Ismét kicsit keletebbre járunk. Ezen a képen nem nagyon látszik, de a DVTK (DFC) stadion környékén, ott, ahol a nyíl mutatja...
... egy magányos vágány ágazik ki az 1-es vonalából. Ez volt a 4-es villamos üzemi kapcsolata. Ott, ahol a leaszfaltozott rész van, egykor egy visszafogó váltó is volt.
A 4-es villamost 1951-ben építették, a tatárdombi ipartelepek munkásainak közlekedtetésére. Ma már csak százvalahány méternyi, csonkán végződő vágány van meg belőle. Elvileg a stadionban rendezett sportesemények alkalmával indított sűrítőjáratok használhatnák - ha lennének még ilyenek.
A járat az imént látott helyen indult, majd gazban-rendezetlenségben (közben egy kis hidacskán - melynek nyoma ma is látható - is átkelve a Szinva fölött) eljutott a korábban látott, már szintén megszűnt kisvasút vágányai mellé, a Muhi utcával párhuzamosan.
Itt egymás mellett keltek át egy további patakon. A ma is meglevő fémszerkezet a keskeny nyomtávú iparvasúthoz tartozott, a villamos tőle balra haladt, itt csak a hídfő maradványai láthatók.
A kisvasút átment az út másik oldalára, a villamos viszont maradt, és...
... valahol itt végződött egy csonkavágányban.
A végállomás esőbeállója még mindig megvan!
A másfél kilométer hosszú ingavonalat 1976. január 14-én szüntették meg,
másnap már a 9Y járt helyette.
A hejőcsabai villamosvonal néhány apró maradványa
Miskolc tömegközlekedésén sokat lendítene egy észak-dél irányú villamos. Jellemző módon ez az ötlet a legkevésbé sem új, hiszen ilyen járat - a hejőcsabai villamos - egészen 1960-ig létezett. Ekkor a forgalom már akkora volt, hogy az egyvágányú, kitérős rendszerű közlekedtetéssel nem lehetett elszállítani, így a vonalat megszüntették. Értitek: túl nagy a forgalom a villamosnak, ezért busszal pótolják. Biztos van benne egyfajta logika, de mára úgy tűnik, hogy kár votl ezen spórolni, inkább ki kellett volna építeni a második vágányt.
Bár nem volt alkalmam alaposabban megvizsgálni a kérdést (ti. sötétedni kezdett), nekem úgy tűnt, hogy a Szemere Bertalan utcában néhány régi ház homlokzatán felsővezeték-felfüggesztő kampók emlékeztetnek az egykori síndöcögényre!
Elég gyanús a magasságuk és a díszitettségük.
A magasabban levő, dísztelenebbek közvilágítási célokra szolgáltak-szolgálnak.
Perlaki Attila szerint a hejőcsabai villamos útvonalának környéke annyira
átalakult mára, hogy ott nem nagyon lenne értelme nyomokat keresni - talán
majd egyszer meglátjuk, így van-e. Persze sokkal jobban örülnék, ha elvesztett
sínek helyett újonnan kiépítetteket lenne lehetőségem látni!
És most valami egészen más: esti fotók
Levezetésképp a végére néhány esti fotó. Legutóbbi esti miskolci tartózkodásom alkalmával fényképezőgépem használhatatlanná vált néhány kép után, így nem hódolhattam eme hobbimnak - most viszont működött, és állványt is hoztam magammal!
A "Villanyrendőr" kereszteződése, itt járt keresztben az imént említett hejőcsabai villamos. Mintegy mellesleg a 173-as Bengáli is látható a képen, valamint a Budapesten az utóbbi harminc évben elterjedt, "fehér alapon fekete szám" helyett használatos, véleményem szerint jobban látható "fekete alapon fehér szám" viszonylatjelzés is. Jelenleg ez a legfiatalabb FVV csuklós a városban (1978-as gyártású).
A 158-as Bengáli már kicsit idősebb, 1975-ös. Igaz, technikailag mindkettő az 1930-as éveket képviseli! A háttérben a Nagyszínház (Miskolci Nemzeti Színház) épülete látható kivilágítva. A villamos csak néhány méterre halad el ettől a 180 éves épülettől, mely képes működni, ellentétben a budapesti Nemzeti Színházzal, mellyel kapcsolatban egyesek szerették volna az onnan jóval távolabb elhaladó csepeli HÉV-et is elbontani...
Egy Bengáli a Városháza előtt...
... és még egy Bengáli a Városháza előtt.
A Tátra-rajongók kedvéért: egy KT8D5, még mindig ugyanott.
Mielőtt felkapaszkodtam volna a Budapestre tartó IC-re, a Tiszai pályaudvar előtt is kattintottam párat. Ez a Bengáli így például kimondottan szép szerintem!
A Tátráról ez nem mondható el, de azért őt is szeretjük :-)
És ezzel vége az oldalnak.