A 2024-es balatoni főszezon (első fele)

Ahogy az előző részben írtam, idén nem hajtott a tavaly magam elé állított cél, miszerint minden olyan személyszállító hajóval utazni akarok, amire sima utasként fel tudok jutni, és minden lehetséges útvonalat be akarok járni velük, egyszerűen csak élvezni akartam a gépeket és a tájat, a víz csobogását, a mellettünk elhúzó vitorlásokat, a manővereket, a kikötők környéki büféket. Sokkal egyszerűbb volt így utakat tervezni: ha jó idő volt, bepittyentettem a vonatjegyet magamnak a mobilos appban, kimentem a kelenföldi 4-es vágányhoz, és nemsokára valami hajón ültem.

Búcsú a Héviztől
Vegyesfelvágott
Jókai minden mennyiségben
A négy muskétás
Vegyesfelvágott 2
Arácsolás

A négy új hajóval (két katamarán és két komp) azért utazni akartam, de az hamar meglett, úgyhogy ez a "kényszer" is megszűnt, mehettem, amerre akartam.

Búcsú a Héviztől

Aki rendszeresen olvassa az oldalaimat, tudhatja, hogy imádom a váci alumínium vízibuszokat. Szerintem sokkal előkelőbb helyet kellene elfoglalniuk a magyar ipar képzeletbeli történelemkönyvének lapjain, ehelyett évről-évre kevesebb van belőlük (2024-ben is szétvágtak egyet!), és eredeti kivitelű példánnyal már csak Csehországban utazhatunk. Nem csak egyetlen fajta váci vízibusz létezett; a legkülönlegesebb közülük szerintem a "tengeri" változat volt, ami így néz ki:


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A 303-asnak nevezett típusból a hatvanas években kettő - a Héviz és a Keszthely - készült a Balatonra, egy harmadik pedig Csehszlovákiában közlekedett.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Az inkább jachtnak, mint a dolgozó nép tömegközlekedési eszközének kinéző járműből 2023-ban még mindkettő dolgozott, de 2024-ben a régebbire már nem volt szükség a két új katamarán miatt. Az újabbik vízibusz - a Keszthely nevű - is csak azért maradt szolgálatban, mert ez az egyetlen aktív típus, ami meg tud fordulni a máriafürdői kikötőben. A "felesleges" hajó a Héviz motoros volt - a nevét eredetileg rövid i-vel írták, pedig helyesen hosszúval kellene -, mely az egész szezonban tartalékként ácsorgott a siófoki bázison. Június közepén aztán az a hír érkezett, hogy a normálisan itt közlekedő hajó kibérlése miatt egy nap erejéig a Héviznek kell beugrania a Füred - Földvár járatra. Nekem pedig ott kellett lennem, hiszen ki tudja, mennyi ideje van még hátra a gépnek.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Néha kicsit hülyén érzem magam, hogy több száz kilométereket vonatozok egy hajó miatt, de mást is láttam, aki szerintem csak miatta jött, egy kétszer akkora fényképezőgéppel, mint én. Bár régebben járt ez a hajó errefelé, én először fotóztam a földvári kikötőben.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Bónuszként a magánüzemeltetésben Akaliból átkelő járatokat csináló Arács vízibusz is feltűnt ugyanekkor! Ez a hajó a "normális" (nem tengeri) 3011-es sorozatba tartozik.

Igazán szépen drónról lehetett volna megörökíteni a pillanatot, hogy 2024-ben egyszerre két váci vízibusz is tartózkodik a kikötőben, de így, a Héviz felső fedélzetéről is érdekes volt átélni.

Eredetileg arra gondoltam, hogy ezzel a hajóval jövök ide, és róla szállok át a Hévizre, de féltem, hogy ha megcsúszik a menet, akkor pont elmegy előttem. Márpedig a Héviz most érdekesebb volt, hiszen esélyes volt, hogy ez az utolsó forgalmi menete!

Az időjárás nem volt különleges: az út nagy részében borult volt az ég, és nem volt elég szél ahhoz, hogy komolyabb vitorlásokat is látni lehessen. Csendben elücsörögtem hát a napozófedélzeten, és a világ nagy dolgain elmélkedtem. Sikertelenül. Viszont a Rába motorok nagyon kellemesen bugyborékoltak.

Füred felé menet, előttünk a Jókai nosztalgiahajó.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Füreden elég időm volt arra, hogy kívülről is körbefotózzam a hajót. Az aznapi utolsó járata már Siófokra indult innen.

Este fél kilenckor értünk Siófokra, gyakorlatilag percekkel a naplemente előtt - a magunk mögött hagyott látványért akár felárat is kérhetett volna a Bahart! Az utasok kiszállása után a hajó elbújt a kikötő hátsó medencéjébe, én pedig végignéztem ezt, hiszen ki tudja, mikor láthatom újra mozgásban! Útközben természetesen videóztam is:

2024 őszén aztán kiderült, mi lesz a hajóval: eladósorba került. Aki hallja, adja át - hátha van egy unatkozó milliárdos az olvasók vagy ismerőseik közt...

Vegyesfelvágott

A vonatok és hajók nem nagyon vannak összehangolva, úgyhogy gyakran várakoztam órákat, másfél órákat kikötőkben. Közben fotózgattam, ha volt mit, Balatonbolgáron például a Balaton nevű, 1872-ben (!) épített csavargőzöst. Sajnos nem működik, de sokkal szebben néz ki, mint ahogy valamikor '84-85 körül nézett, amikor osztálykiránduláson a többiektől leszakadva körbejártam. Akkor eléggé el volt hanyagolva, és egészen 2011-ig tartott, mire igazából rendbe tették. A vonatok és hajók összehangolása egyébként nehéz lenne, mert a vonatok elég bizonytalanul jártak, míg a hajókhoz órát lehetett állítani.

Azt hiszem, hogy már tavaly elkezdték felállítani őket, de idén már üzemeltek is a jegyárusító automaták. Alapvetően az interneten szoktam megvenni a jegyeket, majd mobilon felmutatni a rajtuk szereplő vonalkódot, de a mobilom védőfóliája miatt gyakran nem tudták leolvasni azokat a matrózok beszálláskor. A nyár végére szerintem már tudták, amikor megláttak, hogy szívás lesz a kód beolvasásásval, pedig a vonatokon soha nem volt gond ugyanezzel - gyanúm szerint a napfény becsillanása zavarhatta a leolvasó készülékeket. Mindenesetre egyszer elhangzott a konkrét javaslat, hogy dobjam már ki azt a sz*rt, pedig elég drága készülékről volt szó :) De én is untam a dolgot, úgyhogy a végén már inkább automatából vásároltam jegyet, a kapott cetlit (általában) egyből lepittyentették.

És most egy videó: a Kelén nosztalgiahajó üdvözöl bennünket, ahogy elhalad mellettünk, vitorlásiskola növendékeit vontatják vissza a füredi kikötőbe, hullámok dobálnak bennünket a Jókai nosztalgiahajó fedélzetén, a Füred katamarán áll be a füredi kikötőbe, és a végén a Balaton nevű új katamaránt is látjuk egy kicsit. Magyarázó feliratok is vannak a videóhoz: a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket, már ha nincsenek eleve bekapcsolva.

Egy nyári hétvégén elég spontán módon mentem le Balatonszemesre, mert ki akartam próbálni, hogy milyen, ha nem IC-vel utazok, hanem emeletes KISS motorvonattal. Szerintem teljesen vállalható, pedig az emeleten utaztam, ahol kevesebb a hely. Igaz, nem volt kofferem vagy egyéb nagy csomagom.

A kötelező kikötői várakozás után érkezett meg a Boglár motoros.

Ugyanő már a tihanyi kikötőben.

A nyár folyamán elég sokszor megfordultam Tihanyban; azt hiszem, hogy ez a kép is ott készült a Fonyódról. (a háttérben jobbra szerintem a siófoki kórház víztornya látható)

Tihanyrév, háttérben egy, a nádas mellé félreállt komppal.

A Szigliget Tihanyban.

Jókai minden mennyiségben

Az idei év egyik számomra fontos eseménye az volt, hogy a korábban magántulajdonban levő, zöld festésű Jókai nosztalgiahajó immár fehérben a Bahartnál dolgozott:


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A menetrendből adódóan úgy esett, hogy a lellei/szemesi/földvári járatból többször elkaptam a tihanyi apátság alatt.

A Csobánc nosztalgiahajóval együtt (felváltva indulva) dolgozott, de mindig ő jött ugyanabban az időben.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Bármilyen idő volt, ő ott volt.

"A" oldal, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... "B" oldal :)


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Persze utaztam is vele.

A négy muskétás

Almáditól Keszthelyig (majdnem) mindenütt összefuthat az ember a Bahart négy kisebb vonali hajójával. Jópofa jószágok: felül napozófedélzetről lehet nézelődni (illetve főszezonban feketére égni), hátul szabad, de fedett téren lehet ücsörögni, és van egy jókora légkondicionált utasterük is. Ezen felül elég gyorsak és mozgékonyak, plusz a hullámokat is jól bírják. És végre sikerült a negyediket is ugyanott elkapnom: a tihanyi kikötő kismólója mellett!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A flotta legidősebb példánya a Boglár, amit 1977-ben gyártottak Iljicsevszkben (ma Csornomorszk, Ukrajna), az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaságban. A kilencvenes években került Ukrajnából Magyarországra; egy ideig Budapesten dolgozott Beatrix néven, aztán 2015-ben került a Baharthoz, ahol 2022-ig Nemzeti Regatta nevet viselte. 2017-ben alaposan átépítették, ezért érzésre ez a legmodernebb a négy tesó közül, ráadásul ezen tudom a legkevesebb dologba beverni a fejem. És ez fontos dolog, mert a többi tele van kilógó élekkel és gerendákkal, alacsony ablakkeretekkel. Imádom ezeket a gépeket, de olyan még nem volt, hogy a másik hármon ne vágtam volna be a fejemet és/vagy a lábamat valamibe. Többször is. Nagyon.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Az 1978-ban épült Lelle már a hetvenes évek végén a Balatonra került, bár nem rémlik, hogy valaha is láttam volna. A kétezres évek elején modernizálták. A flotta nagy része ugyanígy néz ki kívülről, csak az előbb látott Boglár lóg ki a sorból a másfajta ablaktábláival (és persze egész főfedélzetével). Szerintem jól néz ki, bár tavaly sokat utaztam vele, és a végére eléggé zavart, hogy valami állandóan vinnyogott a hajtásában.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Földvár '78-ban épült Herszonban, de csak a rendszerváltás után került előbb a Dunára, aztán a Balatonra. Őt is átépítették a kétezres években. 2022-ig Szántódnak hívták, aztán kapta mai nevét, nehogy összekeverjük a frissiben ugyanerre a névre keresztelt új komppal :)


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Fonyód a legfiatalabb: 1981-ben épült Herszonban. 2002-ben közúton szállítva került a Dunáról a Balatonra, ahol megkapta a flottakinézetet. Az ő légkondis zárt utastere is megmentett párszor a napszúrástól!

Vegyesfelvágott 2

A "keleti" eredetű hajók után lássunk pár hazait is! Ő itt a Csobánc 1927-ből.

Mint már írtam, felváltva indult sétakörökre a Jókaival, és egyszer vele is mennem kellett. Ez se csúnya gép!

A Csongor nevű, szintén 1927-ben épített nosztalgiahajóval utaztam a legkevesebbet a Bahart hajói közül, és idén teljesen kimaradt nekem, csak fotóztam Almádiban.

Tihany és Tihanyrév közt áll ez a kastélyszerűség. Idén leesett, hogy "A kém" című vígjátékban itt bohóckodott Jason Statham, Melissa McCarthy és még páran.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A két új katamaránt még mindig nem sikerült megszeretnem. Talán majd ha kapnak valami olyan átalakítást, ...

... mint az eredetileg ugyancsak nem így kinéző Siófok :)

Ez itt a Földvár, asszem Tihany közelében, ...

.

... ez pedig asszem a Fonyód Földváron. Mindig megkavarnak ezek a helységnevek :)

A Földvár Tihanyrév felé közelít.

Az Aqua Pannonia továbbra is az egyetlen Bahart utasszállító, amivel még nem sikerült utaznom :( Ő egyébként eredetileg nem utasszállítónak épült, hanem munkagépnek, csak 2005 körül kapott üléseket.

Arácsolás


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Az oldal elején már láttuk a 3011-es típusú Arács vízibuszt, vele kétszer is utaztam idén. Az első út Akaliból Lellére vezetett, és ugyanúgy élveztem, ahogy tavaly Szemesről Akaliba menet.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Akaliban állítólag a közelmúltban kitisztították a kikötőt, de már elkezdte visszavenni a természet.

A masina nem úgy néz ki, mint egy átlagos váci vízibusz, azoknál jóval... bohémabb, asszem ez a jó szó. Az orrban a büfé is vidám és színes, ..

... a hátsó része pedig egy úszó kerti party.

Imádom ezt a horgonymintát a korlátban!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Lellére érkezés előtt elment mellettünk a Tünde nosztalgiahajó.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Testvérével, a Csongorral ellentétben vele többször utaztam idén és tavaly is. Ő ilyen kis mindenhol beugró.

Csak azután fértünk be a lellei kikötőbe, hogy ő kiment, úgyhogy ez volt az utazás vége.

Az Akaliba visszaindulás közben azért még el tudtuk kapni, ahogy megfordult. Szerintem szép ez a típus, jó lenne, ha maradna belőle múzeumi példány. Igaz, még nem tűnik réginek, de azért nem fiatal: 1963-ban építették.

Ezen az úton csak ketten voltunk Jazzcoollal, két hónappal később viszont tele volt a szemesi járat. Utóbbinak jobban örülök, mert hosszú távon addig fognak járni, amíg van, akit el kell vinni, de azért nem volt rossz, hogy egy óra erejéig volt egy saját vízibuszunk :)

Videóztam is, bár azt az érzést nehéz visszaadni, hogy a puha fotelben ülve hátradőlsz, közelről hallod a víz csobogását, és a személyzet megkérdezi, hogy akarsz-e valamit inni. Úgy hallottam, hogy ez a hajó is lassan újra vizsgaérett lesz, ki kell tenni a partra különböző ellenőrzésekre; remélem, hogy ezeknek pozitív eredménye lesz, és még sokat fogok találkozni vele!

Folytatás: hamarosan!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez