A 2009/10-es tél a budapesti tömegközlekedésben

Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version

Az elmúlt években sokat szomorkodtam amiatt, hogy alig volt tél. Hát, most végre volt, valami olyasmi, mint amilyenekre gyerekkoromból emlékszem! Igazi ítéletidő persze így se volt; az más kérdés, hogy a magyar közösségi közlekedési szolgáltatók hajlamosak már két centi hónál bedobni a törölközőt ("felkészültünk a télre, de hóra nem számítottunk" szindróma). A képeket nézegetve még saját magamat is meglep az a tény, hogy szinte mindenfelé eljutottam hóban - ironikus módon hóseprő villamost viszont pont nem tudtam fotózni, pedig most több alkalommal is kint voltak napközben. Sebaj, minden nem sikerülhet egyszerre!

Az oldalon a feng sui alapján véletlenszerűen helyeztem el a képeket, nem időrendi sorrendben. És még mielőtt (megint) megkérdezi valaki: a beágyazott videók szövege nem felvágásból angol nyelvű, hanem azért, hogy külföldi ismerőseim is értsék.

A baloldali fotó az egyik kedvencem - nem csak a tavalyi felhozatalból, hanem úgy általában is. A második viszont inkább csak kínomban készült, amikor sehogysem bírt 52-es jönni, ellenben már a harmadik 21-es kanyarodott be a Török Flóris utcába. A 21-es menetrendjét ismerve elmondhatjuk, hogy nem két percet fagyoskodtam a hóban :) Amúgy jól látom, hogy a tető-viszonylatjelzőben szigszalagból van kirakva a szám?

Hideg volt, beázott a csizmám, de így utólag - a képeket nézegetve - megérte. Mondjuk aki arra járt, biztos rácsodálkozott egy marhára, aki a sötétben gugolva könyékig turkált az őt körülvevő hóban... leejtettem a tartalék elemkészletemet, van ez így :)

A legdurvább havazás túlnyomó részét a Gyermekvasúton sikerült töltenem, ez volt az egyik olyan alkalom, amikor szinte az összes ismerősöm fotózott-filmezett hóseprő tuját odalent a városban. Persze fent Hűvösvölgyben se volt rossz, a képekről talán lejön, hogy elég szépen hulott a hó!

Combinók behavazott felsővezeték alatt.

A fenti két fotó azért sikerült ilyen szép fehérre, mert félretekertem a beállításváltó tárcsát. Utólag úgy vélem, gyakrabban is mellétekerhettem volna :)

Hétvégén a 14-es három helyett csak két kocsival közlekedik - asszem nem is fotóztam errefelé, amióta így van.

Jazzcoollal azt reméltük, hogy jobbakat sikerül Rákospalotán fotózni, de valahogy nem tudtunk igazán jó szöget találni és/vagy mindig valami más is belejött a képbe.

Egy kis 61-esezés. Mondanom se kell, amint beálltam az Ördög-árok túloldalára fotózni (lásd baloldali alsó kép), egyből balesetezett valahol a viszonylat, és onnantól kezdve 25 percig nem jött semmi - egyik irányból a csattanás miatt, a másikból meg azért, mert a felfele tartó szerelvényeket Budagyönyénél visszafordították :)

Önerőből mozgó és húzott-tolt Tatra a Tabánban.

Rövid filmes összefoglaló.

Fogasozni... illetve miket beszélek: 60-as villamosozni is sikerült még fehérség közepette elmenni. Igazából szegény jószágok már annyira viseltes állapotban vannak, hogy jobb kívülről nézegetni őket, mint utazni velük.

A fényviszonyokat elnézve nehezen hihető, hogy ez a két kép ugyanakkor készült, mint az előbbi kettő, pedig így volt.

Az 56-oson és a fogason kívül még az 59-es és a 41-es számít nálam "villamosturisztikai" viszonylatnak, ezek azok, amiket ide jövő külföldi villamosbarátoknak ajánlani szoktam. És tetszeni is szokott nekik. Ehhez képest mostanában nem nagyon sikerült olyat fotóznom rajtuk, amivel igazán elégedett lettem volna.

Kora reggeli kalandozásaim (ezzel a fényviszonyokat szeretném megmagyarázni:) trófeái.

Na, itt is itt ragadtam fél órára, mert a 3-as spontán módon egyirányú viszonylattá változott - de abba az egybe kétpercenként jött. Az időt gyaloglással és buckamászással próbáltam elütni.

3-as a Nagykőrösi úti deltában és az Erzsébet királyné útján.

Fotós szempontból kellemes volt az, ami az autósokat valószínűleg idegesítette, tudniillik hogy a havat még nem lapátolták el, az utat sem sózták fel.

Csáposbuszok, csak hogy ilyen is legyen az oldalon. A baloldali Solaris vajon miért bandzsít a jobb szemére?

Baloldalt: hannoveri márkatalálkozó a Sörgyárnál. Jobboldalt: ha nem lenne trolivezeték ott, a Hungária/Salgótarjáni kereszteződésben a millió felsővezetéket akár le is lehetne cserélni dodzsemes stílusú fémhálóra ;)

Hirtelen jött havazás a Kolozsvári utcában.

És ismét egy kis 61-es.

A Márvány utcai emelkedő elvileg meredeksége miatt jó fotótéma lehetne, de az autóforgalom miatt nem nagyon sikerül jó szögből fotózni.

Baloldalt: a Szent János kórháznál levő hurok nagyon hangulatos havazásban. Jobboldalt: pályahiba miatt a Moszkva téri "alagútnál" kétszer is kisiklott pár héten belül ugyanaz a Tatra szerelvény. Mivel fotózni egyik alkalommal se tudtam (nem mintha akartam volna), itt egy irreleváns fotó a körülbelüli helyszínről :)

És ismét egy kis 3-as, az Ecseri/Üllői kereszteződésénél.

Baloldalt: spontán vasfüggöny-hangulat a Határ (nomen est omen:) út mentén. Jobbra: a nemrég használtan beszerzett VanHool buszokat még nem sikerült normálisan lefotóznom, úgyhogy most itt egy nemnormális kép az egyikről.

Havas hangulatok, még mindig a "Fehér határ" (mert hát nem zöld volt) út környékéről. A hó egyik legfőbb hatása egyébként, hogy még az amúgy csörömpölésre erősen hajlamos Ganz csuklósok is halkabban közlekednek - a hó elnyeli a zajokat.

Nagysándor József utca, vá. Érdemes megnézni a baloldali fotón, milyen ügyesen sikerült valakinek letakarítania a járdát - pont a villamos ajtajai elé. Nem, nem azt kívánom, hogy kicentizzék a hóbuckákkal mindkét itt járó típus ajtajait, hanem hogy a másik irányba tolják le, ahol senkit nem zavarnak.

További hóakadályos képek.

A pesterzsébeti "óriáshurok" utcaszéli vágányait a közúti forgalom miatt már mindenhol letakarították, mire eljutottunk oda - kivéve az Ady Endre utcát. Klasszul is nézett ki!

Egy kis Jókai Mór utca, és Mester utcai duplázás.

Baloldalt: a "Nagy Lajos királyné tér" (=a Nagy Lajos király útja és az Erzsébet királyné útjának kereszteződése) határozottan kulturáltabb lett, mióta a jobboldali óriáshirdetés helyén egykoron állt putriszerűség helyét beépítették. Jobboldalt: Bartók Béla út.

Még egy kis Bartók Béla út.

És még egy kis Bartók Béla út. Király képaláírásokat bírok kitalálni, mi?

Bihari utca, Kőbánya-Hízlaló MÁV szellemállomás, a főváros utolsó, pár száz méternyi egyvágányú (de két irányba használt) villamos vonalszakaszával.

Na, még egy kis Muki, bár valódi hó helyett ez inkább már csak amolyan loccs-poccsos városi trutymó.

Józsefvárosi vágányok: Fiumei út, Salgótarjáni utca. Utóbbi kép készítése után mindkét csizmámról lehullott a talp. Jó kis vicc volt... Vélhetően vízben oldódó ragasztóval voltak rögzítve...

És az utolsó két kép: a város egykor gyorsvillamosnak szánt, majd villamosnak kiépült, mára kimondottan lassúvillamossá lerohadt vonala, az 1-es.

A végére még ideteszek egy videót. Ezt ugyan már ismerhetik azok, akik követik a blogomat, de hátha van még valaki, aki nem látta...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez