A Kádár/Visegrádi utcai villamos hurokvégállomás, III.
Az angyalföldi és újpesti villamosok Marx téri végállomása (1950-1981)

Előző oldal: a hurok útja az eredeti útvonalon

A "B" verzió, az első terelés


Az első terelőútvonal - a nyíl az új szakasz kezdetét jelzi

A villamos a Marx téri építkezések miatt 1979. március 1-től kezdve nem a Kádár utcán ment ki a Váci útra, hanem a felszállóhely után egy újabb éles balkanyarral a Kresz Géza utcába fordult. A vágányok a Radnóti Miklós utcáig haladtak itt, ott jobbra fordulva érték el a Váci utat, melyen egy balkanyar után már irányban is voltak.

Szelényi Gábor jóvoltából a közműépítés során előkerült Kádár utca-Kresz Géza utca sarki vágányokat is meg tudom mutatni. Hihetetlen, hogy húsz  évvel a megszüntetés után még mindig itt vannak ezek a sínek!


Régi fotó: Harald Schachenhofer

Erről a sarokról énekelte Kern András "Látlak, Amerika!" című dalában, hogy: "Nekem a 44-ik utca sarka / Olyan, mint a Kresz Géza vége / Ahol fordul a villamos".

Sajnos nincsenek képeim a Kresz Géza utca eme szakaszáról villamossal, ezért csak ezt a 2000-ben készült képet tudom mutatni, melyek a még mindig álló felsővezetéktartó oszlopokat mutatják.

A "C" verzió


A hurok utolsó állapota, a két új kanyart nyilak jelölik

1979 november 18-án újabb változtatások léptek életbe: a le- és a felszállóhelyeket egy tömbnyivel északabbra helyezték, a Katona József utcába. Ez már nagyon a vége volt a dolgoknak; a végállomások Árpád hídhoz, illetve Lehel térre való helyezéséig, azaz 1981-ig maradt így.

A baloldali kép előterében jól látszik az eredeti kitérő, melyet a forgalom már nem használ. A körút felé, egyenesen menő sínpár még meg lett tartva, de a villamosok balra (nekünk a képen jobbra), a Katona József utcába kanyarodnak. A kitérő hiánya miatt a végállomás kapacitása csökkent.


Régi fotó: Heinz Heider

Heinz Heider képén a később múzeumi kocsivá avanzsált 1625-ös is éppen ezt a kanyart készül bevenni.

Szabó György felvétele
Régi fotó: Szabó György

A Katona József utcai felszállóhely a Visegrádi utca sarkáról nézve egykor és ma. A fekete-fehér kép jobb szélén látszik egy légvédelmi sziréna oszlopa, ez a mai napig ugyanott áll, persze az egész utca se sokat változott. Talán a "behajtani tilos" tábla is ugyanaz, csak el lett fordítva.

Szabó György felvétele
Régi fotó: Keller László

Ugyanez a megálló a másik irányból nézve. Némileg furcsa a modern Tatra T5C5 villamos látványa ugyanazon a helyen, ahol a legtöbb képen régi, kéttengelyes kocsikat látni, de ez igen jellemző volt az 1980-84 közötti budapesti villamosközlekedésre!

Szabó György felvételeSzabó György felvétele
Régi fotók: Keller László

Azért a rend kedvéért lássunk két régebbi típust is: 1500+pót szerelvény a 3-ason (a háttérben egy Tátra kanyarodik), és kétirányú Bengáli az 55-ösön. Ez utóbbi igen rendhagyó látvány, semmiképpen nem mondható tipikusnak.

Szabó György felvétele
Régi fotó: Szabó György

A villamos ezután természetesen nem a Katona József utcán keresztül tért vissza a Váci útra, hanem bekanyarodott a Kresz Géza utcára, a "B" verzióval közös szakaszra. Itt egyébként szemmel láthatóan nem sok változás történt az elmúlt években. A régi képen egy igen koros villamoskocsi látható, a 1634-es, melynek alváza még 1897 körül épült...

Szabó György felvételeSzabó György felvételeSzabó György felvétele
Régi fotók: Szabó György

További Bengális képek: egy kétirányú házi csuklós kanyarodik a Katona József utcából a Kresz Gézába, illetve ugyanő közeledik a Radnóti Miklós utcai jobbkanyarhoz. A harmadik képen egy hagyományosabbnak mondható motor+pót+pót szerelvény csattog el ugyanott.

Szabó György felvétele
Régi fotó: Szabó György

A Kresz Géza utcában egyébként a mai napig felsővezetéktartó oszlopok őrzik a vonal nyomát, és a sínek is ott pihennek valahol az aszfalt alatt, csak ki kellene ásni őket, és visszafüggeszteni a felsővezetéket, máris vidám csilingeléssel telhetnének meg ezek a félhomályos kis utcák :-)


A Radnóti Miklós utcai kanyar a hurok "B" és "C" útvonalverziójában

Szabó György felvétele
Régi fotó: Szabó György

A Radnóti Miklós utcai kanyar egy 1500+pót szerelvénnyel. Itt is megfigyelhető a jellegzetes ívvezetés...

... melynek nyomai egyébként még 2002-ben is megfigyelhetők a sínek helyén levő más színű aszfaltnak köszönhetően!

Nincs nagyobb kép, már ez is nagyításSzabó György felvétele
Régi fotók: Tim Boric és Szabó György

Vissza észak felé: az első kép 1976-ban készült, és a még érintetlen Váci utat mutatja a Balzac utca előtt. A rendhagyó, két középbejáratú pótot vontató UV nem szállít utasokat, hanem valószínűleg Újpest kocsiszínbe tart. A középső képen az építkezések miatt ideiglenes pályán kanyarog a Tátra, jobboldalt pedig ugyanaz a hely 2002 decemberében. Az Autovill épülete már a múlté, a helyén modern irodaház van.


Régi fotó: Heinz Heider

A végére egy kép az átépítések előttről, Heinz Heider egyik kedvenc beállításával, a Lehel téri templommal a háttérben.

A vég

A hurok teljes felszámolására 1981 áprilisa után került sor, persze elég felemás módon: több helyütt a mai napig látszik a villamospálya helye egy-egy aszfaltcsík képében, nem is beszélve a már látott felsővezetéktartó falikampókról, oszlopokról, és útburkolat alatt pihenő sínekről! Az ide közlekedő járatok közül a 3-as és 55-ös 1981 április 1-től a Kruzslák Béla utcáig (Árpád híd), a 12-es, 14-es pedig a Lehel tér északi végéig, a Bulcsú utca torkolatáig járt.

Két kép a felsővezeték rég kihűlt helyéről: az első a Visegrádi utcában, a másik pedig a Kresz Géza és Kádár utca sarkánál készült. Egyelőre ők még emlékeztetnek minket erre a mozgalmas életű hurokvégállomásra.

Tovább a Váci úti vonalakon: Lehel tér

Külön köszönetet szeretnék mondani Németh Zoltán Ádamnak, Sujbert Lászlónak és Szántó Ferencnek!

Vissza a Váci úti villamosközlekedés történetéhez
Vissza a Nyugati pályaudvar körüli villamosközlekedés történetéhez


Újkori fotók: Varga Ákos
Archív fotók és térképek: Tim Boric, Heinz Heider, Keller László, Harald Schachenhofer, Szabó György, Szelényi Gábor, Németh Zoltán Ádám és Nagy Zsolt Levente gyűjteménye


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez