Dallas Budapesti tömegközlekedési életképek 53. rész, első oldal
Időszak: 2017 vége, 2018 nagy része

A 2806-os nosztalgiakocsi - a második oldalon lesz róla szóNéhány évvel ezelőtt mindig panaszkodással kezdtem az életképes oldalakat, miszerint nincs időm fotózni, meg különben is bla-bla, bliggy-bluggy, wop-baba-lumop a wap-bam-boom - egy idő után már én is csak viccelődni tudtam ezzel a szokásommal. Mivel a dolgok nem változtak, mentegetőzés helyett (után?) most inkább csapjunk a dolgok közepébe:

Egyvágányozás a 41-esen
Ez+az
Bengáli csíkok nélkül
Siklás a Skála előtt
Egyről kettőre Combinóval
Egy kis 1-es
Augusztus huszadika előtt
Megújuló régiségek
I like to MUV it, MUV it!
Végre hó!

Hogy viszonylag keveset fotóztam, az nem lepett meg, de az igen, hogy a jelek szerint mostanában villamosos videót se nagyon csináltam. Aki nem szereti ezeket a rövid filmecskéket, az most örülhet :)

2017 decemberének elején a behavazott Gyermekvasutat megnézni utaztam fel a Szabadság-hegyre, közben lefotózva ezt a Nagy Piros Tehenet. Eléggé megváltozott a belső tere gyerekkorom óta, de szerencsére az indulásjelző bimm-bamm (amiről be akartam tenni egy saját videót, de nem találom) megmaradt.

Karácsony előtt egyik este azért mentem fel Óbudára Fényvillamost fotózni, mert havazást ígértek. Sajnos csak havas eső lett belőle, a Fényvillamos elé meg mindig beállt valaki, szóval nem az enyém volt az a nap...

Balra: februárban a 41-es egy rendezvény miatt a Széll Kálmán téren át járt a rakpart helyett. Jobbra: 17-es a Budafoki kocsiszín közelében, csak úgy.

Egyvágányozás a 41-esen

A 41-es külső szakaszán megint alámosta a töltést a Hosszúréti-patak, ezért Rózsavölgy felső és Kelenvölgy-Péterhegy közt...

... csak a víztől távolabbi vágány volt használható. Az így létrejött egyvágányú szakasz biztosítása jelzőbottal történt. Jobbra a megroggyant patakpart látható.

Igazság szerint ez nem számít nagy különlegességnek: legutóbb pár éve a reptér és a végállomás közt volt ilyen, előtte pedig 2013-ban a patak keletebbre eső szakaszán. Jobbra a tábla mögött egyébként sejthető, hogy az egykori lófuttató helyét elkezdték beépíteni. Lassan semmi nem marad az egykori vadregényes vonalból - persze ez igazából akár jó is lehet, amennyiben az új házak új utasokat is hoznak magukkal.

Ez+az

Mivel ezer éve nem jártam Pesterzsébeten, idén oda is kilátogattam.

Nem tudom, ki hogy van vele, de én már teljesen megszoktam itt ezeket a böhömce ex-hannoverieket.

Mondjuk azért ahogy a Nagy Sándor utcából a Vörösmartyba kanyarodik az 52-es (lásd balra), az kicsit olyan, mintha rossz méretarányú modell került volna a játékvasútra :)

Nagy ugrás Kamaraerdőbe áprilisban: ezt a 48-ast valamiért elküldték 41-est pótolni.

És még két "csak úgy" kép: 56-os a Városház téren, és mosolygós Combino a József körúton. A két kép közt eltelt egy nyár.

Bengáli csíkok nélkül

Körülbelül hat éve azon örömködtem, hogy egy Debrecenből kölcsönzött kocsi képében ismét van FVV "házi csuklós" a fővárosban. Idén júniusban ismét volt minek örülni: az immár a BKV tulajdonában levő villamos egy komolyabb felújítás után próbajáratokat teljesített.

