est, és eme műveletek idejére a két járatot beterelték a 19-es vonalára. Mondjuk innentől kezdve nem tudom, hogy a 49-es miben különbözött a 19-estől (hiszen igazából semmiben), de a viszonylatszám az viszonylatszám, kéremszépen:)

Ilyen a Bem rakpart, amikor éppen este van, és nagyon esik az eső. Az sajnos nem látszik a fotón, hogy mindennek a tetejébe kellemességet nélkülözően hűvös is volt. Jól nézzétek meg jól ezeket a tujákat, mert az elkövetkező oldalon nem sok villamost fogtok látni! :)

Metrópótlás minden mennyiségben

A nyári metrópótlás tavaly kimondottan jó hatásfokkal zajlott le. Idén is kitett magáért a BKV június 11. és augusztus 19. között, még az új légkondis Volvo buszokat is ide csoportosították! Ezeket távolról a tetőn látható púpokról lehet megismerni.

A Puskás Ferenc Népstadionok (mindenki válogassa ki a számára rokonszenves nevet) és a Deák tér között közlekedő pótlók a Százados utca vonalában fordultak vissza.

A 80-as és 81-es trolikat összevonták, mínusz egyesnek: 80-81. Fotogén egy vonal volt, hiszen egyszerre jártak rajta Ikarus 435-ös...

... és 280-as (GVM) csuklósok. Ilyenkor persze mindig megkérdezem magamtól, hogy Budapesten miért ragaszkodnak annyira a "típusegységes" vonalakhoz? Ha az utas hozzá van szokva, hogy nem a megállóhoz közelítő jármű általános kinézete (típusa) alapján száll fel, vagy nem száll fel valamire, hamar megszokja az ilyen üzemet!

A biciklisáv többszörösen balesetveszélyes megoldását is lefotóztam, ha már erre jártam (bár ennek természetesen semmi köze nem volt a metrópótláshoz): keskeny, kanyargós, nincs elválasztva a járdától, és még néhány lépcső is rá van eresztve keresztbe, hogy több esély legyen gyalogost gázolni. Persze van, ahol a fákat is kerülgeti, meg sávokra válik, és hasonló finomságok.

No, de menjünk tovább a Keletihez, ahol már nagyon belindult a túrás-fúrás, ...

... hiszen új kijáratot és aluljárót építenek a kettes metró megállójához.

Na, ez itt a dizájnhazugság (lásd még: parasztvakítás, népszédítés) szép példája: még hogy a 4-es metró épül! Szeretné a városvezetés baromira, de ez akkor is csak a kettesnek az új kijárata lesz. Azt meg különösen nem értem, hogy a csinos lány miért megy munkavédelmi sisakban és pauszpapír-rolnival a kezében lefelé a már kész mozgólépcsőn. Dől össze a földalatti gyorsvasút, és őt bízták meg, hogy a felújítási terveket elvigye az építőknek? Akkor meg nem kéne összegombolnia az inget a mellén? Még beleesik oda valami tübing vagy egy kósza építőmunkás :-D

A mostani aluljáró felszíni, nyitott részének oldalát kibontották, itt fognak a régi és új terek találkozni.

A két hónappal később készült képen ez a terület már le van fedve. Gondolom direkt olyanra építették, hogy adott esetben ne lehessen a 24-es villamost behozni a tetejére, közelebb a pályaudvarhoz és a hetes buszokhoz. A paraszt városlakó (szép képzavar, mi?) csak sétáljon a Festetics utcától, ne legyen túl jó dolga átszállásilag!

Mementó: a metrópótló buszok Deák tér irányú megállójának aszfaltjából kikandikálnak a 44-es és 67-es villamosok "elveszett" vágányai.

A pályaudvar csarnoka előtt épített ideiglenes buszforduló annyira jól sikerült, hogy a külföldi turistabuszok is felvették útvonalukra :-)

Lépjünk tovább, a Blaháig. Itt is a tavalyi felállás működött, sok Volvóval...

... és a 144 és 161E buszok ide vezetésével, és út szélén végállomásoztatásával.

A látványos íven visszaforduláson kívül ezen a képen még az ittfelejtett "Lottó Áruház" és "Skála Csarnok" nenonra hívnám fel a figyelmet. A lámpák hangolásának és a felfestésnek köszönhetően egyébként nem láttam olyat, hogy az autók miatt ne tudott volna fordulni a busz (pedig majd' minden reggel itt megyek el). Persze ettől még lehetett ilyen, de az volt az érzésem, hogy az időnként felbukkanó aszfaltbunkók kivételével egész rendben zajlott le a pótlás!

Ez a "csatornafedő" elgondolkoztató: a rajta látható BKVT felirat vajon a több mint nyolcvan éve megszűnt Budapesti Vaspálya Társaságot jelenti? Végülis FVV (Fővárosi Villamosvasút, a BKV egyik elődje) feliratú közműakna-fedőből jónéhány található a Rákóczi mentén!

No, de lássuk, mi volt az Astoriánál, ahol a pótlóbuszok a Kiskörútról a Rákóczira fordultak (na meg fordítva)!

A követési időközt jól illusztrálja, hogy éppen két Volvo halad ki a megállóból, de az utánuk jövőnek a visszapillantója máris belóg balról a képbe!

A 47-es és 49-es villamosok a tavalyihoz hasonlóan vissza lettek vágva...

... egy ideiglenes "ráhajlítás" beépítésével.

Az esetleges tárolási igényeket a Rákóczi túloldalán lehetett kielégíteni. Ettől a szakasztól eltekintve a Kiskörút innentől a Deákig terjedő része a pótlóbuszoké lett.

Metrópótló érkezik a Deák téri végállomásához.

A buszok útvonala itt keresztezte önmagát, hogy a villamosvégállomás szigetperonja mellett ajtót tudjanak nyitni, mind a leszálló-...

... mind a felszállóhelyen. Itt egyébként látszik, hogy nem csak a második, légkondis sorozat járt metrópótlóként, hanem a korábbi, légkondi nélküli is.

De nem csak a Deák és a Stadionok közti részen voltak építkezések, hanem...

... a Batthyány téri megállót is lezárták, a metrók pedig nem álltak meg ott. Hogy az oda igyekvők mégse járjanak pórul, egyrészt "állomáspótló" járat közlekedett a Moszkva tértől...

... másrészt a 11-es busz minden második kocsija is elment - a metrókapcsolat miatt - a Moszkvásra, 11M jelzéssel.

Eh, mennyi busz - a következő oldalon be kell erősítenem síndöcögény fronton :-O

Még egy buszt talán kibírunk: a metrós átszállási kapcsolat érdekében a 60-as busz sem a Batyira járt, hanem a Nyugatihoz. A buszmániások szerintem élvezték ezt a néhány hetet...

No, visszaolvastam az oldalt, és rájöttem, hogy most ugyan kicsit kevésbé népszerű-tudományos a szövege, de inkább infantilis, mint csevegős. Legközelebb asszem nem veszek be fogalmazásgátlót. Vagy több villamosos képet teszek be, azokról bármikor többet (és jobbat) tudok írni.

Folytatás: Pesterzsébet, Rákospalota, és egyéb villamosok (végre!)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra