életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Búcsú az UV-któl a 19-esen I.
Képek és videók típusváltás előtt és után Igyekszem nem túlreagálni a dolgot, de számomra szomorú változás volt, hogy 2006. november 13-tól a jó öreg UV-k helyett Ganz "ipari csuklósok" közlekednek a 19-es villamosvonalon. Az életnek már csak az a rendje, hogy az öreg járgányok helyét átveszik azok... nos, amelyek előttük ott közlekedtek. Az UV típus ugyanis csak '78-ban vette át a helyet az akkor a Nagykörútra kerülő csuklósoktól! Kicsit pikánsnak találom, hogy most pontosan azért tudnak ide visszatérni az "iparik", mert a Combinók kiszorítják őket onnan. Mindazonáltal én nem emlékszem az előző szereplésükre, úgyhogy a 19-es számomra mindig UV-vonal volt. Az öreg dizájn nagyon jól nézett ki a Várkert rakpart fái, vagy a Bem rakpart bérházai előtt, és a pótkocsik csikorogása is hozzákapcsolódott az emlékeimben a Lánchíd alatti alagúthoz. Persze a pótkocsik hosszabb ideig nem közlekedtek itt, míg 2001 decemberétől vissza nem tették őket a szerelvényekbe. 2006 augusztusától azonban ismét kiszedték őket, így a 19-es vonal utolsó UV-s heteiben csak kétkocsis villamosokat lehetett itt fotózni. KZsocival és mk4047-tel egy csípősen hűvös estén indultunk el minél több hangulati elemet megörökíteni a vonal Duna-parti részén. Így ősszel a sínre hulló levelek gátolják a villamos-betáp áramkörének záródását (ahol a pozitív pólus a felsővezeték, a negatív pedig a sín), ez pedig ívek létrejöttéhez, egyszerűbben fogalmazva látványos szikrázáshoz vezet. A fentebbi videón egész jól sikerült megörökítenem ezt. Megjegyzés: mivel a weboldalamhoz tartozó tárhely rohamosan betelőben van, a kis videócskákat megpróbáltam külső helyen (youtube.com) elhelyezni. Emiatt a kezdőképek és a videólejátszó appletek letöltődése lassabb lehet, mint a képeké - kicsit várni kell, ha a helyükön üresség van. HA megjelenik a "play" jel, akkor egy kattintás aktiválja a lejásztót, még egy elindítja a videót. Ugyanitt kérem, hogy senki se írjon olyanokat, hogy "el tudnám-e küldeni ezt vagy azt a videócskát levélben, mert nem tudom lementeni diszkre" - sajnos nincs időm ilyennel foglalkozni. Tudom, elfogult vagyok, de az UV gyakorilatilag bármilyen háttér előtt jól néz ki :) Persze meg kellett örökítenem a lánchídi aluljáróba való ki- és behajtást is... ... többféle irányból. Ha valaki nem érti egyébként, miért ilyen nyakatekert kacskaringóval halad itt át a villamos: nos, mert a híd lehorgonyzó kamráit ki kell kerülnie. Idén több külföldi villamosbarátot végigkalauzoltam a város villamosos látványosságain, és ezt a helyet mindenki imádta, a bécsiek ugyanúgy, mint az Egyesült Államokból érkezők! A Clark Ádám téri megálló sötétjében elég nehéz fotózni, és külön zavaró volt a jobboldalon látható taxis, aki várakozás közben sem kapcsolta le fényszóróját. A Szilágyi Dezső téri templom a Halász utcától és a Battyhány tér felől nézve. Az utolsó napokban amikor csak tudtam, kimentem UV-élménnyel töltődni a vonalhoz, így napközben is, ami általában korán reggelt jelentett. Ilyenkor a lapos szögben sütő nap fényétől még az átlagosnál is sárgábbak a villamosok :) Kivéve persze, amikor éppen akkor jön egy felhő, hogy eltakarja a napot, amikor a téma jó helyen van (baloldali kép). Jobboldalt a fák mellett haladó tuja hangulatát akartam megörökíteni, de a távolban egy, a vágányon haladó autó is a képre került. Egyébként az ott töltött húsz perc alatt nem ő volt az egyetlen, aki teljesen lazán ráhajtott a közúti forgalom elől lezárt részre is. A közlekedési morál Budapesten nem rossz, hanem gyakorlatilag nem létezik. Klisés beállítások, baloldalt kedvenc vaskorlátos erkélyemmel. A jobboldali fotónál már csináltam jobbat (SZVSZ ennek érdekesebb a hatása a köd miatt, ennek szebbek az őszi színei, ennek közelebb áll a szívemhez a témája, ez meg érdekesebb amiatt, hogy 47-est ábrázol:), de a lényeg, hogy "dokument jeszty". Na, ez az a szakasz, ahol még lapos árnyékok mellett is hálás dolog fotózni, a színek miatt! Nincs ez másképp kicsit délebbre sem. Nem bírtam ki, és még egy este elmentem fotózni, aztán még egyen. Helyszín: a Szent Gellért tér és a Kosztolányi Dezső tér. Bár, ahogy mondtam, ezekben a hetekben kétkocsis szerelvényekkel közlekedett a 19-es, egyetlen háromkocsisat azért sikerült elcsípni (csak a képek nem lettek jók, mert az állandóan begyalogló emberek miatt csak rossz helyen tudtam felállítani az állványomat). Változások ideje: hideg sötétség és szívmelengedtő naplementei fények. Az utolsó hétvégén elkezdték átvinni a feleslegessé váló UV-kat más remizekbe Kelenföldről. A 3313+3868 szerelvényt a Vérmezőnél... ... a 3866+3422-est pedig a Dózsa György térnél sikerült elcsípnem átszállítás közben. Ekkor a vonalon a hétvégi, ritkább menetrend miatt a 49-esről felszabadult háromkocsis szerelvények jártak. És, hopp, ott egy csuklós is! Mi a...? Szerencsére nem a típusváltást hozták előre, csak a járművezetők gyakoroltak egy kicsit a vonalon, mielőtt élesben kezdenek. Mondjuk azért a 19-es táblát leszedhették volna felülről, így biztos sokakat megtévesztett. Hármas UV-k a Döbrentei téri elágazásnál... ... illetve a Várkert rakparton. És ha háromkocsis szerelvény, legalább egy képet a pótkocsiknak kell szentelni. Ők ugyan nem UV-k (jóval korábbiak, mint a motorkocsik), de hozzájuk tartoznak. A 6040-es pályaszámú pótkocsi egyébként az, amiről valószínűleg a legtöbb képem van - nem tudom, miért, de állandóan a lencsém elé kerül. Az érdekesség kedvéért itt egy kép róla az ötvenes évekből, amikor még nem az UV-kkal járt. A kocsi jellegzetes fapados ülőhelyeit egyébként valamiért átfestették fehér-barnára a szokásos színek helyett. Következő oldal: az UV-k utolsó, és a csuklósok első napja a 19-esen
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||