Ezeket a képeket 1930-as újságokban találtam. Azonnal megtetszettek, még akkor is, ha a fotók nem teljesek, hanem csak képkivágások, azaz egymásra lógnak, meg vannak csonkítva, stb.
Ez a kép egy filmforgatást ábrázol. Lássuk csak, hol is vagyunk? Ez a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldala, a fahrtkocsi (kívételesen nem síneken) mögött a Festetich utca torkolata látható, amögött pedig a Park szálló. A jobb szélen látható is egy, a pályaudvar csarnoképülete elé forduló villamos, illetve a középbejáratú kocsitól balra is, ez a Fiumei út-Baross tér-Festetich utca-Mosonyi utca hurokvágányt használja éppen. Ez a forgalmi állapot egészen új lehetett a kép készítésekor! Amit még érdemes megnézni: az érdekes pályakotró-életmentő készüléket alul...
Többnyire Rákóczi úti képeket találtam a villamosos témában, a fényképész valószínűleg ott lakhatott, vagy dolgozhatott, annyira azonosak a beállítások, pedig a képek különböző évszakokban készültek. Felül például őszi esőt láthatunk, a háttérben egy villamos látható. Mögötte a saroképületben van ma szupermarket, ez a Blaha Lujza tér.
Itt ugyanaz a saroképület látszik egy 53-asra táblázott, BKVT-eredetű "S" kocsival, és kis pótkocsival. Érdemes megfigyelni a hirdetőoszlop-szerűséget, mely minden irányba hirdeti, hogy ez egy kettős megálló.
A nagykörúti villamosmegálló ugyanitt, a magasból, BVVV-eredetű kocsival.
Ugyanez a megálló, de már télen...
És ugorjunk: a szöveg szerint a Nyugati pályaudvar előtti "Banánsziget" népszerű találkahely. Ma is lehet itt találkozni, de főleg csak autókkal :) Itt mindenesetre egy 1000-es kocsi látható, két pótkocsival.
Két újabb Rákóczi úti montázs-kollázs (esetleg grillázs:), mely az átszervezéseken gúnyolódik. Miről is van szó? A Rákóczi úton 1929-30-ban helyezték középre a síneket, ugyanekkor szüntették meg a Kiskörútra kanyarodó vágányokat. A burkolat nélküli vágányok egyikénél jól látszik az ívben levő keresztezés, melynek többi része már hiányzik; másutt már csak csonkok, és a kockakő íves, vágányszélességű mintázata ismerhető fel.
Egy kellemes kép a Gellérthegyről: szemben, a régi Erzsébet hídtól balra még állnak a házak a mai Március 15. téri romkert helyén, és a görögkatolikus templomnak is megvan mindkét tornya. Villamosokat is láthatunk, ha nagyon keresünk...
Ugorjunk egy kicsit délebbre: az újságban nem csak budapesti, de szegedi képek is voltak, közülük kettőn látható volt a "tuja". Itt két "tipikus szegedi" (úgy értve, hogy Pesten nem volt hasonló:) kocsi látható a Dugonics téren...
... itt pedig egy Schlick gyártmányú motorkocsi vontat egy pótot a Széchenyi téren.
Érdekes, hogy már 1930-ban is ugyanúgy nosztalgiáztak, mint mi most: az egyik számban több oldalt szenteltek múlt század végi képeknek. Az egyiken az Üllői út (keresztben) és a Nagykörút keresztezése látható. A baloldali sarokház ma is így néz ki, a jobboldali, viszonylag alacsony helyén a Korvin mozit körbefogó tömb helyezkedik el. Érdekes, ahogy az Üllőin a BKVT vonalán még lóvasút van, míg a Körúton már villamos. A kép bal oldalán egy szakmunkás éppen a nyomvályút tisztítja, erre szükség is lehetett akkoriban.
Váci körút, alias Vilmos császár út, alias Bajcsy Zsilinszky út, a "hősidőkben". Az jól látható, hogy a járműreklám akkor is bevett szokás volt ("Odol")... Egyébként milyen szélesnek tűnik így ez az útvonal!