Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Életképek, 23. kiadás, 1. rész

Hoppá, már megint nem vettem észre, hogy az előző életkép-adag bemutatása óta kétszáz új kép halmozódott fel az erre a célra szolgáló gyűjtő-könyvtárban! Mivel az utóbbi időben kaptam egy olyan kritikát, hogy a lelkes csevegés felől eltolódtam az egyre több szakszót tartalmazó, már-már szakbarbár kísérőszöveg felé, ezúttal megpróbálok odafigyelni az olvasmányosságra. Még nem tudom, ez hogy működhet - lehet, hogy bevágok néhány Rejtő Jenő-idézetet, hogy szórakoztatóbb legyen...

Ez a szép esős kép abból az alkalomból készült, hogy megkezdődtek a 2005 nyári metrópótlás előkészületei. Az Astorián ismét visszavágták a 47/49-est, és eme műveletek idejére a két járatot beterelték a 19-es vonalára. Mondjuk innentől kezdve nem tudom, hogy a 49-es miben különbözött a 19-estől (hiszen igazából semmiben), de a viszonylatszám az viszonylatszám, kéremszépen:)

Ilyen a Bem rakpart, amikor éppen este van, és nagyon esik az eső. Az sajnos nem látszik a fotón, hogy mindennek a tetejébe kellemességet nélkülözően hűvös is volt. Jól nézzétek meg jól ezeket a tujákat, mert az elkövetkező oldalon nem sok villamost fogtok látni! :)

Metrópótlás minden mennyiségben

A nyári metrópótlás tavaly kimondottan jó hatásfokkal zajlott le. Idén is kitett magáért a BKV június 11. és augusztus 19. között, még az új légkondis Volvo buszokat is ide csoportosították! Ezeket távolról a tetőn látható púpokról lehet megismerni.

A Puskás Ferenc Népstadionok (mindenki válogassa ki a számára rokonszenves nevet) és a Deák tér között közlekedő pótlók a Százados utca vonalában fordultak vissza.

A 80-as és 81-es trolikat összevonták, mínusz egyesnek: 80-81. Fotogén egy vonal volt, hiszen egyszerre jártak rajta Ikarus 435-ös...

... és 280-as (GVM) csuklósok. Ilyenkor persze mindig megkérdezem magamtól, hogy Budapesten miért ragaszkodnak annyira a "típusegységes" vonalakhoz? Ha az utas hozzá van szokva, hogy nem a megállóhoz közelítő jármű általános kinézete (típusa) alapján száll fel, vagy nem száll fel valamire, hamar megszokja az ilyen üzemet!

A biciklisáv többszörösen balesetveszélyes megoldását is lefotóztam, ha már erre jártam (bár ennek természetesen semmi köze nem volt a metrópótláshoz): keskeny, kanyargós, nincs elválasztva a járdától, és még néhány lépcső is rá van eresztve keresztbe, hogy több esély legyen gyalogost gázolni. Persze van, ahol a fákat is kerülgeti, meg sávokra válik, és hasonló finomságok.

No, de menjünk tovább a Keletihez, ahol már nagyon belindult a túrás-fúrás, ...

... hiszen új kijáratot és aluljárót építenek a kettes metró megállójához.

Na, ez itt a dizájnhazugság (lásd még: parasztvakítás, népszédítés) szép példája: még hogy a 4-es metró épül! Szeretné a városvezetés baromira, de ez akkor is csak a kettesnek az új kijárata lesz. Azt meg különösen nem értem, hogy a csinos lány miért megy munkavédelmi sisakban és pauszpapír-rolnival a kezében lefelé a már kész mozgólépcsőn. Dől össze a földalatti gyorsvasút, és őt bízták meg, hogy a felújítási terveket elvigye az építőknek? Akkor meg nem kéne összegombolnia az inget a mellén? Még beleesik oda valami tübing vagy egy kósza építőmunkás :-D

A mostani aluljáró felszíni, nyitott részének oldalát kibontották, itt fognak a régi és új terek találkozni.

A két hónappal később készült képen ez a terület már le van fedve. Gondolom direkt olyanra építették, hogy adott esetben ne lehessen a 24-es villamost behozni a tetejére, közelebb a pályaudvarhoz és a hetes buszokhoz. A paraszt városlakó (szép képzavar, mi?) csak sétáljon a Festetics utcától, ne legyen túl jó dolga átszállásilag!

Mementó: a metrópótló buszok Deák tér irányú megállójának aszfaltjából kikandikálnak a 44-es és 67-es villamosok "elveszett" vágányai.

A pályaudvar csarnoka előtt épített ideiglenes buszforduló annyira jól sikerült, hogy a külföldi turistabuszok is felvették útvonalukra :-)

Lépjünk tovább, a Blaháig. Itt is a tavalyi felállás működött, sok Volvóval...

... és a 144 és 161E buszok ide vezetésével, és út szélén végállomásoztatásával.

A látványos íven visszaforduláson kívül ezen a képen még az ittfelejtett "Lottó Áruház" és "Skála Csarnok" nenonra hívnám fel a figyelmet. A lámpák hangolásának és a felfestésnek köszönhetően egyébként nem láttam olyat, hogy az autók miatt ne tudott volna fordulni a busz (pedig majd' minden reggel itt megyek el). Persze ettől még lehetett ilyen, de az volt az érzésem, hogy az időnként felbukkanó aszfaltbunkók kivételével egész rendben zajlott le a pótlás!

Ez a "csatornafedő" elgondolkoztató: a rajta látható BKVT felirat vajon a több mint nyolcvan éve megszűnt Budapesti Vaspálya Társaságot jelenti? Végülis FVV (Fővárosi Villamosvasút, a BKV egyik elődje) feliratú közműakna-fedőből jónéhány található a Rákóczi mentén!

No, de lássuk, mi volt az Astoriánál, ahol a pótlóbuszok a Kiskörútról a Rákóczira fordultak (na meg fordítva)!

A követési időközt jól illusztrálja, hogy éppen két Volvo halad ki a megállóból, de az utánuk jövőnek a visszapillantója máris belóg balról a képbe!

A 47-es és 49-es villamosok a tavalyihoz hasonlóan vissza lettek vágva...

... egy ideiglenes "ráhajlítás" beépítésével.

Az esetleges tárolási igényeket a Rákóczi túloldalán lehetett kielégíteni. Ettől a szakasztól eltekintve a Kiskörút innentől a Deákig terjedő része a pótlóbuszoké lett.

Metrópótló érkezik a Deák téri végállomásához.

A buszok útvonala itt keresztezte önmagát, hogy a villamosvégállomás szigetperonja mellett ajtót tudjanak nyitni, mind a leszálló-...

... mind a felszállóhelyen. Itt egyébként látszik, hogy nem csak a második, légkondis sorozat járt metrópótlóként, hanem a korábbi, légkondi nélküli is.

De nem csak a Deák és a Stadionok közti részen voltak építkezések, hanem...

... a Batthyány téri megállót is lezárták, a metrók pedig nem álltak meg ott. Hogy az oda igyekvők mégse járjanak pórul, egyrészt "állomáspótló" járat közlekedett a Moszkva tértől...

... másrészt a 11-es busz minden második kocsija is elment - a metrókapcsolat miatt - a Moszkvásra, 11M jelzéssel.

Eh, mennyi busz - a következő oldalon be kell erősítenem síndöcögény fronton :-O

Még egy buszt talán kibírunk: a metrós átszállási kapcsolat érdekében a 60-as busz sem a Batyira járt, hanem a Nyugatihoz. A buszmániások szerintem élvezték ezt a néhány hetet...

No, visszaolvastam az oldalt, és rájöttem, hogy most ugyan kicsit kevésbé népszerű-tudományos a szövege, de inkább infantilis, mint csevegős. Legközelebb asszem nem veszek be fogalmazásgátlót. Vagy több villamosos képet teszek be, azokról bármikor többet (és jobbat) tudok írni.

Folytatás: Pesterzsébet, Rákospalota, és egyéb villamosok (végre!)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra