Gyors esti látogatás Bécsben

Interszitivel és Jazzcollal a Westbahn "régi" szakaszáról hazafele jövet álltunk meg az osztrák fővárosban. Már elkezdett sötétedni, úgyhogy eleve nem volt szó hosszú nézelődésről, valahogy mégis ott ragadtunk pár órára.

Régebben rengeteget jártam Bécsbe, mostanában évi egy alkalom is soknak mondható, de olyan igazán nagy változást nem érzek. Kicsit kopottabbak az ülések, kicsit koszosabb a járművek padlója, kicsit horpadtabbak az E1-eseken és E2-eseken a lemezek (karambolok nyomai), de körülbelül ennyi. Persze közben a város másik felén ezerrel épül a zöldmezős metró, kicsit közelebb pedig a központi pályaudvar, de mindez a közlekedésfejlesztés másik véglete szerintem - szidják is a helyi közlekedésbarátok ezeket a nagyprojekteket...

Persze eközben egyre kevesebb E1-es van forgalomban, az E2-eseket pedig modernizálták, de az ULF-ok előretörése nem nagyon érezhető a Westbahnhof környékén, ahol az eddig látott képek készültek. A 6-oson például mindhárom villamostípus (E1 + pót, E2 + pót, ULF) közlekedik, pontosan úgy, ahogy 10 éve. Az 5-ös végállomását viszont könnyebb fotózni, ezért van itt ugyanarról a kocsiról rögtön két kép is :) Jobbra: a VW/Kutsenits City IV (KB 235) midibusz az E1-essel ellentétben nem lesz hosszú életű: 2005-ben jöttek, és lassan leváltják őket. Magunk közt szólva persze körülbelül ez lenne egy városi busz ideális időtartalma.

Schottenring, az 1-es átmenő vágányaival és a 31-es végállomásával. Csak nekem tűnik úgy, hogy az ULF-ok tetőlámpája kicsit erősebben világít az indokoltnál?

Egy videó, elsősorban villamosokkal, pluszban egy bemondással Franz Kaidától, aki 2012-ig volt a Wiener Linien hangja.

Mivel a vaskerekűek közül leghamarabb a E1-esek fognak eltűnni (az egyik "second-hand" üzemeltetőtől, Miskolcról talán már jövőre, bár ezt csak azért vetettem közbe, hogy elsüthessek egy linket egy régi oldalamra:), elsősorban őket fotóztam.

Újabb helyszín: Schwarzenbergplatz, balra egy hosszú ULF-fal, jobbra egy E2+c5 összeállítással.

Baloldalt: ismét egy Kutsenits, fölötte pedig a típus veszte. Nem, nem trolibuszok érkeznek Bécsbe: akkumulátoros járművekről van szó, amik majd a végállomáson töltik fel magukat. Szerintem viccesen néznek ki a villamosokéhoz hasonló "félpantográf" (Einholm) szedővel, de persze még csak képen láttam őket , és a lényeg úgyis az, hogy megbízhatóan fognak-e üzemelni. Jobbra: a 71-es végállomása a Ring másik oldalán.

Egy újabb videó, a bécsi tömegközlekedés két legjellegzetesebb hangjáról: az egyik a villamosok pályacsengője, amiről a becenevüket is kapták ("bim"), a másik pedig Franz Kaidáé. Jó lenne érteni, mitől olyan érthetőek az ő bemondásai: sehol nem hallottam jobbat még. Egyrészt biztosan azért, mert szépen artikulál, de valahogy a frekvenciatartományok és a hangosítás technikája is nagyon rendben vannak.

És a végén: két 2-es villamos érkezik a Kärntner Ring felől. Az alkalmat felhasználnám arra, hogy bemutassam az E1-esekkel használt két DÜWAG-licensz pótkocsisorozat közti legfeltűnőbb különbséget: az eltérő ablakkiosztást. Balra egy c3-as, jobbra egy c4-es.

És itt a vége - ennyi volt számomra Bécs 2012-ben...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez