A Körtér átalakulása, 2006-14, II. rész
Az az igazság, hogy utólag már nem is tudom megmondani, mennyi ideig tartott az a halott állapot, amíg a négyes metró körüli gondok közepette magára hagyták a Körteret. Az biztos, hogy egy kisebb végtelenségnek tűnik (legalábbis a négyes metró elkészültéhez képest, ami legalább két végtelenség volt), és hogy eközben a tér úgy nézett ki, mintha épp akkor ért volna véget a háború. Ahol volt burkolat, ott felrepedezett, ahol nem volt, ott nem is lett; a félig elkerített Gomba meg olyan szinten nyilvános vécévé vált, hogy ha arról fújt a szél, a bűz a vakolatot is leszedte a falról. Tessék megnézni itt jobbra ezt a letaposott kopasz felületet: a villamosmegálló peronja ugyan kicsit szűkre sikerült, de nyugodtan lehetett itt is várakozni, ha nem akartál ott tolongani, mert a keményre taposott sár igazán világvárosias élmény. Éveken át. Azt ne is mondjam, hogy este hol volt világítás, hol nem, mert az ide világító lámpa állandóan kikapcsolt. Aki errefelé lakott/dolgozott, biztos tudna még ilyeneket mesélni, például a tér többi részétől palánkokkal leválasztott délkeleti oldalról, ami egy darabig még akkor is elkerítve maradt, amikor befedték és lebetonozták az építési gödröt. Vagy hogy a 2002-es felújítás után lerakott kőburkolat csúszott nedves időben - de legalább voltak fűthető "térkavicsaink", amik tök jó voltak... valamire... biztos.
Tudom, kicsit indulatosnak tűnhet ez a bekezdés, és hát... az is: helyi lakosként úgy éreztem, hogy a munkálatok során meg se próbálták minimalizálni a járókelőket érő hatásokat. "Itt ásunk, mindenki más kerüljön". "Itt tároljuk az építési anyagokat, tessék kerülgetni". "Itt parkolunk, tessék körbemenni"... Mintha csak az építők szempontjai lettek volna fontosak - és ez mondjuk pár hétig még csak-csak elmegy kis hazánkban, de éveken át már kicsit sok volt. Pláne egy játékmetró miatt.
Amikor megállni látszott az idő
Döbbenetesen élethű dioráma a metróállomás fölötti munkaterületről, amit éveken át kerülgetnünk kellett. Igazából persze nem makett, hanem valódi, de mégis annak tűnik, annyira statikus.
Ha jól emlékszem, ez a két kép a 2010-es BKV sztrájk idején készült - jól mutatja, milyen kellemes hangulatú hely volt a 18-as, 41-es és 47-es villamosok megállója (ami itt tényleg csak a sztrájk miatt volt üres).
2010 júniusa: a bal oldali kép jobb szélén lehet megcsodálni azt a 2-3 méter széles sávot, amit a tervező - és vélhetően valami engedélyező is - elegendőnek talált a hetes buszok megállójának és a 6-os villamos végállomásának gyalogos megközelítésére, illetve elhagyására. Reggeli csúcsban jó móka volt volt, amikor cetli-osztogatók és alkalmi virágárusok még tovább szűkítették ezt a keresztmetszetet! Jobbra: a jelek szerint ekkoriban már megvolt a metró leendő felszíni épületének egy része is, pedig ha megkérdeznek, biztos 2012-t mondtam volna - ebből is látszik, hogy mennyire megzavarja az ember időérzékét, ha egy ideiglenes állapot két évnél tovább fennáll.
A 2010-es év amúgy mozgalmas volt a Fehérvári úti villamosok utasai számára, tehát már az építési terület kerülgetéséért is meg kellett dolgozni:
2010. június 12-13. között: a Fehérvári úton a korábbi pályaátépítések után még mindig maradt egy rövid nagypaneles szakasz a Művelődési Ház (FMH) és a Prielle Kornélia utca közt, ezt már nagyon cserélni kellett. Sajnos csak másik nagypanelre cserélték... 2010. június 19-24. között csatornaépítés volt a Dombóvári úti kereszteződésben, az előző bontástól pár méterre. A villamosforgalmat kúszóváltók segítségével tartották fenn a kereszteződés két oldala közt, de azért ez is lassította a közlekedést, hiszen a két pont közt gyalog kellett menni. És nehogy azt gondolja bárki is, hogy ennyivel vége: 2010. június 28. és július 6. közt az Andor utca kereszteződésénél vágták ketté a Fehérvári úti síneket. A villamosforgalmat ismét kúszóváltók segítségével tartották fenn, szép sorbanállások voltak.
