A Vencel tér alsó részénél keresztbehaladó utcában még egy régi villamost találtunk, ez mini művészeti galériaként üzemel.
Furcsa, hogy mennyivel másabb a kocsi kinézete, formatervezése, mint a magyarországiaké. Be kell valljam, nekem a magyarok tetszenek jobban :)
A kocsi oldalról. Érdekes a homlokfal síkja elé kiugró szélvédő!
Ez itt a Vencel tér közepe, itt még járnak villamosok (a tér alatt hosszában már csak a metró).
Ezt a típust nálunk Miskolcon lehet látni: KT8D5. Prágában 45 darab üzemel ebből, a mi szóló T5C5 Tátráinkhoz részleteiben nagyon hasonló csuklósból.
Ezek a járművek egyébként meglepő módon (azaz a prágai szokásokkal ellentétben) kétirányúak: mindkét végükön van vezetőfülke, mindkét oldalon vannak ajtók.
A négytengelyes típusok szólóban is közlekednek, Prágában ugyanis rájöttek, hogy így lehet alkalmazkodni az utasok mennyiségéhez. Nálunk bezzeg úgy félnek ettől, mintha nem ezért találták volna ki a bontható csatlásokat! Ha nincs elég utas folyamatos csatolt üzemre, ritkábban járnak a szerelvények. Ezen is látható, hogy a budapesti modellnél mennyire nem számít az utas komfortérzete: a hosszabb várakozás önmagában is kellemetlen, de átszállásokkal megspékelve kitűnően alkalmas arra, hogy az embereket átszoktassa az autóra!
Egy olyan megoldás, amit nyugatabbra is használnak: a sínek az utca közepén haladnak, de a szűk hely miatt külön megállóperon építése nehézségekbe ütközik. Mit lehet tenni? A sínek és a járda közti útpályát megemlik kicsit, hogy a villamosra könnyebb legyen fellépni. Ha nincs villamos a megállóban, az autók áthaladnak ezen a szakaszon. Ha van, az autók szépen megállnak (ez a mi KRESZ-ünkben is szerepel, bár nem nagyon emlékeznek rá a t. autósok), a gyalogosok pedig megállóperonként használják az emelt útszakaszt. Szinte biztos vagyok abban, hogy Magyarországon valami törvényt kellene módosítani ahhoz, hogy ez be lehessen vezetni...
Egy újabb KT8D5 "hernyó" kanyarodik be az utcába. A prágai tervezők nem félnek a derékszögű kanyaroktól (sem)...
Ugyanaz a csuklós kicsit közelebbről.
És mit látok ott a távolban? Egy nosztalgiavillamost!
Miközben járkáltunk, három ilyen kéttengelyű motor+pót szerelvényt számoltam össze, ezek a turisztikailag ferkventáltabb környékeken járkáltak. Mivelhogy hétvége volt.
És fel is lehetett rájuk szállni! Nálunk bezzeg a közpénzekből helyreállított nosztalgiajárműveket csak azok bérelhetik ki, akiknek van erre több tízezer forintjuk. Ezek jellemzően német és amerikai közlekedésbarát turistacsoportok. Átlagos magyar ember meg csak ne akarjon utazni velük... sőt, ne is fényképezze őket - el vannak dugva kocsiszínek mélyére. Azt hiszem egyetért az olvasó azzal, hogy ez az állapot felháborító!
Egy újabb érdekes megoldás: ebben az utcarészben csak villamosok közlekedhetnek. Hogy ez tényleg így legyen, mechanikus sorompókat szereltek fel, melyeken a villamosok át tudnak menni, de melyek adott esetben megkócolnák a vakmerő autóst. Figyelmébe ajánlom ezt a szerkezetet a Bartók Béla út felújításának vezénylőinek; persze a Nagykörútra is elkélne belőlük. Igaz, a magyar autós úgyis átmenne rajtuk...
Egy teljesen átlagos megálló, ahol rögtön öt viszonylat is megáll. Az elágazások előtti helyeken a tábla felső részén azt is jelölik, hogy melyik járat megy egyenesen, melyik kanyarodik, stb...
Villamos a megállóban.
És már megint a várban vagyunk, mert itt szép képeket lehet készíteni :)
Egy régebbi T3-as. Ezek a jószágok belülről úgy néznek ki, mint a mi Ziu trolibuszaink, azaz nem vadonatújak, viszont tiszták, és van rajtuk hely (mivel elég gyakran közlekednek, még hétvégén is)! Ott úgy látszik nem csak az számít kihasználtságnak, ha tele van egy jármű; nálunk persze csak akkor "kifizetődő" egy-egy vonal, ha folyamatosan szardínia-állapot van...
Néhány kép "csak úgy"...
Következő oldal: további életképek