A régi-új 17-es villamos

    Útvonal: Fehérvári út-Bartók Béla út-Krisztina körút-Margit körút-Török utca-Frankel Leó utca-Bécsi út-Vörösvári út

    Megállók: Albertfalva kitérő-Andor utca-Kalotaszeg utca-Etele út-Bártfai utca-Dombóvári út-Bocskai út-Móricz Zsigmond körtér-Bertalan Lajos utca-Gellért tér-Döbrentei tér-Dózsa György tér-Krisztina tér-Mikó utca-Déli pályaudvar-Moszkva tér-Széna tér-Mechwart liget-Lukács fürdő-Kavics utca-Zsigmond tér-Kolosy tér-Nagyszombat utca-Nagyszombat utca-Selmeci utca-Margit kórház-Váradi Sándor utca-Vörösvári út-SZTK Rendelőintézet-Flórián tér

    A járat pikantériája, hogy valami hasonló már közlekedett régebben, a hetvenes évek elején szüntették meg a 18-as villamos nagyon hasonló útvonalát, majd a kilencvenes években a némileg hasonló (bár hosszabb útvonalon közlekedő) 84-es buszt is. Újraélesztésének fő oka az, hogy egy ilyen járat az ezeken az oldalakon részletezett 9-es villamossal együtt el tudná látni a jelenleg fájdalmasan hiányzó budai észak-déli tömegközlekedési tengely szerepét a jelenlegi egyetlen, túlterhelt és a forgalmi dugók miatt csúcsidőben szinte használhatatlan 86-os busz helyett. Különleges ez az ötlet abból a szempontból is, hogy valószínűleg ez a legkönnyebben megvalósítható: mindössze a Margit körutat és a Frankel Leó utcát összekötő Török utcai szakaszt kellene kicsit átalakítani (váltók beépítése/felújítása, felsővezeték, hiszen a vágánykapcsolat megvan, még ha a váltók nem is üzemelnek mindkét irányban)! A vonalra igény lenne, hiszen a Moszkva térre Észak-Budáról eljutni fontosságához képest nem egyszerű (HÉV-vel, 60-as, 86-os busszal Batthyány-n átszállás 2-es metróra, esetleg Margit hídnál 4/6-os villamosra; mindkét átszállóhely zsúfolt), nem is beszélve a sokak által áhított dél-budai összeköttetésről! A 18-as jelenlegi, Moszkva tértől János kórházig tartó szakaszát kiválthatná egy kicsivel gyakrabban járatott 56-os villamos (amellyel egyébként gyakran "ütközött" forgalmilag eddig), vagy az idáig meghosszabbított vonalú 59-es, melynek így itt is hurokvégállomása lenne, ez lehetővé tenné, hogy ott szóló kocsis Tátra járjon, ez kihasználtságilag sokszor indokolt lenne (a jelenlegi kétkocsis szerelvény helyett).

    A terv szűk keresztmetszete a Margit körút, ahol a 4/6-os villamosok jelenlegi csúcsidei követési időközeibe nehezen lenne beilleszthető még egy plusz járat. Ennek feloldására több lehetőség is látszik:

    • A 6-os villamost Óbudáig (Vörösvári út, Óbuda kocsiszín; esetleg Flórián tér), vagy a Nyugati térig járatni (utóbbinál a pályaudvar mellett levő túlterhelt parkoló és buszpályaudvar helyén levő fejállomásig, a körúti villamosok azon tulajdonságát figyelembe véve, hogy az igazán nagy forgalom a Boráros tér és a Blaha Lujza tér, illetve a Blaha Lujza tér és a Nyugati pályaudvar között tapasztalható).
    • A 17-es nem állna meg a Moszkva tér és a Török utca közt, így nem tartaná fel a 4/6-osokat.
    A Moszkva tér rendezésébe ezzel együtt be kell venni a jelenlegi vágánynyomvonalak átalakítását: a 4-es, mely a Déli pályaudvarig jár, nem kanyarodik jobbra a tér északkeleti oldalán, hanem egyenesen az alagút fele veszi az útját, az 59-es és 61-es jelenlegi végállomásán át (a 61-es Budagyöngyéig, az 59-es pedig a János kórházig járna, így ezekre a végállomásokra nem lenne szükség); az 56-os hurokvégállomása nem zavarná ezt a tervet.

    A jelenlegi 17-es villamos a továbbiakban "17A" jelzéssel közlekedne a Vörösvári út és a Margit híd között.

    Leírás: Hamster
    Ötletek:

    Vissza a nyitóoldalra