Ilyen volt a négyes metró első üzemnapja
2014. március 28.

Sok évnyi építkezés, pótlás és terelés, fogcsikorgatás és beletörődés után 2014 márciusában végre átadták Budapest talán egyetlen igazán komoly olyan tömegközlekedési objektumát, amit nem a rendszerváltás előtt kezdtek építeni. Persze a múlt öröksége így is benne van, hiszen jól emlékszem, amikor a nyolcvanas évek elején földmintákat vettek a Szent Gellért téren, én meg egy erről szóló újságcikk alapján azt gondoltam, hogy hamarosan elkezdik az alagutat ásni. Ez ma viccesnek tűnhet, de ne felejtsük el, hogy akkoriban sorban adták át a hármas metró újabb és újabb szakaszait, gyerekként pedig semmit sem tudtam arról, hogy milyen állapotban van az ország gazdasága...

Megjegyzés: ez az oldal nem politizál, egyszerűen csak egy közlekedéstörténeti esemény hangulatát próbálja képekben és pár mondatban visszaadni. Aki politikusok családtagjainak jelzős szerkezetekbe foglalásával akar foglalkozni, keressen más fórumot arra.

Szóval több évtized várakozás után ott akartam lenni az első órában. A fontos emberek önünneplésén civilként persze nem tudtam részt venni, de ott tudtam lenni akkor, amikor a köznépet is beengedték. Az egyszerűség kedvéért a Móricz Zsigmond körtéri állomást választottam helyszínül Jazzcool társaságában. Az állomás főbejáratánál túl sokan álltak, ...

... úgyhogy inkább átmentünk a hátsóhoz, melynek létezéséről a jelek szerint nem sokan tudtak. Közvetlenül a biztonsági rácshoz tudtunk állni, ...

... így elsők közt léptünk (már hogy itt) a metró területére, amikor a rács felemelkedett. Először utaztunk egyet az Etele térig és onnan a Keletiig, aztán egyenként megnéztük az állomásokat.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A szerelvények ekkor még teljesen úgy néztek ki, mint a kettes vonalon járók, csak 100 helyett 80 méter hosszban, ...

... hiszen még nem lehetett előre kilátni a vezetőfülke miatt. A járműveket már ekkor sem az ott ülő személyzet vezette, ők csak a biztonság kedvéért voltak jelen, hogy reagálni tudjanak, ha valami baj van. Később aztán már nem ültek ott, de a fülke még maradt. A vezetőfülke nélküli üzemre egészen 2016 őszéig kellett várni.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Meg kell hagyni, a vonal rövidségéhez képest az állomások elég monumentálisra sikerültek!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Azért én elgondolkodtam azon, hogy mi lett volna, ha földalatti parkolónak építik be ezeket a hatalmas tereket, de ez a vonat már elment. Tudom, hogy van egy közlekedésszervezési irányzat, mely szerint nem szabad a városban plusz parkolóhelyeket létesíteni, mert az további autókat fog vonzani, de legalább a közelben lakók kaphattak volna helyeket, a felszínről meg eltűnhettek volna a parkoló autók.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Sokan voltak, akik hozzánk hasonlóan konkrét cél nélkül utazgattak, mintegy birtokukba véve a vonalat. Én is így tettem, aztán a nap második felében visszatértem a szüleimmel, akik szintén kíváncsiak voltak az egészre.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Sokakkal ellentétben a Keletinél kialakított felszíni elrendezés nekem tetszik: élhetőbb, mint az, ami előtte volt, ...

... a pályaudvarra bevezető aluljáró viszont szűk és semmilyen. Persze lehet, hogy ez nem baj, mert most sokkal többen használják a felszíni bejáratot, mint régen.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Ahogy a villamosvezető mondta a 37-esen a Köztársaság tér átnevezése után: "az első megálló a második János Pál pápa". Ez a többszintű beton rácsszerkezet úgy néz ki, mintha elő lenne készítve arra, hogy beépítsenek két emeletet az utastér fölé.

A felszín nagyon kellemes lett. Igaz, legutóbb 15 évvel ezelőtt jártam a téren, de nem ilyen emlékeim vannak róla.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Rákóczi tér. Mivel a felszínről kiásott munkagödörben csak az állomás egyik fele fért el, ...

... a másik felét bányászati módszerekkel ásták be a Nagykörút és a házak alá.

A belsőépítészetről viszont teljesen elfeledkeztek: másutt egy atomhulladék-tároló bunker is barátságosabban néz ki :-/

A felszínről ásott gödör látványos, jó nagy tér nyílik felettünk.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Mivel nem fért be a felszínről egyenesen a peronra vezető mozgólépcső, ezért van egy középső szint, ahonna a másik irányba mennek tovább a lépcsők. A kép közepén a két üvegcső a felszínről hivatott fényt vezetni a peronra. Nem tudom, hogy ez most még működik-e.

A felszín itt is kellemes lett. Gyerekkorunkban ez volt az egyik legrosszabb hírű tér a városban, ...

... ahhoz képest hatalmas a változás. Igaz, ez már a metró megérkezése előtt elkezdődött, de szerintem a metró tette fel az i-re a pontot.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A Kálvin téri a legextravagánsabb állomás...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... a mindenféle ál-hidakkal és íves felületekkel. Mintha valami kilencvenes évekbeli sci-fi űrállomását látnánk.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A rendelkezésre álló hely miatt itt is cikkcakkban kell lemozgólépcsőzni.

Hatalmas érzés, ahogy a lift lefelé haladva beér az állomás légterébe, ilyen térélmény eddig nem volt Budapesten!

Érdekes a hármas metró állomására átvezető...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... összekötő alagút is, mely teljesen más stílusban fogant, mint a négyes metró állomása.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A Fővám tér állomási dobozát betongerendákkal töltötték ki. Nekem azt mondták egy vezetett túra során, hogy ezekre a gerendákra nem volt szükség a szerkezet merevségének eléréséhez, egyszerűen csak jól néznek ki. Nem mondom, hogy itthonra kellene, de tényleg van benne valami érdekes a maga brutalista módján!

Itt egy videó abból az időből, amikor még építették. Érdekes volt átgyalogolni a Duna alatt az akkor még sínek nélküli alagútban!

Az iménti betongerendás kép az itt is meglevő középső szintről készült, ahonnan egy corten lemezekkel borított aknán visz fel a második mozgólépcső. Ez szerintem meglepően kellemes látvány.

A cikkcakkos betongerendák itt is feltűnnek.

A vonal sztárja a Szent Gellért téri állomás lett, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... a mozaikborítás miatt. Nem forradalmian új ötlet, de tényleg jópofán néz ki!

Itt is van középső szint, itt is van corten. Ami nem tetszik, az az, hogy a második mozgólépcső nem a felszínre visz, hanem egy újabb föld alatti szintre, ...

... ahonnan lépcsőn kell feljönni. Ha a felszín miatt másképp nem tudták megoldani, akkor ide is mozgólépcsőt kellett volna tenni.

Természetesen lifttel is le lehet menni, de az a Műegyetem rakpart oldaláról indul. Igaz, útközben van egy ilyen "kilátószint", ahonnét nézelődni lehet.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Itt is lehet gyönyörködni a Fővám térihez hasonló betongerendákban.

A Móricz Zsigmond körtéri a legszínesebb az összes állomás közt, egyértelműen Münchent juttatja az ember eszébe.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Itt is hatalmas tér tátong a metróra várakozók feje fölött. Kétfelé is indulnak mozgólépcsők, de mindkét irány az aluljáróba vezet, ahonnan még véletlenül se vezet fel normális lépcső a Fehérvári úti villamosok megállójába, ehelyett kicsit kerengeni kell az aluljáróban. Igaz, van shortcut: az állomás liftjei közvetlenül a megállóba visznek fel.

Újbuda-központ állomás olyan, mintha elfelejtették volna befejezni.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Ez különösen a vágányok felé nézve feltűnő. Idővel kellene valami csempe-tűzkerámia-nemtudommi borítást építeni ide, mert a látszóbeton elég rosszul öregszik. A peronnal szembeni oldalon a vízszintes csík valami radarszerűség, ami észleli, ha valaki - vagy valami - túl közel kerül a peron széléhez, esetleg beesik a sínekre (ezt is egy vezetett túrán mondták, bár gyanús volt, hogy ilyesmi lehet).

Az első vasárnap ingyen volt a jelek szerint - én már nem emlékszem erre, mert addigra már kimetróztam magam :)

A Bikás parknál a vágányok feletti üvegfelületeken már most is volt némi porlerakódás, feltételezem, hogy még az építkezés idejéből.

Az állomás fő ismertetőjele az üvegkupola...

... a fű közepén. Annak idején gimnáziumban néha kizavartak bennünket a parkba focizni; álmomban sem jutott volna eszembe, hogy itt valaha metróállomás lesz!

És már meg is érkeztünk a kelenföldi végállomásra. Építészetileg semleges, viszont elég jól használható a három mozgólépcsőkar és a liftek miatt.

Örülök, hogy 2008-ban egy este annyira unatkoztam, hogy levideóztam, ahogy a kisvasút kihozza az alagútépítéskor kitermelt földet az Etele téri munkagödörbe, egy másik vonat pedig vasbeton tübbingekkel megy vissza a föld alá.

A metróállomáshoz gyakorlatilag egy teljes vasútállomást építettek a MÁV vágányai alá.

Túl sok ülöhely (vagy csomagmegőrző... vagy legalább egy vécé) nincs benne, de össze sem hasonlítható a régi időkkel ma ide érkezni vagy innen indulni.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Csak utólag tűnt fel, hogy 2014-ben még lapozgatós táblák voltak bizonyos peronokon (mára teljesen elektronikusakra cserélték őket).

Az 1-es és 2-es vágány peront kapott, ...

... ami némi kanyargással jár, de működik. Az más kérdés, hogy évekig nem láttam nyitva a feljárót; lehet, hogy csak nyaranta használják ezt a peront, vagy ha extra forgalom van a pályaudvaron, például vágányzár miatt?

Megmaradt a régi aluljáró is, ...

... amit szerintem nagyon le kellene zárni, mert az ember este megérkezve hajlamos nem odafigyelni, melyik lépcsőn megy le, és egyszercsak itt találja magát :) '91 és '93 közt minden tanítási nap reggelén átmentem itt, és soha nem élveztem. És azóta se lett barátságosabb.

Állítólag a biciklisek miatt maradt nyitva ez az alagút, ehhez képest sok gyalogost szoktam benne látni, pedig nem érhető el belőle az összes peron.

A metró rendbe tette az Etele tér felőli oldalt (bár igazából csak az 1-es villamos megérkezése tette kerekké), az őrmezei oldal viszont szörnyű lett szerintem. Főleg azért, mert 2024-ben még mindig így néz ki. Se perontető, se padok egy barátságos zöldterület szélén - de még egy pékség sincs, hogy az aszfalt szélén várakozás közben az ember benyomhasson egy buktát. Persze ígéret van, hogy most már tényleg mindjárt elkezdik egy intermodális űrállomás építését, de én már rég nem hiszek a mesékben. Gáz.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Az oldal végén itt egy kép az Etele térről, hogy ne az őrmezei aszfaltsivataggal búcsúzzak. Azóta a tér másik oldalán felépült egy pláza is, amitől még városiasabb lett a terület. Tudom, sokan nem szeretik a plázákat, és tényleg nem tesznek jót a helyi kereskedelemnek és vendéglátásnak, de ez a hely régen a civilizáció vége volt, a térnek nevezett képződményen lehajtott fejjel átrohanó emberekkel, akik igyekeztek nem észrevenni, hol vannak. Igaz, a régi pályaudvari épület előtt nagyjából még mindig ugyanez a hangulat honol, de legalább már a tér nagy része rendben van.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez