Az oldalaim (úgy a villamososak-vonatosak, mint a repülősök) készítése közben gyakran kijegyzetelek ezt-azt a képeken szereplő járművek gyártóival kapcsolatban. Néha felhasználom ezeket a jegyzeteket, néha nem, mindenesetre azt gondoltam, hátha mást is érdekelnének ezek a szösszenetek. Az alapokat jellemzően külföldi wikipediákból szedtem, néha egyéb weboldalakról. Mivel több alkalommal is találkoztam egymásnak ellentmondó adatokkal, lehet, hogy nem mindig sikerült a pontosakat kiválogatni, ezért azt javaslom, az itt olvasható információt senki se használja szakdolgozat vagy könyv írásához :) Ha valahol NAGYON NAGY hülyeséget írtam, ér szólni! Ha ennyi rinyálás meg magyarázkodás után még mindig érdekel, sőt, esetleg tetszik ez az oldal, akkor persze használd egészséggel!
Amúgy tudja valaki, hogy miért van annyi "S" betűvel kezdődő nevű cég Svájcban? Logikusnak tűnne, hogy azért, mert mindegyik úgy kezdődik, hogy "Svájci...", de nem erről van szó :)
Legutóbb bővítve: 2020. május 9.
Adolph Saurer AG
BBC / Brown, Boveri & Cie
FBW / Franz Brozincevic & Cie.
FFA / Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein
HESS / Carrosserie Hess
MFO / Maschinenfabrik Oerlikon
NAW / Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon
Schindler
SWS / Schlieren
SLM / Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik
SAAS / Sécheron
SIG / Schweizerische Industrie-Gesellschaft
Stadler
Sulzer
A bejegyzéseket - továbbra is teljesen szubjektív módon - néhány képpel és linkkel is megpróbáltam illusztrálni, hogy ne legyen olyan száraz. Kattingassatok rájuk, ne dolgozzak már feleslegesen :)
Saurer 5GF-U oldtimer busz Bécsben
1853 | Franz Saurer öntödét alapít St. Gallenban |
1869 | a F. Saurer & Söhne átköltözik Arbonba, hímzőgépek gyártásba fog |
1896 | Adolph Saurer átveszi a cég vezetését |
petróleumos motorok gyártása | |
1897 | saját autók gyártása |
1903 | haszongépjárművek gyártása |
1914-tól | elsősorban a haszongépjárművekre koncentrálnak |
1920 | részvénytársasággá alakulás: Adolph Sauer AG |
1929 | megszerzik az olteni haszongépjárműgyártó Berna részvénytöbbségét, egyesítik a járműfejlesztést |
1982 | FBW + Adolph Saurer AG -> Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon (NAW) |
1990 után | a Sauer AG a járműgyártáson kívüli területekre (textilipari gépek) koncentrál |
2006 | megveszi őket az OC Oerlikon AG, az Oerlikon-Bührle Holding AG utódja |
Az első budapesti troliüzem egyik kocsiját a MÁVAG építette Brown-Boveri villamosberendezéssel
A svájci villamosipar talán legfontosabb szereplője; a vasúti járműgyártásban általában a villamosberendezések (motorok, kapcsolók) előállítójaként szerepelt.
|
FBW / Franz Brozincevic & Cie.
Egy Hess által karosszált volt bázeli troli Brassóban. Von Stefan Puscasu - http://brasov.stfp.net/DataV/L/f/920-8:1.jpg with specific date and author information at this page: http://brasov.stfp.net/?ttx=Lf&veh=920&all=Y, Gemeinfrei, Link
1910 | a horvát Franz Brozincevic megépíti az első teherautóját Zürichben |
1918 | FBW néven gyártanak teherautókat és buszokat Wetzikonban (innen jön a "W" betű a cégnévben) |
1957 | bemutatják az első csuklós trolijukat: GTr51 |
1974 | a "svájci standard trolik" gyártásában részvétel (a villamosberendezést a BBC és az SAAS készítette) |
1978 | megveszi őket az Oerlikon-Bührle |
1982 | az FBW és az Adolph Saurer AG összeáll -> Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon (NAW) |
1985 | befejezik az FBW néven való gyártást |
FFA / Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG
1924 | Dornier-Werke Altenrhein AG |
1948 | a cég svájci kézbe kerül |
1949 | vasúti járműgyártással is foglalkoznak: Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG (FFA) |
1955 | P-16 jelzéssel szuperszónikus vadászbombázót terveznek, de balesetek miatt nem lesz megrendelés belőle |
1987 | a vagongyárat megveszi a Schindler Holding -> Schindler Waggon Altenrhein (SWA) |
a repülőgép üzletág visszakerül a Dornierhez | |
1997 | az SWA-t megveszi a Stadler |
HESS "lighTram 3" Zürichben
1882 | Heinrich Hess kocsiműhelyt alapít Solothurnban |
1919 | személygépkocsikat és buszokat is karosszálnak |
1920 | fa helyett acél vázat használnak |
1930 | elkezdenek alumínium karosszériaelemekkel kísérletezni |
1939 | trolibuszok gyártásának megkezdése |
1954 | önhordó alumínium szerkezetű buszok gyártása az FBW-vel együttműködve |
1978 | az FBW-vel közösen megtervezik az első repülőtéri buszukat - a termék később COBUS néven önálló céggé vált |
2003-tól | duplacsuklós "lighTram" trolik gyártása Vossloh Kiepe villamosberendezéssel |
MFO / Maschinenfabrik Oerlikon
Ez a villamosipari óriás villamosberendezések, esetleg fékek gyártójaként tűnik fel vasúti járművek gyári tábláin.
1876 | gépgyár alapítása Zürich mellett: Werkzeug- und Maschinenfabrik Oerlikon |
1884 | villamos osztály létesítése Charles Brown vezetésével |
1886 | Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) |
elsődleges profil: erőművek, áramátvitel, vasútvillamosítás | |
1906 | az anyacégből kiválik a gépgyártással foglalkozó Werkzeugmaschinenfabrik Oerlikon (SWO) |
1937 | az SWO-t megveszi a német Emil Georg Bührle, a cég később Oerlikon-Bührle néven lesz ismert (többek közt gépágyúiról) |
1950 | az Oerlikon-Bührle elindítja vasúti fékrendszer üzletágát (Oerlikon Bremsen), a termékeiket "O" betű jelzi a jármű fékfeliratainál |
1967 | az MFO-t felvásárolja a BBC |
1992 | az Oerlikon Bremsent megveszi a Knorr-Bremse, a nevük 2014-től KNORR-BREMSE Rail Systems Switzerland Ltd |
NAW / Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon
NAW 91T trolibusz Lausanne-ban (HESS - Lanz + Marti gyártmányú pótkocsival)
1982 | a Wetzikonban székelő FBW és az Arbonban székelő Adolph Saurer AG megalapítja a Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikont |
1992 | a Daimler-Benz lesz a cég 100%-os tulajdonosa |
1995 | NAW Nutzfahrzeuge AG |
2000 | a Sachsenring AG (igen: a Trabant gyártójának utódja!) megveszi a részvények 51%-át |
2002 | a Sachsenring AG csődbe megy |
emiatt az NAW helyzete is nehézzé válik, a közgyűlés a cég felszámolása mellett dönt | |
2003-2008 | felszámolás |
Aki nem találkozott a cég nevével, az valószínűleg még sose utazott lifttel vagy mozgólépcsővel :) de egy időben vasúti járműveket is gyártottak.
1874 | a luzerni Robert Schindler mezőgazdasági gépeket kezd gyártani |
1892 | elektromos felvonók gyártása |
1936 | mozgólépcsők gyártása |
1945 | vasúti járművek gyártása Prattelnben: Schindler-Waggon AG (SWP) |
1956-60 | felvásárolja a Schlierent |
1970 | Schindler Holding AG |
1993 | járműgyártás kiszervezése -> Schindler Waggon AG |
1987 | megveszi az FFA-t -> Schindler Waggon Altenrhein (SWA) |
1993 | a prattelni (SWP) és altenrheini (SWA) telephelyeket összefogják a Schindler Waggon AG égisze alatt |
1997 | az altenrheini vagongyárat megveszi a Stadler |
1998 | a prattelni vagongyárat megveszi az Adtranz |
2001 | az Adtranzt megveszi a Bombardier |
mindeközben | a Schindler Aufzüge AG felvonógyár sikeresen működik tovább, mint a világ egyik legnagyobb ilyen cége |
A Schlierennél gyártott, majd Ausztriában licensz alapján készített, később Magyarországra is eljutó egységkocsik a világ legjobb vasúti kocsijai. Szerintem.
1895 | Geissberger & Cie vagongyár a schliereni pályaudvar mellett |
1899 | új név: Schweizerische Wagen- und Wagons-Fabrik AG |
1901 | új név: Schweizerische Wagonsfabrik AG in Schlieren-Zürich |
1917 | megveszik a Aufzüge- und Räderfabrik Seebach AG felvonógyártó üzletágát |
1928 | a felvonógyártás is bekerül a cégnévbe: Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG, Schlieren-Zürich |
1935 | elkészül az első "Leichstahlwagen" (könnyűépítésű acél személykocsi) |
1940 | az első "svájci standard villamoskocsi" leszállítása, az Oerlikonnal együttműködve |
1956 | SBB Einheitswagen I -> az ÖBB "Schlierenwagen" eredetije |
1956-60 | felvásárolja a Schindler |
1985 | bezárás |
SLM / Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik
Balra: a villamosított svábhegyi fogaskerekű megmaradt mozdonyának gyári táblái. Jobbra: svájci Re 4/4 II-es egységmozdony Zürichben
A fogaskerekű vasúti járműgyártás legnagyobbja volt.
