Szilézia, harmadszorra
is, I. rész
A Tramwaje ¦l±skie nyugati végétől a keletiig
A sok helyütt tévesen "katowicei interurbánnak" nevezett felső-sziléziai villamoshálózathoz először 2008-ban volt szerencsém. Abban az évben még egyszer visszatértem oda, aztán hosszú szünet következett. Végül egy ostravai kirándulás kapcsán 2012 szeptemberében sikerült néhány órát megint itt tölteni.
A fentebbi térképet a Google Maps új Map Engine-jében rajzoltam, de sajnos annak beágyazhatósága még a rajzolási lehetőségeknél is szűkebb, úgyhogy lehet, hogy kicsit csúsztatgatni és nagyítgatni kell, ha látni akarod a részleteket - mégis, szerintem érdemes megtenni. Minden ma (2013 júliusában) létező vonal rajta van, plusz a 2000 óta megszüntetettek is (pirossal). Az egy- és kétvágányú szakaszok, kitérők megrajzolását nem vállaltam be, de a végállomási és útközbeni hurkokat azért bejelöltem, a remizekkel és néhány kedvenc hellyemmel együtt. Remélem, látszik, mekkora hálózatról beszélünk: 111 kilométernyi két- és 90 kilométernyi egyvágányú szakaszról, a remizekben található 24 kilométernyi sínt nem számolva. Az is látható, hogy szerintem miért helytelen a "katowicei villamos" megnevezés: hiába Katowice a környék legnagyobb települése (emiatt aztán ő a cég legnagyobb részvényese is), az ottani hálózat talán a legunalmasabb része az egésznek, illetve a cég központja se ott van, hanem Chorzówban. Ráadásul egyátalán nem arról van szó, hogy egy központi nagyvárosból indulnak ki helyközi járatok a környező, kisebb településekre, mint mondjuk Drezdában vagy Kölnben, mert a vonalak több nagyváros agglomerációját járják át, nagy részük Katowicének a környékére se megy. De mivel ezt már leírtam néhányszor, inkább csapjunk bele az útileírásba, a tartalomjegyzék után:
Gliwice - szomorú kezdet
Meglepő folytatás: kéttengelyű munkakocsi
Zabrze
Tovább kelet felé
A kihagyhatatlan Chebzie Pętla
Az alsó út Katowicébe
Katowice Rynek: az átépítés is alatt is üzemel... részben
Végre valami új: Będzin
D±browa Górnicza, sebtiben
A korábbi látogatásoktól eltérően most nem utaztunk villamosokkal; mindenhová autóval mentünk, ami persze az élvezet rovására ment, de így is 3-4 órával többet maradtunk, mint azt terveztük, pedig még haza kellett Pestre érnünk, hiszen másnap munkanap volt :)
Ostrava felől érkeztünk, így az első villamosos város Gliwice volt... azaz csak lett volna, ha 2009. szeptember elsején* az itt közlekedő 1-es és 4-es villamosokat nem cserélték volna le buszokra. A helyi közlekedésbarátok ugyan igyekeznek úgy beszélni a dologról, mintha vissza lehetne fordítani, de a felsővezeték mindenütt hiányzott, és sok helyütt a sínt is felszedték.
*Esetleg ízléstelennek tűnhet a megjegyzés, de nem annak szánom: nem ez az első szeptember elseje, ami Gliwice kapcsán említést érdemel: 1939-ben ezen a napon tört ki a II. világháború, hivatalosan egy Gleiwitz nevű városban lezajlott incidens miatt - ez pedig Gliwice német neve volt. A casus belli színhelye ma is áll, és meg is látogattuk - ha valakit érdekel, itt talál róla egy képes beszámolót.
Baloldalt az Ulica Zwycięstwa/Dolnych Wałów sarkát látjuk. Ezen a linken a videón épp ezen a sarkon fordulunk be az itteni nézőpontunk felé 2008 szeptemberében. Jobbra a Chorzowska elejét látjuk, itt is videóztam, amikor anno átrobogtunk a helyszínen. Ahogy látható, a sínek mindkét helyen véget érnek.
A gliwicei szakasz az utolsó évtizedekben már csak egyetlen, helyenként egyvágányú vonalat jelentett, de csak azért, mert a hetvenes évektől a kilencvenesig minden más szakaszt felszámoltak. A fentebbi térkép a "sima" Google Maps-ből van beágyazva, amibe beimportáltam az oldal tetején látható teljes hálózati térképet, de valamiért mindig csak a vonalak egy része jelenik meg rajta, tehát hiányos - a Gliwice környéki részek viszont stimmelnek. Látható, hogy a vonal nem ért véget a belvárosban, hanem kiment a város másik végére.
A villamosvonalak buszra átállítása új buszok üzembe állításával járt, de azért még látni Ikarusokat is, mint például a bal oldali képen. Jobbra egy egyvágányú szakasz kezdete, ami egy (valószínűleg már jó ideje felhagyott) vasútvonal fölött haladt át - gondolom mert olcsóbb volt egyvágányos felüljárót építeni, mint kétvágányosat.
Nem ezzel a videóval fogok bekerülni a youtube nagyjai közé, de szerintem az elveszett sínek érzetét egy kép nem adja olyan jól vissza, mint az, amikor az ember csak megy, megy, megy, és még mindig csak halott vágányokat lát. Egyébként már csak azért sem szeretem, amikor "katowicei villamosok" néven illetik a Tramwaje ¦l±skie-t, mert a többi település se éppen falu méretű: Gliwicének például 180 000 lakosa van (tehát több, mint Miskolcnak), Chorzów mondjuk Nyíregyházával lenne összehasonlítható (már hogy lakosságilag, mert egyébként jelentősen más felépítésűek és kiterjedésűek), Bytom 176 ezres, Ruda ¦l±ska 142 ezres, Zabrze pedig népesebb, mint mondjuk Pécs.
Meglepő folytatás: kéttengelyű munkakocsi
Gliwice és Zabrze határán - de közigazgatásilag még az előzőhöz tartozva - fekszik az üzem négyes számú villamos kocsiszínje (R-4: Zajezdnie Gliwice), itt volt lehetőségünk először villamosokat látni. Az első két kocsi szokásos személyszállító volt, amilyeneket még bőven fogunk az oldalon látni, de aztán a kocsiszín belsejében hirtelen feltűnt egy harmadik is, ami a kijárat, azaz felénk tartott:
Egy munkaszerelvény volt az, egyben nosztalgia villamos, egyben forgalmi kocsi. Normál esetben ugyanis a nosztalgia kocsival kiszolgált 38-as, "temetői" vonalon lehet látni (2008 tavaszán utaztunk is ott vele), most viszont egy fura teherkocsit húzott maga után (ami nem lepődnék meg, ha egykor maga is egy utasszállító villamos alvázának része lett volna). Az 1118-as pályaszámú, "N" típusú kocsit a Konstal építette 1951-ben, azaz körülbelül 61 éves volt. A háttérben látható felüljárón húzódó gyorsforgalmi út (autópálya) pedig 2008-ban szerintem még nem is létezett :O
Vicces volt, hogy a viszonylatszámot nem szedték le a kocsi tetejéről - mi meg jól felpörögtünk, hogy a látogatás elején rögtön egy ilyen ritkaságot sikerült elcsípni!
A szerelvényt kocsival követtük, amíg tudtuk, de a Zabrze belvárosában levő forgalomcsillapított övezetnél végképp búcsút kellett mondani neki, úgyhogy nem tudjuk, pontosan hova is ment.
Zabrzéból eddig a kelet-nyugati vonalakat láttunk (kettő is van belőlük: egy délkelet és egy északkelet felé tartó), pedig ezen felül van egy északi és egy déli szárnyvonal is:
Itt egy vázlat a város környéki hálózatról: nyugat felé Gliwice van, északra Mikulczyce, délre Makoszowy, északkeletre Bytom, délkeletre pedig Chorzów. Természetesen itt is voltak megszűnt szakaszok, de nem jelentősek, inkább csak átvágás jellegűek.
Ez a kép még a kelet-nyugati "fővonalon" készült, a belváros előtt: egy volt bécsi E1-est látunk rajta, egy olyan kocsit, amilyennel Miskolcon is találkozhattunk az elmúlt években - csak a borsodi székhellyel ellentétben itt alaposan ráncfelvarrták a kocsikat, szerintem nem éppen előnyükre. Ez a kocsi konkrétan a 4746-os pályaszámot viselte a Wiener Liniennél. Jobbra a dél felé kanyarodás látható (Ulica Wiktora Brysza), egy 105Na szerelvénnyel.
