A Kádár/Visegrádi utcai villamos hurokvégállomás, II.
Az angyalföldi és újpesti villamosok Marx téri végállomása (1950-1981)

Előző oldal: a hurok útja a leszállóhelyig


A Nagykörúthoz csatlakozó összekötővágány a Visegrádi utcában

Az imént látott, körút felé induló vágány végigment a Visegrádi utcán a Szent István körútig, hogy ott a 4/6-os villamos vágányaihoz csatlakozzon, mindkét irányba. Ez az első hurok útvonala volt (útvonala, de ekkor már nem üzemelt hurokként: 1950 után nem lehetett a Kádár utcából ide kanyarodni!), de annak idején utasforgalomra használták, ekkor viszont már csak üzemi célokra, mint például a lenti képen látható üzemképtelen szerelvény elvontatása.

A fentebbi képeken a Visegrádi utcából kikanyarodó vágányok láthatók egykor, valamint hűlt helyük 2001-ben. Villamosilag érdekes lehet, hogy a háttérül szolgáló épület eredetileg a BKVT székháza volt, bár ma erre már csak egy, a bejárat fölöti, szárnyaskereket formázó gipsz-dísz emlékeztet...


A járatok útja, avagy a balkanyar a Kádár utcába

A hurokban végállomásozó járatok természetesen nem az előbb látott módon, a Nagykörút felé mentek tovább (bár a Nyugati pályaudvarnál, akkori nevén a Marx téren volt a Váci út és a Westend ház felé kanyarodó vágány is, tehát megtehették volna), hanem rögtön a leszállóhely után balra a Kádár utcába fordultak.


Régi fotó: Lakos Rudolf

A fenti képen, mely a megállótábla mellől, a bérletpénztár és utasváró teteje alól készült, jól látható az egyik Visegrádi utcai bérház falára épített, létrán megközelíthető fülke, melyről már szó volt korábban.

A felszállóhely a másik irányból. A Nyugati pályaudvar felé nézve még látható a Váci úton akkor még álló Westend-ház. Érdemes az utca távoli torkolatában a jobb oldali ház sarkán levő neont is megnézni: máig megvan...


Régi fotó: Heinz Heider

A kétvágányos felszállóhely egykori helyét autók tömege lepi manapság. Az ország felemelkedésének szimbóluma lehetne az a fehér Zsuk kisteherautó (az 1600-as motorkocsitól balra), mely 2002-re Mercedessé "változott".


Régi fotó: Víg László Endre

Ugyanez a hely egy egyirányú Bengálival, mely természetesen ekkor csak a jobboldali vágányon tudott utast felvenni.


Régi fotó: Vittorio Formigari

A felszállóhely környezete elég rendesen megváltozott mára, bár a képet továbbra is uralja a szemközti épület a Visegrádi utcában, mely az újrafestésen túl tetőtérbeépítéssel is gazdagodott. A bérletpénztár mögötti üres részre lakóházat építettek időközben.

A hurok a Kádár utcából kihajtva a Váci úti vágányokhoz csatlakozással záródott be tulajdonképpen.


Régi fotó: John H. Price, 1956

A Kádár utcából a Váci útra kanyarodó 1033-as, és egy középbejáratú pótkocsi 56-ban (az évszám már abból is látszik, hogy a motorkocsi még favázas kocsiszekrénnyel rendelkezik), illetve a sarok ma.


Régi fotó: Heinz Heider

A Kádár utca és a Váci út sarka 1977-ben. A jobboldali épület sarkát ekkor műmárvány-burkolat fedte, melyet később szerencsére eltávolítottak. A beállítást a jelenleg a Váci út közepét elfoglaló felüljáró, az alatta levő parkoló és az autóforgalom miatt nem volt egyszerű fotózni, mivel a parkoló kocsik nekünk voltak útban, ha meg az eredeti helyet keresve az úttestre mentünk, akkor mi akadályoztuk a forgalmat.


A kettős visszafogási lehetőséggel rendelkező fejvégállomás

A Kádár utca torkolata előtti fejvégállomásról a Nyugati pályaudvaros oldalamon írtam bővebben, itt most csak sebtiben mutatnám be.

Baloldalt: a még az út szélén levő magányos vágány 1956-ban a 62-es viszonylaton. Az átépítés nem sokkal később történt meg, ekkor alakult ki a jobboldalt látható állapot. A bal alsó sarokból jövő vágány a Kádár utca kijárata.

Fontos megemlíteni, hogy a Váci úti villamosvonalak nem csak a Visegrádi utcán keresztül álltak kapcsolatban a Nagykörúttal, hanem a Westend ház mellett húzódó összeköttetésen is, mely a baloldali kép jobb széléről kanyarodik be rá a kifele menő vágányra. Ami érdekes: az egyenesben levő rész ikersínes, a középre bekanyarodás már a megszokott Phoenix megoldású: ez azt jelezheti, hogy az egyenes rész még az út szélén haladó pálya időszakából maradt!


Ambrus Sándor felvételei

Ez az eddig bemutatott, eredetinek tekinthető állapot a 3-as metró építése kapcsán bomlott meg: a vágányok innentől kezdve a környék majd' minden utcáját bejárták, ahogy ezt mindjárt látni is fogjuk. A fenti jobboldali képen mindenesetre már nincsen meg a fejvégállomás, és már szemmel láthatóan nekiálltak a metróépítéssel kapcsolatos munkálatoknak.

Folytatás: a terelések és a hurok felhagyása

Vissza a Váci úti villamosközlekedés történetéhez
Vissza a Nyugati pályaudvar körüli villamosközlekedés történetéhez


Újkori fotók: Varga Ákos
Archív fotók és térképek: Ambrus Sándor, Tim Boric, Vittoria Formigiari, Heinz Heider, John M. Price, Lakos Rudolf, Szabó György, Víg László Endre, Németh Zoltán Ádám és Nagy Zsolt Levente gyűjteménye


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez