Rövidített 2-es a Kossuth Lajos tér átépítése miatt
A Várbazár mellett egy másik városkép-rendezési projekt is elindult: a Kossuth Lajos téré. Ennek folyományaként 2013. április 8-tól a Kossuth tér - Jászai Mari tér között leállt a 2-es villamos. Úgy rémlik, eredetileg rövidebb vágányzárról volt szó, ezen sorok írásakor már 2014 tavaszi újraindulásról van szó.
Mivel a Parlament déli szárnya előtti részt is átépítették, a Garibaldi utcai visszafogó (balra) nem volt használható, helyette egy utcával lejjebb (trollok kedvéért: a Duna folyásának megfelelően lejjebb, délre, stb:) egy állandó ráhajlítást építettek be.
Balra: amikor ott jártam, meglepően jól működött, hogy egy időben legyen ott a villamospótló busz és a visszaforduló villamos (ez sajnos nem mindenütt van így). Kicsivel később aztán még lejjebb tették a visszafogást, mert toronydarut építettek a vágányokra. Hogy a jobbra látható visszaváltó mi, azt viszont nem tudom. Nem a Garibaldi utcai, mert ez a Zoltán és a Steindl Imre utca közt volt, de nem is az imént látott ideiglenes végállomási visszafogó, mert az fordítva állt. Lemaradtam valami köztes állapotról, vagy egy ideig volt itt is egy plusz visszafogó? Esetleg a Garibaldi utcait előrébb tették?
És itt az újabb ideiglenes végállomás,szintén ráhajlítással megoldva. Erre tényleg kár rámondani, hogy "Kossuth Lajos tér", mert a metrómegálló közel egy megállónyi távolságra van tőle - mégis ez volt a villamosokra írva.
A jelek szerint a téren az új vágányok közelebb lesznek a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium épületéhez, illetve úgy néz ki, mintha az úttestbe lennének ágyazva az eddigi zárt pályával ellentétben. Egyébként nem csak a téren építették újra a síneket, hanem a Balassi Bálint utcában is.
Az igazán fura az, hogy a villamos visszakapja a régi idők kanyargós vonalvezetését, amikor még a tér szélén, a házak mellett kígyóztak a sínek. Ez azt jelenti, hogy egy nagy ív és egy szűk helyett lesz négy szűk - előre félek, hogy az ívben csikorgás miatt mindenféle sebességkorlátozások lesznek, arról nem is szólva, hogy a sínek is rövidebb ideig fogják bírni :(
Mint az oldal elején írtam, idén viszonylag keveset jártam villamosokat fotózni, de ez tavasszal még nem volt feltűnő - mindkét kép akkor készült.
A hirtelen érkező felmelegedés miatt a tavasz számos sínkivetődéssel indított; egy nap néha többel is. Egynek a folyományába sikerült is belefutnom: a Lehel utcai váltón visszafogó 1-esekbe. A gáz az volt, hogy a váltó és a megálló közt is jártak a tuják: átmentek, utast cseréltek, a vezető átment a túloldalra, visszaindult ugyanazon a vágányon, elment a váltóig... eközben a következő villamosnak várnia kellett, hogy ne menjen szembe az éppen forduló villamossal. Aztán hamarosan megérkezett a következő tuja. Aztán a következő. A senki által nem irányított utasoknak egyszerűbb volt a Reitter Ferenc utcai megállótól elgyalogolni a Lehel utcáig, ott, ahol éppen tudtak: a síneken. De hogy valami pozitívumot is mondjak: elkezdődött az 1-es régóta esedékes átépítése. Csak tíz évet késett, de legalább elkezdték :) A Bécsi út és Lehel utca közötti (annak idején elsőként átadott) szakasz teljes felújítása előreláthatólag 2013. szeptember 28. és december 14. között zajlik.
Márciustól júniusig mindig volt valami: hó, eső, a hangot élvezhetetlenné tevő szél, elmegy a nap, de az életnek - és a buszoknak, villamosoknak - menniük kellett. Utóbbiaknak néha lassan, esetleg rövidített útvonalon. Én meg videóztam őket.
Végre elkezdték kihelyezni a FUTÁR rendszer utastájékoztató tábláit: először csak a táblatartókat, aztán a kijelzőket is. A rendszerbe kapcsolásuk sajnos lassan halad, eddig még csak néhányat láttam, ami nem statikus üzenetet írt ki. Kíváncsi vagyok, itt is lesznek-e olyan furcsaságok, mint Bécsben, ahol a hasonló rendszer bevezetése után (nem csupán megállói kijelzőkről van szó, sőt: azok csupán mellékhajtásai az egésznek!) egy időben még az ULF-ok is táblákkal közlekedtek.
Tudom, hogy sokan gondolnak úgy az Ikarus 260-as (szóló) és 280-as (csuklós) típusra, mint "A" buszra, de igazság szerint már három évtizede se számítottak korszerűnek vagy kényelmesnek. Persze csinált volna az Ikarus jobb, modernebb buszokat is, de a tervgazdaság nem volt vevő rájuk. Ráadásul utánuk jellemzően rosszabb buszokat sikerült beszereznie a BKV-nak: bár a 435-ös még határeset volt, a 415-ös szóló (amik egy részét állítólag rossz minőségű anyagból készítették és/vagy (nem értek hozzá, hogy meg tudjam mondani) elégtelen minőségben, sorozatos váztörésekhez vezetve), a 405-ös midi (ami egyszerűen rossz konstrukció, akármennyit költenek rá utólag) és a 412-es alacsonypadlós (szűk utastér, gyakran kigyullad) egyértelműen nem volt jó se utasnak, se üzemeltetőnek. Később a csuklós Volvókat - nálam hozzáértőbbek szerint - gyenge motorral rendelték, nem tartották rendben a klímákat, pontosabban először nem is rendeltek beléjük; az alvállalkozós Alfabusz Localókat meg inkább nem is minősítem (ha a lépcsőkkel terhelt utasteret nem nézem, akkor is eleget szerepeltek a hírekben a menet közben kinyíló ajtókkal, illetve újabban a kiesett kerékkel). Ennek ellenére nem szabad leragadni egy negyvenéves típusnál, akármennyire is kedves a szívünknek, "csak" oda kell figyelnie az illetékeseknek az új megrendelések specifikációjánál.
Egyébként az sem igaz, hogy ezek a 200-asok minden kibírnak. Hogy még mindig velünk vannak, az nagy részben annak köszönhető, hogy sokat csináltak belőlük, sokáig, és bárhol meg tudják javítani őket, akár új fődarabokat beépítve. Számos "régi" busz egyszerűen nem annyira régi, mint papíron: vázcserés javítás néven gyakorlatilag újragyártották a kasztnijukat! Namármost ha emellett motort, sebváltót és fékrendszert is újat kapnak az életük során akár többször is, az már nem javítás, hanem új busz gyártása. Persze olcsóbb, mint vadi új buszt venni, de azért nem is vadi új (értsd: korszerű) buszt kapunk a pénzért. Kérem, senki se írjon mailt, kommentet, hogy "de igenis az Ikarus 200 a csúcs", meg hogy "ha az új busz szétesik a sz*r kockakövön, akkor nekünk nem kell új busz", mert én inkább szeretnék olyan állapot felé tartani, ahol megcsinálják az utat, mint ahol vissza kell térni a kőbunkóhoz, mert a lézerszike túl bonyolult nekünk :)
Balra: 280-as a nemrég csuklósított 5-ösön. Jobbra: a FUTÁR rendszerrel függne össze a fura kijelző, ami szerint ez a busz Fekete István egyik regényébe megy? Na jó, igazából "Kelen" látszott volna, ha nem takarja ki a középső oszlop, de nem bírtam kihagyni :)
A BKK gondoskodott arról, hogy csak az ne halljon az alvállalkozón keresztül érkező új Mercedes buszokról, aki a Holdon lakik :) de ez akármennyire is zavart sokakat, én örülök az új járgányoknak. Az egyetlen bajom az, hogy nem ötször ennyi jött belőlük. Az utasterüket is korrektnek tartom.
Ha már ott voltam a Stefánia/Thököly kereszteződésben, trolit is fotóztam: balra egy GVM, jobbra egy eberswaldei jövevény.
Thököly úti idill: a sín sajnos csak dísz, villamos helyett csuklós buszok járnak. 2013 novemberének egy délutánján a Dózsa György úti lámpánál öt darabot sikerült megszámolni belőlük sorban állva, pedig nem volt meccs, bombariadó vagy semmi, csak összetorlódtak. De két képsorral feljebb is éppen három csuklós próbál beállni a Stefánia úti megállóba, pedig a fotó hétvégi napon készült! Függetlenül attól, hogy én az átlagnál elfogultabb vagyok a villamosokkal kapcsolatban, ilyen forgalmat jellemzően harmadik világbeli helyeken próbálnak busszal elvinni, másutt inkább kötöttpályás eszközökre terelik. Persze a Thököly úti villamos önmagában még nem megoldás, hiszen ha a Baross téren véget ér, az plusz átszállás. Érdekes módon a négyes metróval kapcsolatban ezt az érvet nem lehetett hallani, pedig most már néhány éve tudható, hogy nem fog egyhamar tovább épülni Zugló felé. Ha egyátalán. És ez nem vélemény, hanem tényközlés: nincsen rá pénz, nincsenek kiviteli tervek se, a fúrópajzsot pedig már rég elvitték.
Balra: egy ilyen velünk élő oldtimer - egy Ikarus 256-os - is a lencse elé gurult. Szeretjük őket, de azért mögötte a koromfelhőt is érdemes megnézni :-/ Jobbra: a BKV járműhiányát kisebb-nagyobb használt "buszcsomagok" megvételével próbálják enyhíteni. Kicsivel korábban Mercedesek jöttek, itt egy szóló Volvót látunk.
Buszos témában készítettem egy videót is, valaki meg is írta rá, hogy hülyeség. Én meg azt hittem, érezhető, hogy eleve nem rettentő komolynak készült a feliratozás :)