A déli szakasz két vágánnyal indult, aztán hirtelen egyetlen sínpárra váltott egy kimondottan nagyvárosias utcában, a Lengyelország alkotmányának emléket állító nevű Ulica 3 Maja-ban. A baloldalt látható szerelvény nem akármilyen: két 111N kocsiból áll, ezeknek a 105-ösökkel ellentétben mindkét oldalukon van ajtajuk. 1993-ban építették őket, hogy rövidítések, építkezések idején (kettesével, egymás felé B véggel kapcsolva) hurokvágány nélkül is vissza tudjanak fordulni. Ez a két példány ráadásul nem sokkal korábban új homlokfalat is kapott, mert a típus amúgy így néz ki. Jobbra egy sima 105Na szerelvényt látunk.
Sajnos meg kellett állapítanom, hogy míg a villamosok többsége továbbra is a rendszerváltás előtti időkből származik, azaz jó 30-40 éves technológiát képvisel, a buszok terén folyamatos a fiatalodás: az itt látható két busz bár nem vadonatúj, de nagyságrenddel modernebb és kényelmesebb: a bal oldali MAN NL263 például 2000-es, a jobb oldali Neoplan N4421 '99-es. És ezek nem a legújabb buszok, Gliwice környékén például az ember gyakorlatilag térdig jár az újonnan vásárolt Solarisokban. Egyébként figyelemre méltó, hogy milyen sok buszos cég működik a területen: a jobbra látható busz például a villamosokat üzemeltető Tramwaje ¦l±skie tulajdona, de a kék MAN egy magáncégé. Körülbelül 20-30 buszos cég dolgozik Felső-Szilézia területén, ami nem feltétlenül jó hír a villamosoknak...
Zabrze az a pont, ahonnan kezdve nem mondható ki egyértelműen, hogy melyik a hálózat kelet-nyugati "fővonala": a Biskupicén, Bobreken és Szombierkin át Bytom belvárosába tartó, vagy a Ruda ¦l±skán át Chorzówba menő.
A Zabrze - Bytom vonalon 2008 szeptemberében száguldoztunk egy jót: az a vonal hatalmas élmény, mert jó része erdőben, de legalábbis zöldterületen halad - itt egy videó róla. Most viszont inkább a déli útvonalat választottuk, ugyanis információink szerint elsősorban arra jártak az ex-bécsi kocsik (meg Mysłowice felé, de oda esélyünk sem volt eljutni ilyen kevés idő alatt).
És valóban: Ruda - Ruda ¦l±ska területén - tényleg egyfajta ex-bécsi fotó-rezervátum volt. A bal oldali kocsi eredetileg a 4790-es pályaszámot viselte, róla képem is van eredeti "élőhelyén" - akárcsak a másik fotón látható 923-asról, ami eredetileg a 4533-as volt.
És ha már így a lencse elé kerültek az ex-bécsi tuják, itt egy videó is róluk. Néha meglehetősen imbolyogtak a nem éppen bécsi színvonalú vágányokon, de azt már Arad és Temesvár óta tudom, hogy a DÜWAG-licensz villamosok meglehetősen jól bírják a gyűrődést :)
Baloldalt egy újabb ráncfelvarrott Ikarus 280.26-ost láthatunk, '89-ből. Kicsit furcsa az ajtókon alul levő ablakocskák elrendezése, de gondolom éppen ilyenek voltak raktáron, amikor cserélni kellett őket. Jobboldalt: úgy sejtem, ezek az íves felsővezetéktartók még a háború előttről származnak - de a dizájnjuk mindenképpen.
Chebzie Styczyńskiego megálló környékén egy kis erdős részen vezet a villamosok útja - egyetlen vágányon. Az itt járó vonalak kettesével mentek át az "útszűkületen": két kocsi erre, két kocsi arra, két kocsi erre, két kocsi arra. Az egyik általában E1-es volt, a másik 105Na. Érdemes egyébként megemlíteni, hogy 2008-ban gyakorlatilag még mindegyik 105-ösnek kerek fényszórói voltak, most meg alig pár olyat láttunk, aminek nem szögletes volt. Vajon még mit építettek át a kocsikon?
A látogatásról szóló beszámoló első részét ezzel a két képpel fejezném be: balra az említett erdős hullámvasút, jobbra pedig egy kakukktojás, mert ez a kép igazából a Zabrze - Bytom vonal mentén készült, ahová eltérültünk egy elnézett bekanyarodás, vagy valami hasonló miatt ;)
Folytatás: Chebzietől D±browa Górniczáig