Független a XI. kerülettől, de azért a Körtéren áthaladó kiskörúti villamosokat érintette: 2010. október 19. és 2011. április 29. közt a villamospálya teljesen átépült a Dohány utca és a Deák téri végállomás között, beleértve a végállomást is. A 47-es és 49-es ez idő alatt az Astoriánál fordult.
2011 januárja: valószínűleg rábukkantak Attila sírjára, legalábbis ez a tákolmány inkább ásatásra enged következtetni, mint aluljáró építésére. Jobbra: a letaposott földben az a jó, hogy nem lazulnak ki a darabjai, nem lesz kátyús, és nem kell takarítani, ha sáros lesz :-/
2011 augusztusában már látható volt a metrólejáró tetejének szerkezete is. Egy civil kezdeményezés az épület eltüntetéséért harcolt azzal a számomra értelmezhetetlen panasszal, hogy az új épület "környezetidegen", de az illetékesek nem engedtek nekik. Nagyon helyesen, ha engem kérdeztek: ezt a teret (sajnos) egy ilyen épület nem tudja csúnyábbá tenni, ugyanakkor igenis jár a tömegközlekedőknek az esőbeállás, a lifttel megközelíthetőség. Ha Franciaországban lennénk, az esőtető vélhetően a teljes villamosmegálló fölött húzódna, városépítészeti elemként funkcionálva (bár a konkrét esetet figyelembe véve pont a Gomba mellett talán kár lett volna még egy Üveggombát is építeni... bár ki tudja, ha megfelelően párhuzamba helyeznék őket, hogy egymásra rímeljenek...).
Itthon ugyan pont mostanában vezetik be újra a felszíni közlekedéshez tartozó építészeti elemek használatát, de elég komoly ellenérzéssel találkoznak (mondjuk amelyik effektíve nem alkalmas a feladata ellátására, annál ez érthető). Pedig annak idején a BSzKRt ebben _is_ példamutató volt: tessék csak megnézni a régi Széll Kálmán tér váró- és üzlettereit, vagy pont a körtéri Gombát! Modernek voltak, funkciójuk volt, vigyáztak rájuk - kár, hogy az én gyerekkoromban már a stílus utolsó hírmondóit, a megállópavilonokat is elbontották; a legutolsó - egy ovális végű, trafikkal felturbózott példány - talán pont a 61-es végállomásánál állt. Sajnos a mai igények kicsit mások, mint a harmincas-negyvenes években: az üvegfalat egy éjszaka alatt szétrúgják, a falat összefirkálják, a mozdítható dolgokat ellopják, de ettől még - szerintem - igenis törekedni kell a nyolcvanas évek óta terjedő mini üvegkuckóktól való elszakadásra. Már csak azért, mert azokat is szétrúgják hamar :(
Amikor azt mondták, hogy 2014-re megépül a metró, a felszínen eleinte nem sok látszott ebből - ami a földalatti vasút elhelyezkedése miatt nem feltétlenül furcsa :)
Aztán 2013-ban az állomások környékén is megindult a tereprendezés...
.... és a Gomba körül is végre nem csak a romokat takaró textil mintája változott (egy időben hirdetések voltak rajta, máskor a felújítás utáni állapotot reklámozták rajtuk). És ez komoly változás volt ahhoz képest, hogy 2009-ben kiírtak egy pályázatot a hasznosítására, ami nyomán aztán semmi nem történt.
Persze egyelőre építés helyett bontás folyt: az alapokig visszabontották a falakat, csak a gomba "kalapja" maradt, az azt tartó oszlopokkal együtt.
A tér Gomba felőli részét még mindig a palánkok uralták (lásd balra), de a túloldalon elkezdték a leendő út+járda felületet kialakítani (lásd jobbra).