1871 | Schweizerische Maschinen- und Lokomotivfabrik alapítása Winterthurban |
1873 | első mozdony |
1874 | a svábhegyi fogaskerekű gőzmozdonyai is itt épülnek |
1929 | a villamosított Fogaskerekű első két mozdonyának gépészeti részét az SLM szállítja, a későbbieket a Ganz gyártja le licensz alapján |
1952 | befejeződik a gőzmozdonygyártás |
1961 | megveszi a Sulzer |
1964 | az SBB Re 4/4 II kifejlesztése az Oerlikonnal, a BBC-vel és az SAAS-szel |
1998 | Sulzer-Winpro AG |
fogaskerekű üzletág eladása Stadlernek | |
egyéb gépgyártás eladása Adtranznak | |
2001 | a cég maradéka Winpro AG néven folytatja |
2005 | azt is megveszi a Stadler |
1891 | előd: Compagnie de l’industrie électrique et mécanique (CIEM) |
1918 | a csőd elől a cég értékeit átmentik Société Anonyme des Ateliers de Sécheron (SAAS) néven, hogy részt vehessenek a svájci vasútvillamosításban |
1919 | a BBC a főrészvényes |
1921 | Secheron-hajtás |
1924 | kiválik a BBC-ből |
1970 | újra felvásárolja a BBC |
1982 | BBC-Sécheron AG |
1988 | a BBC az ABB része lesz |
a villamosvontatás üzletágat kiszervezik Sécheron AG néven |
SIG / Schweizerische Industrie-Gesellschaft
1853 | Schweizerische Waggon-Fabrik, Neuhausen am Rheinfall |
1860 | fegyverggyártás elkezdése |
1986-tól | csak forgóvázakat építenek |
1995 | a vasúti üzletágat megveszi a Fiat Ferroviaria |
2000 | a Fiat Ferroviaria az Alstomhoz kerül |
a SIG fegyvergyártási üzletága önállósodik -> Swiss Arms AG, 2019 óta SIG SAUER AG | |
2009 | a SIG Holding AG SIG Combibloc néven folytatja, a csomagolástechnika területén |
Balra: szlovák GTW. Jobbra: magyar FLIRT. Az orr-dizájn hasonlóságának ellenére jelentősen eltérő szerkezetű járműcsaládokról van szó.
Az európai vasúti járműgyártás legdinamikusabb szereplője: 15 év alatt kisszériás specialistából eljutott oda, hogy százával gyártja a motorvonatokat a világ vasútjai számára.
1942 | Ernst Stadler megalapítja a Ingenieurbüro Stadlert Zürichben |
1945 | Elektro-Fahrzeuge Ernst Stadler |
1951 | csődbe megy |
? | újrakezdi saját műhellyel |
1962 | Bussnangba költözés |
1974 | Stadler Fahrzeuge AG |
1989 | a cég vezetését a Stadler családtól Peter Spuhler veszi át |
1995 | bemutatkozik a GTW járműcsalád |
1997 | az altenrheini üzem átvétele a Schindler Waggontól |
új név: Stadler Rail AG | |
1998 | SLM fogaskerekű-gyártásának megvásárlása |
2000 | Regioshuttle gyártására németországi konzorcium Adtranzzal -> Stadler Pankow GmbH |
2001 | az Adtranz Bombardier általi megvásárlásakor a RegioShuttle és a Variobahn járműcsaládok a Stadlerhez kerülnek |
2004 | megjelenik a FLIRT |
2007-től | a MÁV több sorozatban vásárol FLIRT-öket |
2005 | Winpro AG megvásárlásával az SLM maradéka is a Stadlerhez kerül |
2009 | a Stadler gyárat nyit Szolnokon |
2011 | megjelenik a KISS |
2016 | Vossloh Valencia átvétele |
2017 | a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train járműveit a Stadler Rail Valencia fogja szállítani |
2020 | forgalomba áll az első MÁV-os KISS |
A román vasút után az itthoni magánvasutaknál is megjelent a dízelmotor után "Sulzer" néven emlegetett DA60-as típus
1834 | öntöde alapítása: Gebrüder Sulzer, Giesserei in Winterthur |
1914 | részvénytársasági forma: Gebrüder Sulzer Aktiengesellschaft |
1917 | érdekeltségek átszervezése: Sulzer-Unternehmungen AG |
1959 | az SLM, a Sulzer és a BBC licenszeivel a román Electroputere Craiovánál megkezdődik a DA60-as dízelmozdony - beceneve: "Sulzer" - gyártása |
1961 | SLM megvásárlása |
1969 | a gép- és turbinagyártó Escher Wyss AG teljes átvétele -> Sulzer-Escher Wyss AG |
1989 | New Sulzer Diesel (NSD) megalapítása |
1991 | dízelmotor üzletág eladása |
1993 | átnevezés: Sulzer AG |
1998 | SLM eladása az Adtranznak (adhéziós vasutak) és a Stadlernek (fogaskerekű vasutak) |