Szeged, 2010 júniusa

Amikor legutóbb Szegeden jártunk, a remiz el volt vágva mindentől, a villamosok nagy része a szabad ég alatt pihent. Azóta változott ez-az, például újra jár az 1-es, a remiz felújított része már használható, trolifronton is építkeznek, illetve nekiláttak az új 2-es villamosvonalnak (azért így írom, mert régen is volt 2-es villamos Szegeden, de teljesen másfelé járt).

Villamos kocsiszín (Pulcz utca)

Kezdjük a "pulcuccában"!

Az új kocsiszíni csarnok, a telep középső-hátsó részében a múltkor még csak alakult, most viszont már használható. A baloldali képen az ex-potsdami 122-es kocsit - itteni számán a 216-ost - látjuk, a jobboldalin pedig az ideiglenesen a kocsimosóban tárolt 12-es nosztalgiavillamost.

Baloldalt: felújított Tatra forgóváz. Jobbra: az új csarnok áthaladó karbantartásra lett kiépítve: az egyik oldalon bemegy a tuja, megcsámcsogják, aztán mehet kifelé a másikon. Most persze még ki-be tolatgatnak, mert nem járható körbe rendesen a telep.

A 214-es (potsdami számán 108) is egy újonnan talpra állított KT4-es. A mostanában elkészülő kocsik nem kapnak teljes modernizálást, megmarad bennük a pedállal vezérelt PCC-gyorsítómű.

További ex-német szerzemények: baloldalt a hajtás nélküli rostocki 904-es pótkocsiból helyben épített 953-as önjáró pótkocsi, jobboldalt pedig az átépítésre váró potsdami 222-es.

Balra az új csarnok a telep főbejárata felől nézve, jobbra a telep közepe, az új fényezőcsarnok előtt (mögött) álló 9-147-es tanuló ZIU-9-essel.

Balra: szintén elkészülőben a 213-as, azaz az egykori potsdami 107-es. Jobbra: frissen újrafényezett csuklós Skoda troli.

A régi csarnokot elég komolyan újjá- és átépítik, emiatt nem lehet használni. Tető híján a nagy esők teletölthették vízzel a vizsgálóaknákat.

Az 1-es villamos végállomása a rókusi pályaudvar elől átkerült a plázához közelebb (balra), de azért a vasútállomás előtt is maradt egy megálló. Jobboldalt: a félreállóvágány/összekötővágány elosztóváltójának állítószerkezete technikatörténeti műemlék, mert még vélhetően a lóvasúti időből származik. És ez most nem gúnyolódás: tudatosan építették ide be, ahol nem kell rettentő sűrűn állítani. Érdekessége, hogy váltókörtés, de a váltókörte nem oldalt van, hanem a két sínszál közti dobozban.

A leendő 2-es villamos nyomában

A 2-es villamos a mai 1-esből fog kiágazni a Kossuth Lajos sugárút / Rókusi körút kereszteződésében ...

... ami a közelmúltban egy jókora körforgalom alakú csomóponttá épült át. Általában csak jelzőkörként emlegetik, mert meglehetősen összetett jelzőlámpa-rendszer irányítja a forgalmát - még a sávelválasztó felfestésekbe is vannak lámpák építve.

Sajnos amikor a leendő vonal mentén sétáltunk, olyan sötét lett, hogy nehéz lett volna értelmesen fotózni, ezért csak jelzésértékkel teszek be pár képet róla. Itt a Vértó (jó név!) melletti és előtti szakaszt látjuk, ahol önálló pályán fog futni a tuja.

A végállomás a lakótelep közepén, egy kis erdőszerűség szélén fut, pontosabban részben benne is. Már látom, hogy megfelelő fény esetén kedvelt fotótéma lesz.

A trolitelep (Csáky-telep)

A szegedi troliüzem is meglehetős tempóban fejlődik: nemsokára vonalhosszabbítás (a 8-asé), jövőre újabb buszvonal áll át felsővezetékre (a 10-es), és járműfelújításilag is jól állnak.

Ottjártunkkor az építkezések-korszerűsítések miatti áramtalanításnak köszönhetően a trolivonalak erősen csökkentett kapacitással üzemeltek, itt például azt láthatjuk, ahogy vontatóval viszik ki a trolikat vonalra. Szép ez a Rába vontató is, nem?

A trolitelepen is épült új csarnok, illetve MÁV-területen át vágánykapcsolat létesült a villamoshálózattal (felsővezeték nélkül). Ez azt jelenti, hogy nem csak trolikon, de villamosokon is tudnak dolgozni itt. A képeken az SZKT egyik ambiciózus projektjének, a két rostocki Tatra pótkocsiból éptendő csuklós, részben alacsonypadlós villamosnak a középrészét láthatjuk. Ez két négytengelyes rész közé lesz majd befüggesztve.

Ugyanebben a csarnokban pihen a budapesti Ikarus 60-as troli is. A kasztnija szépen ki lett javítva, csillog-villog, most már "csak" a villamosberendezését kell összehozni, ami vélhetően érdekes kihívás lesz.

Balra: egy másik ambiciózus projekt (van belőlük pár), az ARC-vel közösen épített csuklós trolibusz prototípusa. Jobbra: a troli és a villamos találkozása mindig necces pont a felsővezetéken. Ősi megoldás az ún. idomkereszt használata, ekkor a troli vezetékei nem szakadnak meg, és nem is találkoznak a villamoséval. Pesten (pontosabban Óbudán) 1933-ban még volt ilyen, ma már nincs. Pedig jó dolog.

Szeged a kilencvenes évek elején vett egy kisebb sorozat Ikarus kasztniba épített ZIU-villamosberendezéses trolit. Ezek közül az 505-öst nemrég visszaállították régi dicsfényére (balra), azt hiszem vasárnaponként közlekedik. Jobboldalt: az 502-esbe (jobboldalt) 2001-ben háromfázisú aszinkron hajtás került, de sok gond volt vele, ezért hosszabb ideig állt. Nemrég működőképesse tették, de mikor ott jártunk, megint nem közlekedett.

Skoda 14Tr és 15Tr trolik. Utóbbi tippem (pontosabban a rajta levő reklám) szerint Ceske Budajovicéből jött, és nem tudom, mi lesz vele.

Egy sor 21Tr jelzésű Skoda troli is közlekedik Szegeden, a képeken viszont nem trolit láthatunk, hanem a nem túl ismert dízelváltozatot, a 21Ab-t. Ha NZA nem hívja fel a figyelmemet, hogy nincsenek áramszedőik, szerintem simán elgyaloglok mellettük... A baloldali képen levő a jelek szerint le van vizsgáztatva, a jobboldaliak tartalékban vannak. Lehet, hogy egyszer troli lesz belőlük?

Budapesti tuják, ha találkoznak: az SZ6-os munkajármű ki tudja mikor közlekedett utoljára saját erejéből, de már jó ideje Szegeden van. Az 5894-es UV-pótkocsi ehhez képest új beszerzés, nosztalgia célzattal.

Baloldalt: itt tárolják a 207-es postdami KT4-est is (mögötte a jó ideje használaton kívül álló 656-os tanulókocsi oldala látszik - ez a jármű egy alapítvány tulajdona). Jobbra: Tatra T6A2H-k találkoznak a Dugonics téren.

Baloldalt: a Nagykörút és a Csongrádi sugárút kereszteződéséből minden jel szerint dodzsempályát építenek, annyi vezeték van felette :) Jobbra: ez a csodálatos színekben pompázó ex-kaposvári Ik280-as mindig megdöbbent. Annak idején biliből lehetett ilyen színűeket kapni... Itt épp a Bartók téren látjuk - a trolik idáig jártak, innentől büdösbuszok mentek tovább.

A trolik a környező utcákban futó kezelővonalon fordultak, ami a hírek szerint nemsokára el fog tűnni.

És hogy bengáli-rajongó barátaim ne moroghassanak rám, hogy képes voltam egy teljes oldalt szentelni Szegednek nevezett sínromboló szörnyeteg nélkül... Balra: a 3-as villamos felújítását pár nappal később kezdték el, de itt még vígan dübörgött a 809-es a Nagykörút és a Kálvária kereszteződésében. Jobbra: a hagyományos villamosfestésben pompázó 813-as a fürdőnél.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez