Szilézia, harmadszorra is, II. rész
Tovább a Tramwaje ¦l±skie keleti végéig

Előző oldal

A kihagyhatatlan Chebzie Pętla

Chebzie nem középpontja a felső-sziléziai villamoshálózatnak, de valahogy mégis nehéz kihagyni, ha az ember erre jár: egyrészt gyakran van mozgás, másrészt valamerről mindig jók a fények, harmadrészt könnyen le lehet parkolni mellette egy általam még csak üresen látott parkolóban (errefelé nem vált be a P+R?). Balra egy '74-es gyártású, ám 2011-ben erősen felújított 105Na-t látunk, mögötte pedig a Wiener Linien egykori 4818-as pályaszámú csuklósát. Jobbra megint két kocka-Konstal: hátul egy eredeti pofájú, elől pedig egy kockalámpásított, ami Krakkóból érkezett. Érdekes, hogy a jelek szerint utóbbiakat elkezdték helyi színekre festeni - legalábbis a gliwicei kocsiszínben, mert Będzinben még fogunk eredetit (kéket) is látni.

Egy vágányrajz a csomópontról. Bárhonnan jöhetsz, bármerre visszafordulhatsz, lekerülhetsz, félreállhatsz... tiszta régi Körtér :)

Balra: ezt a kocsit ŁódĽban újították fel, azóta 105N-AC a típusjelzése. A homlokfal tetején a FOK-GYEM-szerűség egyébként konkrétan FOK-GYEM. Jobbra: ez egykori bécsi 4810-es (amikor azt írtam, hogy valahonnan mindig jók a fények, kicsit túloztam:).

Az alsó út Katowicébe

Manapság két villamosvonalon lehet eljutni Katowicéből Chorzówba: az LRT jelleggel fejleszteni kezdett, majd úgy felejtett "felsőn", és a külvárosokon áthaladó "alsón". 2008-ban még volt egy harmadik is (Katowice Plac Alfreda - Chorzów Plac Hutników), de azt bezárták, ami nem éppen centrális fekvése és kihasználtsága miatt nem volt meglepő.

Az alsó útvonal az első két látogatás idején le volt zárva, úgy nézett ki, ahogy balra látjuk (itt éppen az ul. Gliwicka szélén). Nem hittem volna, hogy itt valaha járni fog valami, de tévedtem: a jobb oldali kép 2012-ben készült, és láthatóan ismét van tuja. Mondjuk a pályához nem nagyon nyúltak hozzá, csak a gazt vágták le...

Még egy "régen-most" pár (az új képeket a régiek nélkül készítettem, és bár az elsőt elég jól eltaláltam, a másiknál már nem emlékeztem pontosan, hogy hol álltam öt évvel korábban).

Katowice Rynek: az átépítés is alatt is üzemel... részben

A katowicei piactér meglehetősen gáz állapotban volt, 2012-ben viszont elég komolyan nekiláttak a felújításának. A háttérben egyébként a Sziléziai Színházat (Teatr ¦l±ski) láthatjuk, még hátrébb pedig a találó nevű Qubus szálló toronyépületét.

Régen a délre menő és a délről jövő villamosok két külön utcán haladtak, most mindkét irány az ul. ¶więtego Janában fut (csak az építkezés miatt egyvágányoztak).

A sok álló- után egy kis mozgókép; szerintem érdemes végignézni, már csak a 0:49-nél látható pályaállapotok miatt is - ez az a rész, ahol az imént látott "lenti" pálya befut Chorzów belvárosába.
0:03- Egyvágányú vonal Zabrze belvárosában
0:11- Felújított 105Na a będzini vár tövében
0:22- A "nosztalgia" munkavillamos "üldözése" Zabrzéban
0:40- Egy újabb fajta felújítás eredménye Chebzie Pętlában
0:49- "Kicsike" pályahiba az ul. Armii Krajowejen, Chorzów Batory nevű negyedében (ami Báthory Istvánra utal)
0:58- Pár pillanat Zabrze és Bytom közt
1:04- D±browa Górnicza - érdemes nézni, hogy az útátjáró után mekkorát huppan a villamos!
1:19- Ul. Czeladzka, Będzin - lent a völgyben látható egy másik vonal
1:33- D±browa Górnicza
1:48- Ismét pár pillanat Zabrze és Bytom közt
1:56- Będzin és D±browa Górnicza határa - itt is megfigyelhető, hogy hogy ugrál a sínen a szóló kocsi...

Végre valami új: Będzin

Będzinbe eddig nem sikerült eljutnunk, és most is csak autóval. Nem kimondottan fotogén város, a leglátványosabb a vicces nevű Zamek - azaz a vár - környéke. Az erődítmény komoly történelemmel rendelkezik: a XI. században palánkvár állt itt, amit a tatár támadások után, a XIV. században alakítottak kővárrá. Sajnálom, hogy nem volt időnk bemenni és megnézni, mert klassz állapotban levőnek tűnt, én meg imádom az erődöket! De vissza a közlekedési eszközökhöz: baloldalt egy volt krakkói 105Na-t láthatunk, eredeti színében, jobbra pedig egy Jelcz M121MB típusú buszt.

Itt egy térkép a Będzinből kiinduló vonalakról. Több rövid szakaszt láthatunk, meg egy hosszabbat, ami a D±browa Górnicza szélén működő Huta Katowicéhez vezet - ez utóbbi az ország legnagyobb kohója. Tényleg nagynak tűnik - eredetileg több tízezer ember dolgozott itt, ma már "csak" 4-5000. 2006-ig volt egy további hosszú kifutó vonal is Żychcicéig, de ennek már csak romjait lehet látni.

Ezt a Konstal/MPK 105N-2K jelzésű kocsit többször is láttuk - ahogy nevéből sejthető (az MPK az ottani közlekedési vállalat), ŁódĽban modernizálták.

A legrövidebb nyugati kifutó vonal egy egész emberi léptékű lakótelepen át a będzini kocsiszínbe vezet. Az ul. Jasielska mentén futó vágányzat elég megviselt állapotban volt, volt rajta billegés rendesen. Vagy inkább ne is írjam, hogy rosszak voltak a sínek, úgyis sejtjük?

Az ul. Czeladzka mentén futó, nagyrészt egyvágányú vonal kevéssé meglepő módon CzeladĽba visz. Az eleje egy elég komoly emelkedő, melynek tetejéről egyik irányban a będzini vár látszik (balra), kicsit balra pedig valami bazi nagy gyárszerűség.

A pályaállapotok elég borzasztóak, de persze ettől még mennek rendesen, hisz a 105Na a jelek szerint mindent kibír.

Valamiért úgy döntöttünk, hogy nem megyünk el CzeladĽig, hanem itt, egy lakótelep szélén fotózgatunk (utóbbit jobbra nem láthatjuk - balra kertvárosi övezet volt).

Balra: a borzasztó sínekhez elég viccesen illik a "nagyvasúti" jellegű hosszláncos felsővezetékrendszer. Jobbra: nincs Lengyelország "csirkenyalókás kislány" lábla nélkül :)

D±browa Górnicza, sebtiben

Ekkor már rég el kellett volna indulnunk hazafelé, úgyhogy D±browa Górniczán csak átrohantunk egyszer oda, egyszer vissza. Közben megálltunk az ul. Jana III Sobieskiego mentén, egy felüljáróról klasszul fotózható megállónál. A bal oldali képen látható kocsit a poznańi Modertrans újította fel, elég jellegzetes homlokfallal. Jobbra: a keleti kifutó szakasz nagyjából végig ilyen stílusban halad. Látványos, de a hatékonyságán sokat ront, hogy az úttest jobb állapotban van, mint a sínek. Beszédes, hogy itt már csak egykocsis villamosok jártak...

Balra: a vonal vége felé a legtöbbször az út szélén levő zárt pályán haladnak a villamosok, itt például egy tanulószerelvény, amit kék színe ellenére nem szabad összetéveszteni a krakkói kocsikkal. Ez volt az egyetlen kétkocsis szerelvény, amit errefelé láttunk. Jobbra: Tworzeń Huta Katowice, a hálózat legkeletebbi pontja. Látszik, hogy jóval nagyobb forgalomra tervezték, mint ami ma előfordul itt: a vágányzat nagy része ki se látszott a gazból.

És elérkeztünk legutolsó fotóhelyünkhöz, már a visszafele úton: Będzin és D±browa Górnicza határa. A baloldali helyről valamiért egy stuttgarti látkép ugrott be, hogy milyen lehetne ez a villamos, ha Németországban lenne. Jobbra egy '87-es gyártású Ikarus 280.26-ost látunk, amit azóta már ki is selejteztek.

Az oldalt egy újabb videóval zárnám:
0:03- Munkakocsiként használt nosztalgiavillamos: N kocsi hagyja el a gliwicei remizt, egy kis teherkocsit vontatva
0:18- Errefelé nem gyakoriak a kétirányú szerelvények, de ez a két 111N-es ilyet alkot - épp Zabrzében haladnak egy egyvágányos részen
0:31- A videó elején látott munkaszerelvény Zabrze belterületén
0:44- Volt bécsi villamos Ruda Południowa környékén- érdemes nézni, ahogy dülöngél a vágányon
0:57- Az "alsó" vonal Chorzów és Katowice közt
1:11- Volt krakkói 105Na közeledik a będzini villamoselágazáshoz
1:26- Ulica Jasielska, Będzin
1:36- Még mindig ugyanott, csak az ellenkező irányba nézve.
1:57- Ulica Czeladzka, szintén Będzinben
2:39- D±browa Górnicza, közel a felső-sziléziai villamoshálózat keleti végéhez
2:48- Ikarus 280-as Będzin és D±browa Górnicza határán
2:55- Pár fokkal jobbra nézve, ezúttal villamossal

Remélhetőleg tetszett ez a beszámoló, és remélhetőleg nem kell újabb öt évet várnom a következő itteni látogatásomra! :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez