Nyílt nap az ÖBB St. Pölten-i műhelyében (2)

Előző oldal

Az üzemben a nyílt nap alatt is folyt a munka, mindkét próbapadon járattak egy-egy dízelmotort. Ez itt balra épp egy MTU 16 V 4000 R41-es. Jobbra a próbapad vezérlőfülkéjét látjuk - mókás volt, ahogy potméterrel adták és vették el a gázt!

Az ÖBB Desiróiban kétfajta motor dolgozik: az 5022.001-020 pályaszámúakban két MTU 6R 183 TD13H (lásd balra - hacsak össze nem kevertem őket), az 5022.021-060 pályaszámúakban pedig két MTU 6R 1800 R 82P (lásd jobbra). A két típus közt 20 kW-nyi különbség van.

A Jenbacher Werke által a hatvanas évek közepén kifejlesztett 2043-as sorozat tesója volt az SGP által gyártott 2143-as. Hogy mi volt az alapvető különbség köztük, azt máig nem sikerült kitalálnom, de jellegzetes kinézetű gépek, az biztos! Itt fentebb ráadásul két retró példányt láthatunk: balra egy régi szárnyaskerekes címerest, jobbra pedig a "Pflatsch" (pontosan azt jelenti, ahogy hangzik) emblémás "Jaffa" (szerintem ez is érthető) festésűt - a még közlekedő darabok általában valahogy így néznek ki.

A gépek egy részére fel is lehetett menni. Régimódi, de jó állapotban van!

Az 5047-es sorozatot a Gyesevnél Berényinek hívják, de nekem jobban tetszik a "Turbo" becenév, amit egy ismerőstől hallottam. Amúgy utasként kellemes járművek ezek, össze sem hasonlíthatók a Bzmottal. Pontosabban összehasonlíthatók, csak a Bzmot nagyon rosszul jön ki belőle.

Balra a csilli-villi állapotú motorkocsi műszerasztala, jobbra pedig egy MB OM 444-es motor, amilyen a sorozatot hajtja.

A 2068-as motorját már láttuk az imént, most itt van maga a mozdony. A hidraulikus erőátvitelű tolató elején-végén meg lehetett csodálni az automatikus csatlókészülékeket is, amikről nekem valamiért egy gumicsirke jutott az eszembe.

Természetesen egy Herculest is meg lehetett nézni. Nagy kár, hogy 15 éve nem vett pár tucat ilyet a MÁV, sokkal kevesebb gondunk lenne manapság a nem villamosított vonalakkal.

A 2016-os sorozat a Hercules nevet kapta, a fentebb látható 2070-es pedig a Hectort. A 2068-hoz hasonlóan "ő" is egy dízelhidraulikus tolatómozdony.

Balra: a géptér melletti gyilokjáróról a meglepően tágas vezetőfülke felé nézve. Jobbra: a műszerasztal.

Ez+az

Mint azt a bevezetőben említettem, komoly raktározási-logisztikai tevékenység is zajlik a telepen. Ennek két jópofa eszközét láthatjuk itt. Balra egy olyan targonca, amelynek a vezetőfülkéje együtt liftezik az emelővillával, jobbra pedig egy páternoszterszerű polcrendszer, amelynek hasznát tudnám idehaza venni - már ha tíz méteres belmagasságú szobám lenne.

A kocsijavítás fontos részét képzi a műhely tevékenységének, de bevallom, nem találtam különösebben látványosnak ezt a csarnokot. Hogy azért szó szerint képet kapjunk erről a profilról, lássunk egy mérőkocsit (balra) és egy RoLa kísérőkocsit (jobbra)!

Balra az újkori emeletes kocsik osztrák változatát (egy Menyét (Wiesel) vezérlőt) láthatjuk, jobbra pedig egy összetört és egy ép Desiro orrszekciót.

Végezetül néhány kép az udvarról. A 2143-asokat itt-ott még használják, de nekem eddig csak Kelenföldön sikerült összefutnom olyannal, ami épp dolgozott.

Balra: a 2067-es egy régimódi, vakforgattyús-csatlórudas meghajtású tolatómozdony három tengellyel, vélhetően egy-egy kocsi vagy mozdony mozgatására szolgál a telepen belül. Jobbra: a 2068-asokat már ismerjük. Gondolom, ők nem helyi használatra vannak itt, hanem fővizsgázni.

És hogy az oldal elején felrúgott rend helyreálljon, itt egy videó az oldal végére is :) A nyílt nap megtekintése után megpróbáltunk valahol a nagysebességű nagyteljesítményű (ti. Hochleistungsstrecke, nem Hochgeschwindigkeitsstrecke!) Bécs - St.Pölten vonal mentén fotózgatni. Sajnos hamar sötétedett, ezért sötét volt, úgyhogy én inkább csak videóztam, de azt se sok sikerrel: olyan hideg volt, hogy ráfagyott az ujjam a zoom gombra, és nem tudtam kizoomolni, amikor akartam :)

Ennyi lett. Maradhat?


Vissza az oldal tetejére  Vissza a tartalomjegyzékhez