Az utolsó rész első képe egy Miskolcról érkezett tehermozdonyt ábrázol. A kocsi valamikor 1905 környékén elején épült, és 1960-ban került a borsodi megyeszékhelyre.
Egy kéttengelyes tartálykocsi, ...
... illetve annak csapágytokja.
És még egy teherkocsi, amiről nem tudok semmit mondani.
Persze van még ilyen, például ez is.
Az 584-es pályaszámú P.XV HÉV-pótkocsi. Ez a típust 1943-ban szerezte be a BHÉV és a HRV (Haraszti-Ráckevei HÉV); egészen a nyolcvanas évek végéig (?) közlekedtek.
Még én is emlékszem rájuk, főleg az M.VIII motorkocsikkal együtt közlekedőkre. Sajnos az említett motorkocsiból csak egy darab maradt fenn (kicsit arrébb, a szentendrei múzeumban látható is, igaz, legalább működőképes), míg P.XV-ösből egész szép számban találni manapság is. Persze csak múzeumi szemszögből tűnhet soknak: itt egy félreállítva rozsdásodó darab, ott egy büfének átalakított, egy a múzeumban, kettő itt...
Az előző és ez a kép már az 579-es pályaszámú pótkocsit ábrázolja. Az ablakok lefedettségéből ítélve valamiféle munkakocsinak volt használva a közelmúltban.
Kicsit arrébb még tartalék forgóvázak is vannak hozzá.
Egy újabb leromlott állapotú teherkocsi.
A képen látható M.VII-es HÉV motorkocsi 1929-ben lett beszerezve a gödöllői vonalra. Nagy befogadóképességű, acélvázas, négytengelyes, forgóvázas járműről van szó - ilyet csak képen láttam eddig, szeretnék egyszer utazni is vele! Persze lehet, hogy nem ezzel, mert úgy néz ki, mintha tűztől deformálódott volna.
A kocsi forgóváza, ...
... és belső tere.
M.VII-ből kettő is van a telepen: az egyik viszonylag jó állapotban van, de elektromos felszerelések nélkül, a másik leégett, de megvannak a motorjai. A kettőből terveznek egy működőképeset építeni.
Az áramszedő és a tetőszerelvények.
A 73-as pályaszámú kocsi, ...
... és annak belseje.
A feliratra szükség van, néha kicsit nehéz a műszaki értéket meglátni egy ilyen szerencsételen sorsú járműben!
A forgóváz, ...
... és az áramszedő.
A 3210-es pályaszámú P.XII-es HÉV pótkocsi. Ez volt a BHÉV első teljesen acélvázas járműve 1928-ban; számomra érdekes, hogy eredetileg a budafoki vonalon közlekedtek, azaz a Móricz Zsigmond körtéren a "gombaépületet" körbejáró hurokvágányt használták. Furcsa elképzelni ezt az elég nagy méretű kocsit ott!
A vágány végén egy újabb poggyászkocsi (213-as). Ez nem motorkocsi: a fűtés miatt van áramszedője.
A végére már csak teherkocsik maradtak, például ez a szép, küllős kerekű lowry, ...
... vagy ez a másik, ...
... illetve ez a négytengelyes tartálykocsi, ...
... ezzel az érdekes formájú forgóvázzal, ...
... mely egész nagyvasúti járműnek tűnik, ...
... még ha BHÉV-es is a csapágytokfedele :-)
És ezzel a zárt fékezőállásos teherkocsival el is érkeztünk a látnivalók végére!
Búcsúzzunk el a sok szép járműtől, és reménykedjünk, hogy mihamarabb lesz pénz a felújításukra, hiszen a budapesti városi és környéki vasúti közlekedés értékes ereklyéiről van szó - még ha ezt a teherkocsik esetében nehéz is átérezni.