Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécsi tapasztalatok
... Szántó Ferenc barátom "insider" képeivel kiegészítve
[Click here for the english version]

Egyik előző oldalamon müncheni tapasztalataim kapcsán illettem kritikával a budapesti város- és közlekedéstervezőket, most Bécsről szeretnék pár képet mutatni. Előrebocsátom, lehet, hogy ez az oldal is mérgelődésbe fog fulladni, mert akármerről is nézem, Bécsben komfortosabban lehet tömegközlekedni, és gyorsabban oda lehet érni bárhová, mint Pesten. Nekem, mint átlagos, "egységsugarú" közlekedőnek márpedig ez számít legfőképp, és nem a szakmai magyarázat, hogy nálunk miért nem lehet jobban megcsinálni.

Az osztrák fővárost vonattal értem el, és nagy meglepetésemre az egyik első kötöttpályás városi jármű, amit láttam, ez a nosztalgiaszerelvény volt, melyet a 4148-as motorkocsi vontatott. Bár a kocsi homlokfala némileg hasonlít a "klasszikus háromablakos" magyar villamosformára, az egésznek mégis inkább kisvasúti hangulata van...

... mely hatást a pótkocsik csak fokozzák: ez egy városi vonat. A szerelvény egyébként bérelhető városnéző túrákat tesz. Ez is olyasmi, ami nálunk nem nagyon van, pedig a szentendrei múzeum gyűjteményében vannak olyan járművek, amikből össze lehetne valami hasonlót állítani!

Ez viszont itt már a jelen, illetve méginkább a jövő: a bécsi közösségi közlekedés egyik büszkesége, az ULF névre hallgató alacsonypadlós villamos. Az "ULF" egyébként az Ultra Low Floor rövidítést fedi, de becenévnek se rossz. A kocsiszekrény "dizájnos", de utazni nem annyira jó vele, mert a kocsi belseje a csuklókkal és az utastérbe belógó mindenféle szerelvénydobozokkal elég szűk (igaz, ha sűrűn járatják a szerelvényeket, akkor ez nem gond; erre az igazságra a BKV-nál nem nagyon emlékeznek már - mindenféle gazdasági okokra hivatkozva). Az viszont élmény, ha a megállókban beáll mellé egy régi villamos: az ember nyakatekerve bámul fel rá :)

A 4074-es pályaszámú E2 kocsi - ezeket a hetvenes évek végétől egészen `90-ig gyártották. Bár elég régiesen néznek ki, vezérlésük korszerűbb, mint a legtöbb budapesti villamosé. Utaskomfort terén nem kiemelkedőek, csak úgy "vannak", de azért meg kell említeni, hogy a jó pályán egész símán futnak.

Itt látható az a bizonyos "nemkiemelkedés".

A vezetőfülke viszont egész modern. Nekem a nálunk újdonságnak számító TW6000-esé jutott eszembe róla.

A 637-es számú ULF. Kimondottan látványos, ahogy az ajtók nem igazán látszanak (még akkor is, ha ez most némileg képzavar:)!

A 603-as ULF sétálóutcában. Ja, és kanyarodik is! És senki nem hal bele, és nem állnak elé keresztbe! Hogy mik vannak...

Itt egy tér szélén halad el a villamos. Amint látszik, van itt mindenféle vágánykapcsolat, gyalogosok, a forgalom mégis megy. Az egésznek van valami nagyon kultúrált összhatása; azt már nem is mondom, hogy a villamosmegálló alatt ott van az egyik metró végállomása, illetve jelenleg még végállomása, mert építik tovább...

A változatosság kedvéért még egy ULF, ezúttal a kocsiszínben. Mint az Enterprise űrhajó kompja...

Az első ajtó kiereszthető rámpával. Mint látható, a jármű tényleg eléggé alacsony padlójú, de a vezetőfülke magasabban van, két lépcsőfok vezet fel hozzá. A vezetőülés karfáján látszanak a beépített kezelőszervek, melyekkel a leggyakrabban használt funkciók érhetők el nyújtózkodás nélkül.

A kocsi belseje a szűk csuklórésszel. Ugye, hogy alagút? Nincs valami sok állóhely.

A csukló takarólemezek nélkül, jól látható a függőlegesen beépített motor és lent a tengely nélküli kerék.

Ez pedig a hátsó vezérlőpult. A bécsi villamosok egyirányúak, de néha szükség van arra, hogy rükvercben is vezethetők legyenek, ilyenkor használják ezt a minimalista kezelőfelületet. A mini kontrollerkar elég jól felismerhető.

Vissza az utcára: a 4429-es pályaszámú, E típusú csuklós motorkocsi a Karlsplatz-on.

A badeni "HÉV" 101-es kocsija ugyanott; ha minden igaz, ő '79-ben épült, és személyszerint az "Erich" névre hallgat. Még ilyet, nem csak a típusoknak lehet neve, hanem az egyes kocsiknak is! Akkor nálunk a 3803-as villamost hogyan hívnák, Tina Turnernek? Merthogy ő is nagyon rázza a ráznivalóját, ami esetünkben ugye a kocsiszekrény :-))

A 4078-as kocsi (E2) az Opera előtt.

A 4021 és 4092 a pirosban (azaz a kocsi_színben_, ami ugye a bécsi villamosoknál a piros:))

A 4314-es  E2-es hátulról, ugyanott.

Még mindig ugyanott, egy hókotró. Utasszállító villamosokból építették őket, és bár modernnek néznek ki, azért ők is közvetlen kapcsolású kéttengelyesek, mint a pesti Hómukik :)

A 4838-as motorkocsi a Volksgarten mögött. Ez a villamosforma legalább annyira jellemző Bécsre, mint Budapestre az UV.

És a végére egy pótkocsis kép. Természetesen pótkocsiból is többfajta van, amelyek kinézetükben illeszkednek a motorkocsikhoz.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu