A szentendrei HÉV-telep tárolóvágányainak kincsei 3.
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!
Figyelem! Ez az oldal 2001-ben készült, és az akkor a szentendrei HÉV kocsiszínben örzött régi járműveket mutatja be. Egy részüket később más helyre vitték, sőt, olyan is van, mely azóta a BKV nosztalgiaflottájának részét képzi.

 

Előző oldal

Újabb gülüszemű: a 237-es pályaszámú M.III HÉV motorkocsi.

Ez egy tipikus acélvázasított kocsiszekrény, a Füzesi főműhelyben készült. A homlokfal tetején levő viszonylatszámjelző csak rövid ideig volt használatos, mert megszüntették a betűjelzéses HÉV viszonylatokat.

A dupla szélességű teleszkópajtó olyasvalami volt, amit igazán belevehettek volna a főműhely villamosátalakítási programjába is! A hajtűkapaszkodó mögött az eredetileg a tetőn levő ellenállásmező egy darabja látható. (Annyit emlegettem már ezt a titokzatos "ellenállásmező" szót, hogy némi magyarázatot is illő lenne hozzátennem: Az ellenállások porcelán szigetelőcsigákra helyezett spirálellenállások, a feladatuk a motorra jutó áram mennyiségének csökkentése. Ahogy egyre kevesebb ellenállás kapcsolódik a motoráramkörbe, egyre több áram jut a motorra, egyre gyorsabb a kocsi, illetve fékfokozatban egyre lassul a jármű.)

A kocsi alján ez a szerkezet talán valami menet-fék vagy irányváltó henger része lehetett.

Ez a kocsivég jobban le van kopasztva.

Még egy pillantás a 237-re.

Az áramszedő, ...

... és a vezetőállás pultja.

Az utastér.

Felsővezeték-javító kiskocsi. Nem egy különösebben bonyolult szerkezet :)

Ennek az öreg teherkocsinak a színe nagyon tetszett. Érdekes az a peron az elején!

A csapágytok.

Látkép 1.

Látkép 2.

Látkép 3.

A 63-as pályaszámú M.I-es motorkocsi, ...

... és annak érdekes formájú csapágytokfedele.

Egy tábla, melynek felszólításait sajnos nem mindig tartották be.

Szegény kocsinak még a peronlépcsője is elgörbült.

A belső tér is szét van szedve, de azért látszik a szép formájú fém vázszerkezet. Csodás lenne egyszer utazni vele!

Ezek az akkumulátorok nem tudom, hogy ehhez a kocsihoz tartoztak-e.

A vezetőállás a korábban az 1714-esnél látotthoz hasonló kézi homokszóróval.

Az 1-es pályaszám valami komolyat sejtet, de hogy ez vajon tényleg a BHÉV első sorozatban gyártott távkapcsolású villanymozdonya-e, azt nem tudom megmondani.

A csapágytok fedél nélkül.

Érdekesek ezek a faburkolatú ("lambériás") villanymozdonyok: mai ésszel nézve egész furcsa, hogy ilyennel építették őket.

Egy kéttengelyű teherkocsi (hűtőkocsi?).

Egy másik teherkocsi. Számomra érdekes, hogy homlokrakodós, azaz a kocsi elején (is) van ajtó.

Egy újabb "villamosos kinézetű" pőrekocsi, ...

... és egy lóré.

Teherkocsi...

... teherkocsi hátán.

A 176-os pályaszámú M.II-es motorkocsi. Ez az acélvázas kocsiszekrény más, mint a Füzesi műhelyben gyártottak: Debrecenben készült, a MÁV Járműjavítóban.

A kocsi belseje nem túl komfortos, de legalább a tágasság érzetét kelti a világos színek miatt.

A vezetőállás... és a vezetőülés :)

Tiltások, ...

... és javítások.

Egy leégett teherkocsi.

Róla se tudok semmit, de nem kellemes látvány!

Az oldal alján egy újabb pőrekocsi, ...

... és még kettő, egymásra borítva.

Folytatás: következő oldal


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez