A már említett Riviéra-túra kapcsán álltunk meg Milanóban, sajnos csak pár órára. Azt internetes oldalakról eddig is tudtam, hogy nekem való helyről van szó, de még engem is meglepett, hogy mennyire tetszett!
A képen a híres Scala és egy szintén híres "Peter Witt" villamoskocsi (a tervezőről lett elnevezve) látható, egy nem annyira híres FIAT gnómautó társaságában. A tuja egy Európába szakadt amerikai modell: 1915-ben Clevelandben állítottak üzembe hasonlókat. A forgóvázas kivitelnek köszönhetően nagy utastérhez irányított utasáramlás tartozott: az utasok elöl szálltak fel, középen le. Milánó a húszas években szorult meg annyira villamosilag, hogy a típus megvásárlása mellett döntöttek. A kocsik 1928-ban (innen származik olasz becenevük, a Ventotto) jelentek meg a város utcáin, és még ma is meglepően sok üzemel közülük. A város pedig nem szégyelli ezt, sőt, kimondottan büszke a típusra. Azt azért hozzá kell tenni, hogy komfortosabbak és jobb állapotban vannak, mint a mi UV-ink, szóval teljesen vállalhatók.
A "Peter Witt" néven (esetleg 1500-asként) emlegetett sorozatból körülbelül 500 dolgozott Milánóban. Hamar népszerűek lettek tágas utasterük, a kellemes futást garantáló forgóvázak, és viszonylag nagy sebességük miatt.
Nem egy bonyolult szerkezet: közvetlen kapcsolású, légfékes. A különböző berendezéseket alig lehet rajtuk megtalálni, és hangra is főleg a légsűrítő tűnik fel, mely egyébként nem folyamatosan működik.
Irtó jól mennek, és élemedett koruk ellenére halkabbak, mint a budapesti villamosok, csak szűk ívekben csikorognak kicsit.
Ez a kocsi épp egy Dóm közeli végállomáson áll, a látványról azonnal a Kádár utca jutott eszembe. Mivel a milánói villamosok egyoldali ajtósok és csak egyik végükön van vezetőfülke, a végállomások természetesen hurokvágányosak.
A belvárost átjárják az össze- és szétfonódó viszonylatok. Rengeteg vágány van, még ha nem is mindegyik fölött van felsővezeték, hiszen a metró miatt itt is voltak megszüntetések.
Egy Peter Witt belseje. Három ajtaja van, elvileg külön fel- és leszállók, de a valóságban mindenki mindegyiket mindenre használja. A kocsi közepe lejjebb van a végeinél, azaz színházpadlós, az ajtók elé pedig egy plusz lépcsőfok tolódik ki nyitáskor.
A belső burkolat és az ajtók fából vannak, ettől kimondottan szép, régies kinézetű a jármű. Olyan, mintha valami kiglancolt nosztalgiakocsi lenne, pedig sima forgalmi jármű.
A sok régi típus mellett azért (a fotón balról) lassan bejön a képbe egy új is: az ADTranz Eurotramje, mely inkább szuperexpresszre hasonlít áramvonalas elejével, mint villamosra. Mondjuk szerintem nem sok értelme van városban az ilyen aerodinamikai megoldásoknak.
Sajnos ezzel a típussal nem sikerült utaznunk, úgy tűnik elég kevés van belőle.
Ez itt egy "Jumbo". Két szóló motorkocsiból rakták őket össze egy harmadik kocsi darabjainak középre beillesztésével. Később a középső részt újonnan építettre cserélték, emiatt nem látszik a LEGO jelleg.
A járműveket 1972 körül mutatták be, és az évek során párszor átépítették őket. Ami furcsa, hogy ezek is légfékesek!
Az előbbi kocsi hátulról.
Egy megállótábla. Úgy nézem, hogy a 27-es járat Magyarországra (Ungheria) megy, legközelebb azzal megyünk haza :)
A kettővel ezelőtti képen a háttérben állt egy korszerűbb, szögletesebb jószág, a Jumbók utódja, melyet 1976 körül mutattak be.
Eredetileg egyfajta felszíni metrónak tervezték, aztán az a projekt abbamaradt, a kocsikat pedig normál villamosként használják.
Kicsit azért át kellett építeni őket, mert a hátsó részük ívben nagyon kilógott.
A kocsi eleje nem szimmetrikus: a vezetőfülke (menetirány szerint) a bal oldal felé nyúlik ki, így jobbfelé előre lehet látni az utastérből.
Ezen a képen a villamosok jelzőlámpája is látszik.
Itt is egy elágazás. Az itt is látható útburkolat jellemző a városra, ez az ő kockakövük - kicsit kultúráltabb annál, mint ami a Bartók Béla úton volt. Azok számára, akik aggódnak a kultúrlátnivalók miatt, elmondom, hogy a villamosozás mellett megnéztük a Dómot, a Scalát, és azt a híres befedett bevásárlóutcát is, illetve meg is ebédeltünk, szóval nem maradtunk le semmiről :-)