Az új 4-es villamos

    Útvonal: Karolina út-Bocskai út-Október huszonharmadika útja-Irinyi József utca-Ferenc körút-József körút-Teréz körút-Szent István körút-Margit körút-Krisztina körút
    Megállók: Budaörsi út/Fehérló utca-Karolina út-Nagyszőlősi út-Koszolányi Dezső tér-Fehérvári út-Budafoki út-Goldmann György tér-Boráros tér-Tompa utca-Üllői út-Baross utca-Rákóczy tér-Blaha Lujza tér-Wesselényi utca-Király utca-Oktogon-Nyugati tér-Jászai Mari tér-Margit híd, Budai hídfő-Mechwart park-Széna tér-Moszkva tér-Déli pályaudvar

    Megjegyzés: Ennek a járatnak a vonala tulajdonképpen nem változna sokat, csak a végállomások kerülnének máshová.

    A járat déli végállomását, a Budaörsi utat azért tartjuk előnyösebbnek a jelenlegi, Fehérvári úti végállomásnál, mert továbbviszi a villamos forgalmát egy, a jelenlegi, Fehérvári útinál nagyobb csomópontba, a Kosztolányi Dezső térre, ahol számos közintézmény van, és ahol jóval több átszállási lehetőség adódik (7, 7A, 7gyors, 173gyors, 40gyors, 41, 53, 72, 86, 87, 153 buszok; 19, 49 villamosok; ez a megoldás kicsit tehermentesíthetné a Móricz Zsigmond körteret), illetve azon is túl. A vágányok helye megvan, parkolók vannak rajta, ezek egy esetleges járdaszűkítéssel a Bocskai út déli oldalán kiválthatóak lennének, illetve a Bukarest téren P+R parkoló létesíthető. A fejvégállomás a Déli pályaudvar felé vezető vágányok és a Budaörsi út alatt lenne, aluljáróban, melynek köszönhetően több funkciót is megvalósíthatna:
    1. Átszállás a gazdagréti, budaörsi buszokról (40, 40gy, 153gy, 139gy) a körúti villamosra: tehermentesülne a Villányi út és a Móricz Zsigmond körtér. Az említett buszok itt nem fordulnának meg, azaz nem egy erőltetett átszállási pontot kellene itt kialakítani; a végállomások maradnának a Körtéren, ami továbbra is önmagában utazási célpont.
    2. Az aluljáró miatt megszűnhetne a jelenleg kis forgalmú, de balesetveszélyes gyalogos átjáró a a Budaörsi úton, ez előnyös lenne az autós forgalomnak is.
    3. Adott esetben az elővárosi vonatoknak egy megállóhelyet is lehetne építeni, ez egyéb tervekben is felbukkan, csak ott pár száz méterrel arrébb, a Villányi úti felüljáró környékén.

    A Koszolányi-Karolina távolságon átmenő buszok (53, 72, 41; a 12-es kivételével) megállóit  akár meg is lehetne szüntetni, így ezen járatok meggyorsulnának.

    Az északi végállomás kihelyezése a Moszkva térről két szempontból is előnyös lenne: először is a tér átszállóforgalmát csökkentené, másrészt gyorsabb és kényelmesebb átszállást biztosíthatna a vonattal vagy a 139-es, 21-es buszokkal érkezőknek, utóbbinak a Várfok utcába behajtását meg is lehetne szüntetni, mivel a két fő átszállóirány (metró, körúti villamos) elérése biztosítva lenne itt.

    Déli pályaudvar, végállomás, A verzió: A visszafogós fejállomás a jelenlegi 18-as viszonylat Krisztina körúti vágányai közt lenne (mely helyett a 17-est közlekedtetném), a járat addig ugyanezeken a síneken közlekedne. Az Alkotás utca vonaláról lekanyarodva a 18-as megállója után menne kitérőbe a végállomásra érkező jármű egy váltón át, ott a vezető visszafog, és indulás után visszacsatlakozik egy váltón a Krisztina körúti vágányokra. Mivel a 4-es villamos forgalma a jelentősebb, a váltók alapállása azt részesítené előnyben.
    Déli pályaudvar, végállomás, B verzió: Itt a villamosok a régebben tehervonatok számára fenntartott vágány helyén épülő új vágányokon keresztül a MÁV pályaudvar szélső vágányaira állna be, ezzel kedvező átszállási lehetőséget nyújtva a vonatok felé. Itt a tulajdonképpeni végállomás a pályaudvar területén lenne, ott történne a visszafogás, személyzet- és utascsere, de megmaradna a jelenlegi 61/59 villamosmegálló is, mivel az itt járó buszokhoz ez van közelebb.


    A végállomás vágányelrendezésének vázlata, A verzió

    A járat áthaladása a Moszkva téren a jelenlegi 61/59-es fejállomás vágányain keresztül történne, azaz a térre a Széna tér felől érkező jármű egyenesen haladna az alagút felé. (Az 59-es ebben az esetben a János kórházig, a 61-es pedig Budagyöngyéig közlekedne)

    Leírás: Hamster
    Ötletek: Szigeti Dániel

    Vissza a nyitó oldalra