A Fonódó (2)
Észak és Dél-Buda vágányai újra egyesülnek
A Bem rakpart forgalmát a teljes hosszában kétirányúsított Fő utcába terelték, itt járt a Gellért térig közlekedő 17-es villamos(hosszabbítás)pótló járat is, lásd balra. Jobbra: érdekes volt a HÉV alagút tetejét kibontva látni (a kép januári). A munkálatok során nem csak belülről erősítették meg, ...
... hanem kívülről újra is szigetelték. A fentebbi képek nyár elején készültek, a bal oldalin szépen látszik, ahogy a rakpart alól a Margit híd alatti gyalogos aluljáróhoz (nekünk jobb kéz felé) kezd kanyarodni az alagút.
A födém tetejének Duna felőli szélére (helyenként azon túllógva) került a villamospálya alapja, az a világosszürke csík, ami ha jól sejtem, a "cementkötésű teherhordó réteg" (ckt) névre hallgat. Nem vagyok se út-, se vasútépítő, úgyhogy kiegészítést, javítást szívesen fogadok!
Az új pálya rugalmasan alátámasztott folyamatos sínágyazású (RAFS) technikával készült, ami fejlődés a Lánchídtól délre 2009 körül épített, betonba ágyazott talpfás pályához képest. Balra az alapot és a leendő vasbetont elválasztó fóliák, jobbra pedig már a pályatest betonvasalásának előkészítése látszik. Az előző négy kép mind augusztusi; az egyes szakaszok különböző állapotban voltak, így nagyjából végig lehetett nézni, miből áll össze a kész pálya.
Szeptember eleje: készülődik a leerősítés nélkül (körülöntéses) pálya, helyenként már a szegélyt is elkezdték mellé tenni.
Sínszálak leendő helyük környékén lebegve, illetve már beépítve. Remélhetőleg ez a hi-tech pálya elejét fogja venni a dübörgésnek.
Balra: valahol itt szűkülhet két vágányra a háromvágányos végállomás odalent. Jobbra: október végén már kész volt a pálya, a felsővezetéket is felrakták. A sínek környékét díszkővel burkolták, pontosabban itt még csak fogják burkolni :)
Sose hittem volna, hogy valaha is fogok síneket látni itt! Anno a HÉV alagút építésekor szedték fel az akkori villamospályát, majd vissza se rakták, így a Batyi és a Margit híd közt mindig át kellett szállni, ha villamossal jött az ember - vagy eleve 86-os buszra szállni. Esetleg gyalogolni. Teljesen feleslegesen hozták létre ezt a lukat a hálózatban, a villamos nem konkurenciája a HÉV-nek, mert máshova visz, ritkábban megállva, viszont gyorsabban.
A díszkő lerakása előkészítve, két irányból fotózva, még mindig októberben.
A megállóépítés az eső után épp szünetel egy kicsit. Borzasztóan néz ki ez a tér, már nagyon rendbe kellene tenni :(
Kicsit feljebb már a helyükön voltak a díszkövek (balra) - a fonódó szakaszon pedig beton van a sínek közt (jobbra).
A legegyszerűbb az lett volna, ha végig a Frankel León megy a villamos, de akkor tényleg nagy lehetett volna a lakossági ellenállás, plusz állítólag a Bem téren a föld alatt van valami gázműves objektum, aminek a kiváltása drága/nehézkes lett volna. A B megoldás a Margit híd alatt átmenés volt. Itt a hetvenes évekig a HÉV két átadó vágánya húzódott, ezek az 1000 és a 600 voltos világot kötötték össze, utasforgalom nem volt rajtuk. Most nem mertek túl sok helyet elvenni az autóktól, így a buszsáv helyett kapott egy nyomszélességet a villamos, amin a két irány osztozik, átlapolva.
Az ilyen fonódásnak nagy előnye, hogy két váltót meg lehet spórolni vele: nincs ami kopjon, nincs ami elromoljon, és nem is kell annyira lelassítani rajta. Balra: érdekes módon a kétszer két sínszál nem simán a betonba van süllyesztve, hanem acélvályúban fut. Jobbra: az úttest és a Vidra utca közt van a HÉV megállója; fura volt az alagút tetejét felülről látni :)
Május végére kialakult az ív, a jobb alsó képen már ki is van tűzve a vágányok tengelye.
Az átlapolt sínpárokat befogadó acélvályúkat itt még csak valami állványzatszerűség tartja leendő helyén, nincs alá/köré töltve a beton.
Folytatás: a Margit híd déli oldalától a Vidra és Frankel Leó utcán át a Margit körútig