A Körtér átalakulása, 2006-14, I. rész
A négyes metrónál néha már nem is hittem abban, hogy befejezhetem az építéséről szóló oldalt, a XI. kerületi Móricz Zsigmond körtér átalakítása pedig ugyanez volt pepitában. Nem állítom, hogy a Bartók Béla út felújítása előtt kellemes hely lett volna a Körtér, mert szerintem valószínűleg soha nem volt az, még fénykorában sem, de a 2002-ben elkezdődött és 2014-ben befejeződni látszó (ezen sorok írásakor még nincsen teljesen belakva a Gomba épülete, illetve az új aluljáró, de lényegi bontás már nem várható) lezárás-felbontás-kettévágás-pótlás-visszaaszfaltozás-újrafelbontás-mégjobbankettévágás-mégjobbanpótlás-visszabetonozás-palánkkerülgetés-otthagyás-újranyitás sorozat eredménye szerény nyomott véleményem szerint elég soványka ahhoz képest, hogy mennyi felfordulással járt az egész. Persze végülis mindegy, hogy csak az egyéni komfortérzet éveken át tartó sérülése miatt, vagy a teret szegélyező házak omladozó vakolata okán nem tudok örülni a végeredménynek, a lényeg az, hogy katarzis helyett csak ezzel a némileg szubjektív weboldallal tudok szolgálni :)
A rövid béke vége
A Lyuk
A Villányi úti átkötés
Kettévágás, pótlás
Újra átjárható a tér
Amikor megállni látszott az idő
Megint mozgásban
Mindjárt... mindjárt!
TADA.WAV
Eredetileg úgy képzeltem, az átépítés befejezése együtt fog járni a budai villamosközlekedés átalakításával is, jelesül a Villányi és a Fehérvári út összeköttetésén átjáró 56-os vagy 61-es viszonylatokkal, de be kellett látnom, nincs türelmem kivárni az oldallal, mire az megindul. Néhány éve ugyan még arról volt szó, hogy csak a négyes metró indulását várják meg az összeköttetéssel, mert az akkor még túl sűrűn járó hetes buszok követése nem bírta volna el a keresztező villamosforgalom okozta piros lámpákat, a metró megindulásakor már úgy szólt a magyarázat, hogy csak a Budai Fonódó megépülése, és a Széll Kálmán tér átépítése után várható az átjárás.
Mielőtt nekikezdünk, érdemes az előzményeket is áttekinteni, hiszen a felfordulás nem 2006-ban kezdődött - a dátumokért Fejes Balázs barátom remek oldalát hívom segítségül:
2002. június 22. és szeptember 22. közt átépült a Bartók Béla úti villamospálya a Tétényi út és a Szent Gellért tér közt. A Bartók Béla úti felújítás befejezéséhez csatlakozva szeptember 21-22-én átépült a Körtér előtt a Fehérvári úti villamosvégállomás, hogy helyet adjon a körtérről kiszorult 41-esnek. Mivel azonban az így kapott létesítmény nagyon szerencsétlen elrendezésű lett, egy hétre rá (!), szeptember 28-29. között újra át kellett építeni. Erről sajnos nincs fotóm, mert épp külföldön voltam.
2003. március 31. és szeptember 7. közt a 18-as, 41-es és 47-es villamosok kettévágva közlekedtek a Bocskai úti aluljáró építése miatt. Ezután egy kicsit normalizálódott a környék közlekedése, ezt nevezem "rövid békének". Az ekkorra elkészült dolgok minősége (pl. a szűk villamosmegállók) hagytak ugyan kívánnivalót maguk után, de többé-kevésbé működött minden. Aztán 2006-ban belecsaptak a lecsóba:
2006. május 20-án megszűnt a 6-os villamos Móricz Zsigmond körtéri hurokvágánya. Ugyanebben az évben a négyes metró építése miatt közel egy éves vágányzárat kellett elrendelni a Fehérvári úton. Ennek előkészítéseként augusztus 21-27. között a Kanizsai utcánál ideiglenes végállomást alakítottak ki. A Körtér és a Kanizsai utca közt augusztus 28-tól szünetelt a villamosforgalom. Délről a 18A, 41-es és 47-es viszonylatok csak a Kanizsai utcáig közlekedtek, a 19-est és 49-est sürítették, a 18-as és a 118-as (emlékszik még valaki erre a járatra?) északi ágát pedig a Körtértől az Etele tér irányába vitték tovább (a végállomás túlterhelése miatt csak a Csóka utcáig).
A bal oldali kép 2006 májusában, a jobb oldali ugyanazon év augusztusában készült: az elsőn a vélhetően a metróépítéshez tartozó talajmintavételt (?) láthatunk, a másodikon pedig a körtéri Gombát rövid ideig körbevevő zöldterületet. Hamarosan mindkettő helyét építési terület foglalta el, úgy 7-8 évre...
Mint írtam, 2006 augusztusában nekiláttak a Bocskai úti és a körtéri metróállomások építésének. Ez kezdetben a már említett teljes elvágással járt, majd 2007. július 23-ától ismét bekötötték a Fehérvári utat a Bartók Béla útba, az építési területet elkerülő vágányokkal:
A megoldás a régi idők metróépítéseire emlékeztetett, ahol még szempont volt, hogy a forgalmat fenn tudják tartani. A Gomba mellé kanyarodásnál ugyan találkozási tilalom volt, és az emiatt lassító villamosok közt járt át a fél kerület, de ez a legkevesebb. (Sajnos a fentebbi panoráma összeillesztése nem lett tökéletes, de alapvetően azért látható rajta, miről volt szó.)
A körtéri állomás szerkezete 2007 és 2008 nyarán: a kitámasztott betonfalakat lassan elkezdték kitölteni.
2007. augusztus 21-én a Fővám téri metróállomás építése és felújítási munkák miatt lezárták a Szabadság hidat, a budai oldal villamosközlekedését pedig teljesen átszervezték: a 47-es és 49-es viszonylatok szüneteltek, a 118-as pedig megszűnt. A külső Bartók Béla úton a 7,5 percesre sürített 19-es, illetve villamospótló buszok biztosították a szükséges kapacitást. A Fehérvári úti járatokat a végállomás túlterhelésének elkerülése miatt nem lehetett mind a Batthyány térre vinni, így a 18-as Hűvösvölgybe hosszabbodott, az 56-os pedig Budafokra. A hármas UV szerelvényekhez képest kisebb férőhelyű T5C5 ikrek miatti kapacitáscsökkenés pótlására Budafok kocsiszín és a Batthyány tér között beindult a csak hétköznap, csúcsidőben közlekedő 41A betétjárat (Ganz csuklósokkal), az 59-est pedig a Szent János kórházig hosszabbították (ha valaki már nem emlékszik rá: addig a Moszkva téren fordult).
Mint egy jó drága torta, egyre több réteggel. Ha jól sejtem, talán ott megy le ma az északi mozgólépcső, ahol a képeken a toronydaru áll?
2008 őszére befedték a leendő állomást, a tetején pedig elkezdték a végleges villamosvágányokat fektetni.
Ismét vágányzár, de ezt már kifejezetten várta az ember! Jobbra: fura felsővezeték nélkül látni ezt a helyet. Noch dazu nem valami szép a tér szemközti fala!
Egy panoráma az éppen köztes állapotban leledző térről. A bal alsó sarokban az aluljárórendszer legszélesebb lépcsőkarja, ami egyenesen nekimegy a Gombának - és háttal van MINDEN forgalomvonzó helynek: villamos- és buszmegállóknak. El nem tudom képzelni, mi indokolhatta, hogy pont ide legyen a legkényelmesebb eljutás...
A villamosbarátok egy ideje már súgdolóztak arról, hogy a Villányi úti síneket össze kellene kötni a hálózat többi részével. Na de mivel? Régen a Bartók Béla úthoz volt mindkét irányban vágánykapcsolat, de akkor ez a tér többi kapcsolatának köszönhetően azt jelentette, hogy üzemi jelleggel minden mással is kapcsolatban volt. Ez a nagy minden-mindennel kapcsolódás a kilencvenes évekre eltűnt, 2000-re pedig teljesen megszűnt, úgyhogy most nulláról indulva a Fehérvári úti kapcsolat mellett döntöttek az illetékesek.
El se hittük, amikor 2008 nyarán elvitték a 61-es vágányzáró bakjait...
... és elkezdték építeni a kapcsolatot a Fehérvári út felé. Hogy az itt végállomásozó számos busz se maradjon fordulóhely nélkül, apró lépésekben haladtak...
... aztán megépítették azt a hiányzó pár tíz métert, amit rejtély, hogy miért szedtek fel (ugyanis a sínek ott voltak az aszfalt alatt!) pótlás nélkül néhány évvel korábban.
Augusztusban már javában kötött a beton a vadi új RAFS pályán.
A Bartók Béla úttal való kereszteződést október 24. és 31. közt építették be...
... aztán december 5-ig a Fehérvári úti oldalt is hozzápasszintották az átszeléshez.
És már itt is volt a következő komolyabb változás, 2008. december 20-án: átadták a Szabadság hidat, innentől ismét jártak a kiskörúti vonalak, illetve értelemszerűen eltűnt a dél-budai 56-os és a Hűvösvölgyig járó 18-as.
Pár szót és képet a tér (sokadik) kettévágása közbeni állapotok is érdemelnek:
Irtó fura volt, hogy volt egy 56-os viszonylat, ami közelébe se ment Hűvösvölgynek!
Most jól jött az "SZKT rendező" megléte! Tulajdonképpen egy ekkora csomópont közelébe kell valami fordító- és tárolóhely, csak az volt nagyon rossz ötlet, hogy itt akarták végállomásoztatni a 41-est. Illetve hogy a középső vágány nem közelíthető meg közvetlenül észak felől.
A 18-56-os villamos mellett a 19-est pótló Volán buszok is a vágányokon közlekedtek.
Közben további kavarodás: a budai főgyűjtőcsatorna építése miatt 2008. szeptember 20-tól korlátozni kellett a rakparti járatok közlekedését. A lezárás előtt ideiglenes visszafogóhelyet alakítottak ki a Jégverem utcánál, a 19-es, 41-es és 41A villamosok itt fordultak vissza.
A sok lezárás, rövidítés és terelés közepette kicsit örüljünk annak, hogy 2008 végén egy kicsit megint átjárható volt a tér...
... bár ez a jelző elsősorban a sínekre vonatkozott...
... a gyalogosok inkább csak átbotorkálási lehetőséget kaptak.
A képek készítésénél épp valami fennforgás is volt, ami miatt feltorlódtak a villamosok - ilyen sűrű követés hivatalosan biztosan nem volt :)
Folytatás: úgy hagyják? nem hagyják?