A szentendrei múzeum 2001 októberében, második oldal

Előző oldal

Ha már kellően átfáztunk a szabadban, jöjjünk beljebb! Ez a ZiU-5-ös troli a gumikerekűek közül az egyik kedvencem.

A Ziu belseje...

... és vezetőfülkéje.

Ez az ülőkalauz helye lenne?

TP83A kontaktortábla: ezek eredetileg a ZiU-5-ösökben jöttek, majd selejtezés után a 100-as Ikarus trolikba kerültek.

A ZiU-5 és -9-esek, valamint a 100-as Ikarusok szervokontrollere.

Az előbb említett típusok irányváltója.

Az Ikarus 180-assal még utaztam kisgyerekként, fura, hogy már múzeumi darab.

A buszosok kedvéért a vezetőfülke, ...

... és a feliratokkal bőven ellátott műszerfal.

Az ülőkalauz pultja.

A csuklós belseje. Érdekes az ajtóelrendezés: az első és harmadik ajtó szimpla szélességű, ...

... míg a hátsó a duplánál is szélesebb. Itt a peron is alacsonyabb, bár egy lépcsőfok innen az utastér; nyugdíjasoknak és babakocsisoknak azért így is kellemesebb lehetett.

A mindenfajta hivalkodástól mentes hátsó fal.

Oldalsó viszonylat- és iránytábla: ez a hely pont megfelelő magasságban van ahhoz, hogy a megállóban állók el tudják olvasni - sokkal kényelmesebb, mint az ablakokban (Ik200 sorozat), vagy pláne az ablakok fölött (Ik400) elhelyezett verzió!

A régi Ikarusok jellegzetes trilex keréktárcsája.

Az Ikarus 556-os a 180-as szóló változata.

A vezetőfülke...

... és az utastér.

Egy Rába Tr 3,5 metszete.

A régebbi Ikarusok jellegzetes hangot kiadó Rába hátsó hídja.

Prága 2M70 automata váltók.

Szervokormány, és a korábban látott hátsóhíd differenciálkerékagya. (Nem ez a jó szó rá, de mindegy, majd valaki úgyis kijavít:)

D2156-os dízelmotor, az Euro-X előtti idők Ikarus-motorja a Rábától.

És a buszos kiegészítők után némi villamos-üzemeltetési történelem: forgógépes áramátalakító (ez egy kisebb, segédüzemi berendezés), ...

... higanygőzös egyenirányító, ...

... és szilíciumdiódás egyenirányító.

BSzKRt-korabeli felsővezeték-felfüggesztés.

És végül sínprofilok metszetei a teljesség igénye nélkül: az 5-ös és 8-as Phoenix típusú, a 9-es és 12-es Vignoles, a 16-os pedig 52-es tömbsín. Nagyjából ez a három a legfontosabb...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez