A múltkori, "elveszett" kisvasutas oldal után ezúttal lesz kis- és nagyvasút is. Mindkettő érdekessége, hogy a képeken látható sínek elkerülték a totális üzemszünetet. Egymás mellé rakásuk persze erősen önkényes, hiszen az egyik nagyvasút, a másik keskeny nyomtávú, az egyik csak féli maradt meg, de teljesen utasszállítás nélkül, a másik viszont szállít utast, igaz, az eredeti hálózatnak szintén csak egy részén.
Az 1898-ban megnyitott Székesfehérvár-Bicske vasútvonalat 1979-ben bezárták. Déli végén Lovasberényig, északi részén egy honvédségi objektumig megmaradtak a sínek, ezeket rendbe is hozták akkor, hogy teherszállítási célokra még jó darabig alkalmasak maradjanak. Bár a két új végpont közt sok éve elment az utolsó, filmforgatáshoz használt vonat, a lovasberényi oldal egész rendben megmaradt. Rendszeres teherforgalom van rajta, évente egyszer-egyszer igénybe veszik a természetjárók, hébe-hóba pedig még vasútbarátok is feldöcögnek ide különvonattal. 2005/6 környékén egy közúti aluljáró elégtelen magassága miatt ugyan majdnem felszámolták ezt a maradékot is, aztán végül csak találtak más megoldást...
Mivel már több lovasberényi különvonatra is hívtak az elmúlt évtizedben, de egyre se mentem el, 2009 áprilisában úgy döntöttem, csak megnézem magamnak ezt a dolog egy trains.hu túra alkalmával. Különösen az vonzott, hogy egy Szergej (balra) vontatta a személykocsikat, én meg már nem is emlékszem, mikor utaztam utoljára ilyennel. Ráadásul még egy mozdony is jelen volt: egy elmondhatatlanul szakadt kinézetű M43-as (jobbra).
Haladni csak minimális sebességgel tudtunk, de ez valahol érthető. Hogy aztán Fehérvárról hazafelé menet miért volt egyetlen hosszú lassújelgyűjtemény a vasúti fővonal is, az már más lapra tartozik. Szerencsére utóbbit azóta elkezdték felújítani - nehezemre esne azt mondani, hogy nem volt már itt az ideje...
Pátkán az eredeti, "III.o. HÉV épület" (az idézőjelek annak szólnak, hogy ezekről minimális segédfogalmam sincs, csak KZsoci kolléga szokott mindig ilyenekről magyarázni) még többé-kevésbé áll (balra), sőt, még az állatrakodó is, kitűnő fotós helyként szolgálva (jobbra).
Balra Pákozd "HÉV IV. osztályú" állomását láthatjuk, jobboldalt összehasonlításként Lovasbereny II. o. állomásépülete. Utóbbiban biztosan laknak, előbbi is gyanús kicsit a tányérostévé miatt. A vasútbarátok persze mindig morognak a felújítások miatt, amit nem nagyon értek, hiszen Burgerlandtól Erdélyig szó szerint százával találunk teljesen ugyanilyen épületeket; egy ide vagy oda nem sokat számít - a lakó komfortja és pénztárcája már inkább. Inkább lenne minden vasúti épületnek gazdája, mintsem az legyen, ami van, hogy még létező vonalak mentén is befalazott bejáratú-ablakú romok sorakoznak!
Balra: a szép fényezésű Szergejt nem lehetett eleget fotózni! Jobbra a nagyon kistesó, egy motoros hajtány. Vasútbarátok több ilyet is felhoztak ide, programot szolgáltatva a családtagoknak, amíg apu a piros mozdonyokat fotózgatja. Aztán meg a család várhatott apura, aki ilyennel is akart menni még egy gyors kört fel-alá az állomáson :)
Illusztráció arra, hogy a Pátkai-tározónál a gépem automatikája nem bírt mit kezdeni a kék éggel és zöld fűvel: hol erre, hol arra tolódott el az szín-összkép.
Ezt viszont nem automatán lőttem: panorámakép ugyaninnen, fotótémára várakozó vasútbarátokkal.
Balra: visszaindultunk Fehérvárra. Jobbra: visszaérkeztünk. A vonat még ment egy kört, de már Szergej nélkül, csak az M43-assal. Szerencsétlen rozsdatemető már elindulni is csak nehezen tudott, aztán később is voltak gondok vele, ami miatt a program rövidebb lett a tervezettnél. Mondjuk ha az oldal tetején levő képet megnézzük, nem nagyon lepődünk meg :(
Akit esetleg érdekelne, hogy mi van a vonal felső szakaszán, itt egy link Gmarc egyik vonalbejáró kirándulására.
A lovasberényivel ellentétben a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút még "hivatalosan" is létezett 2009-ben, de rákerült a halállistára, úgyhogy útba ejtettük egy egésznapos kirándulás során. Sajnos már szürkült, mire odaértünk, ezért a fotók khm... szuboptimális minőségűek lettek, ugyanakkor dokumentumértéküket ez nem csorbította... volna, ugyanis a Balatonfenyves-Somogyszentpál vonal a végén mégis megmaradt.
Vélhetően persze nem eme vonal miatt, utassal ugyanis talán kettővel találkoztunk (de lehet, hogy hárman is voltak). Sokkal perspektivikusabbnak tűnik a Balatonfenyes-Csisztapuszta közti turisztikai üzem.
Ez a gazdasági vasút elég új: az 50-es években építették, korábban csak egy rövidebb lóvasút létezett az egyik major és a Balaton közt, teherszállítási célból. Az új, géperejű vasút alkalomszerűen (ahogy épp szükség volt rá) hálózta be a lecsapolt mocsárságot, majd a Nagybereki Állami Gazdaság terményeinek szállítása mellett/helyett a nyolcvanas években beindult a már említett csisztapusztai gyógyfürdőhöz vezető üzem, mely 2002-ben szűnt meg.
Utasként mind az, hogy egy kis C50-es mozdony vontatott bennünket, mind a táj fura kietlensége tetszett, de a kocsi is meglepően jó állapotban volt, attól eltekintve, hogy a kis vaskályha alaposan bekormozta már a plafont. Itt is el kell ismételnem azt, amit a másik két kisvasútnál: ez nem nosztalgiavonat volt, és ez nem turistaüzem, hanem menetrend szerint közlekedő vonat egy közforgalmi vasúton! Azért persze tetszett az élmény, a kalauz bácsi is nagyon kedves volt, visszafelé végignosztalgiázta az utat arról, hogy hogy nézett ki ez az üzem több évtizeddel korábban.
A kocsi belülről (balra), illetve a vonat már Fenyvesen (jobbra). Meg kell említenem, hogy bár a vasút vágányai gyakorlatilag benyúlnak a nagyvasúti állomás mellé (vélhetően átrakó volt itt), az utasoknak több száz métert kell gyalogolniuk a kisvasút végállomásáig, közvetlen átjáró híján kerülve egyet. Ráadásul a vonatunk is késett idefele jövet, ezért rohannunk kellett. Mint már a vonaton megtudtuk, a kisvasút nem várja be a nagyot, mert az MÁV-Start, ez meg MÁV, a kettő közt koordináció pedig csak akkor van, ha valakinek van ismerőse, aki idetelefonál. Hát köszönjük szépen... :( Mindenesetre mi pont elértük a vonatot (épp menesztés előtt kerültünk látótávolságba), de némi hozzáállás-váltásra szükség lesz itt, ha ez az üzem fenn akar maradni. Kivéve, ha busszal érkező német turistákra specializálódnak, mert akkor majd a buszokat kell bevárniuk.