És egy nagyon rossz "vicc": a korábbi felújítás során beépített kábeleket cserélni kellett, mert a villamosok áramellátása olyan szinten legatyásodott, hogy még a 6-os villamos budai szakaszán is sebességkorlátozást (áramkorlátozást) kellett bevezetni. Mivel ezeken a képeken szemmel láthatóan valami kábeleket ástak ki, lehet, hogy ezzel összefüggő munkálatokat látunk rajtuk? Bár tulajdonképpen mindegy: épp elég kiakasztó, hogy megint fel lett ásva a tér.
Panorámafotó a felújítás előtt álló Gombáról. Ilyen állapotban tényleg nem sok szeretnivaló volt rajta :(
Persze az újabb építési területeket most is kerülgetni kellett, de legalább már az volt a látszata, hogy ezek a végső simítások :)
És megint egy kis Fehérvári út: emlékszünk még, hogy 2010 nyarán nagypanelről nagypanelre cserélték a Dombóvári út és Prielle Kornélia utca közötti szakasz nagypaneles pályáját? Na, mivel az három év alatt (se) eljutott odáig, hogy pár méteren csak 5 km/h-val mehettek rajta a villamosok, most végre rendesen újjáépítették, RAFS pályaként. Mondanom se kell, ez persze megint átszállásos vacakolással járt a Fehérvári úti villamosok utasainak, 2013. július 28. és augusztus 24. között.
2014 januárjában már használható állapotban voltak a tér tömegközlekedési részei...
... bár a Gomba még mindig elég lehangoló látvány volt. Ja tényleg: 2013 decemberében új helyére került Móricz Zsigmond szobra, ami eredetileg - elég rövid ideig - a Villányi út torkolatában állt, aztán ki tudja, hol kallódott.
Szinte hétről-hétre nőtt a(z újra) használható térfelület. A 6-os villamos egykori végállomási vágányának helyével nagyjából semmit sem kezdtek, de legalább az átmenő autóforgalom elkerült innen. Egész más érzés így és itt átmenni a 6-ostól a 47-esig, mint előtte.
Az aluljárórendszer - ekkor még csak leendő - délkeleti kijárata.
2014. március.28-án megindult a négyes metró, és ekkorra a tér is használható lett. Sőt, a Gomba is elvesztette "városi mocsok" mintájú színét!
TADA.WAV
(Aki nem érti a bekezdés címét: a TADA.WAV az a fanfár-hang volt, amit a Windows 3.1 a betöltéskor játszott le.)
Azért még volt mit tenni a térrel, de mire eljött a nyár, határozottan látszott a haladás. Nem akarom túllelkesedni, de az emelt megállóperonok nagyon bejönnek: bár tudom, hogy csak pár centivel magasabbak, mint a régiek, valahogy mégis kellemesebb a fel- és leszállás róluk/rájuk!
Az aluljárórendszer szerintem elég átláthatatlan (hosszú és szűk) lett, és egyátalán nem praktikus - remélem a témába vágó felsőoktatási intézményekben külön tantárgyként fogják oktatni a négyes metró utasforgalmi létesítményeinek a felszínnel való kapcsolatát. Mondjuk Mit hogyan ne csináljunk? címmel. A sok folyosó, és a rossz helyen elhelyezett lépcsők helyett a gödör hatalmas tereit egyébként mélygarázzsal is kitölthették volna, a környékbeliek lehet, hogy örültek volna a helyeknek.
És így fog kinézni a Gomba: nekem bejön a fehér szín, akárcsak a nagy ablakok, de az igazi kérdés az, hogy lesz-e mire használni, és vigyáznak-e rá. A ketttő amúgy összefügg. A kép egyébként torzított panoráma, mert egyszer végre gombának akartam látni a Gombát: gyerekkoromban sokáig nem értettem, hogy miért hívják így, nekem inkább kivágott fa rönkje jutott eszembe róla :)
Ezek a képek úgy másfél hónaposak, mert amióta elkezdődött az idei "menetrend szerinti" kettévágás a Fehérvári úton (2014. június 16. és augusztus 31. közti vágányzár, ekkor építik be a Hengermalom útnál az 1-es villamos kiágazását), azóta nem jártam a Körtéren. Csak remélni tudom, hogy azóta nem lett csúnyább, szebb viszont esetleg igen :)