A műszakilag eleve elavult tartalommal gyártott, ám kétségkívül csinos birodalmi sínrombolót akkor kaptam le, amikor éppen a 3-ason fürdették meg a külvárosi nátriumlámpák fényében. A botcsinálta költői stílusért ezúttal is elnézést kérek, de rendkívül lelkesítő volt a látvány :)

A jármű ekkor még nem volt kész, többek közt hiányoztak róla a gyártáskori festés díszcsíkjai.

És nem egyszerű átfestésről volt szó: minden elemében igyekeztek visszahozni a gyártáskori kivitelt. Új üléseket kapott, az eltolható helyett buktatható ablakokat, és a ráncajtók is visszakapták alsó üvegfelületüket. Meg még vagy száz másik részlet megváltozott.

Siklás a Skála előtt

Tudom, már ezer éve az Allee működik a Skála Budapest Nagyáruház helyén, de nekem ez még mindig a Skála előtt van :) A nyolcvanas években kétszer is láttam itt kisiklott csatolt ipari csuklóst visszadaruzni a sínre, úgyhogy június elején kicsit déja vu érzésem volt.

Nem tűnt egyszerű feladatnak a kisiklott forgóvázat a helyére tenni úgy, hogy közben a kocsi többi része meghatározta a lehetséges mozgásteret. Egyik oldalon acéllapokon csúsztatták a kerekeket, a másik oldalon emelték, és némi tili-toli után minden a helyére került.

Ha jól értettem, a váltó nyílt meg a jármű közepe alatt: az egyik váltónyelv erre, a másik arra mutatott, mert eltört a kettőt összekötő rudazat (ha nem így volt, akkor sorry). Jobbra: az elkóborolt kerekek nyomai az aszfaltban.

Egyről kettőre Combinóval

És ha már Combino:

A nyár folyamán az 1-esen és a 4/6-oson is részleges vágányzár volt felújítási munkálatok miatt, így az 1-es északi csonkján közlekedő villamosok a 17-esen, a Margit hídon, a 2-esen, majd Ferenc- és Józsefvároson át közelítették meg Hungária kocsiszínt.

Nem először bukkant fel ez a típus a pesti Duna-parton, de azért érdekes fotótéma volt :)

Mivel este elég nehéz mozgó járműveket fotózni, mozgóképen jóval több kocsit meg sikerült örökítenem.

Egy kis 1-es

2017 novemberében végre nekikezdtek az 1-es villamos Etele térig meghosszabbításának. Eleinte azt gondoltam, ezt az építkezést is végigkövetem majd, mint korábban a Közvágóhídtól a Fehérvári útig tartó szakaszét, de végül valahogy elment mellettem az egész.

Pedig 2017 decemberében direkt ezért kattintottam le az Etele téren a leendő végállomás helyét (balra), illetve a megkezdődött földmunkákat az Etele úton (jobbra).

Lehet, hogy öregszem? Pedig nagyon vártam már ezt a hosszabbítást!

A gimnáziumi éveim alatt majd minden tanítási napon valahol errefelé kereszteztem az Etelét, nem gondoltam volna, hogy itt valaha is villamos fog járni!

Augusztus huszadika előtt

Augusztus huszadika környékén mindig felbolydul a belváros közlekedése, 2018-ban sem volt ez másként.

Mondjuk az állomáspótló akkumulátoros troli (lásd fentebb) nem az ünnep miatt járt, hanem mert a Kossuth téri metróállomást a fölötte levő ház építése miatt lezárták, de nekem csak ekkor volt időm kipróbálni.

A BKV nosztalgiahajója csak véletlenül került az objektívem elé, a jobbra látható 19-es viszont már az ünnepi programok miatt járt a Széll Kálmán térre.

Az Erzsébet hidat teljesen lezárták 19-én, így az ottani buszoknak a Szabadság hidat kellett használniuk. Kicsit 1-es busz hangulata volt.

Balra: 41-es a Fővám téren. Jobbra: a 2-es is csak a Garibaldi utcáig ment fel.

És itt az ideje még egy videónak!

Folytatás: régi villamosok műhelyben és az utcán, és némi hó


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez