Életképek 48: második oldal
Előző oldalPest "középső kapuja" az Erzsébet hídtól az Astoriáig mindig is problémás volt, amióta megerősödött az egyéni közlekedés. A hetvenes évek elején elég agyatlanul felszámolták a Rákóczi úti villamost, a helyükön viszont annyi busz maradt, hogy buszsávot kellett létesíteni, amikor elkezdték feltartani egymást az autókkal. Az út széli buszsáv viszont még mindig elég zavarérzékeny: a jobbra kis ívben kanyarodók mindenképpen feltartják, illetve ott van a teljesen lehetetlen geometriájú Gyulay Pál utca - Nagy Diófa utca keresztezés, ami néha a Baross térig vissza tudja torlasztani az egész Rákóczit - de ha nem, a buszsávot akkor is jelentősen lassítja. Ehhez képest érdekes ötletnek tűnt, hogy Budától elkezdik középre tenni a buszsávot, első körben a Ferences templomig - utána viszont elvesztettem a fonalat, mert nem hogy folytatásról, de már erről se volt szó, gyakorlatilag az Y-aluljáró betömése és a burkolat cseréje maradt meg a programból. Meg se próbálom elemezni az eredményt, csak arról mutatnék pár képet, ami tömegközlekedőként érintett: hogy 2012 novemberében elkezdték lezárni a teret, és egy évvel később még mindig nem lehet teljes keresztmetszetben átjutni Budáról Pestre és vice versa.
A teret vizuálisan és átjárhatóságilag kettéosztó Y-aluljáró néhány éve és a bontás kezdetén.
A bontás előtt elfelejtettem fotókat csinálni - még jó, hogy valamikor 4-5 éve készítettem néhányat a rámpáról. Nem mintha a városi építészet csúcsa lett volna, de dokumentumként jó, hogy például a 8-as busz még nem az Urániánál végződött (bár ha jól tévedek, itt már nem is a Március 15. téren, hanem a Kálvinon - de lehet, hogy tévedek).
Balra: elég foghíjasan nézett ki a rámpa, pedig látszott rajta, hogy eredetileg nagyvonalúnak tervezték: nem csak a forgalmi sávnak adott helyett, de volt benne zöldség, és még a korlátja is virágosládákból állt. Jobbra: amíg itt állt meg az összes busz, soha nem volt ekkora üresség. Ez persze azt is mutatja, hogy csak a buszra várakozás miatt szoktak itt emberek tartózkodni: se a Jégbüfé, se a Párizsi-udvar, se a bevásárlóövezet, se a közeli színház nem generál akkora forgalmat, hogy találkozóhely legyen belőle. Elég szomorú, mert egy jó működő városban még rossz időben sincs belvárosi főútvonal mentén üres placc :(
A két másik rámpát is elkezdték szétcincálni. Mindig is érdekelt, milyen vastag lehet a födémje, most konkrétan meg lehetett nézni. Vastagabbat tippeltem volna.
Balra: az autós- miatt kelet felé csúsztatott gyalogos aluljáró falát kivették, a födémet emiatt ilyen oszlopok tartották, helyes kis korlátokkal. Jobbra: a Szabadsajtó út sávjai is megfogyatkoztak az építkezés alatt.
Az Y-ból egyre kevesebb maradt...
... bár a falát burkoló mozaikcsempe még sokáig látható volt a felszínről.
A Belváros Új Főutcája programmal az egyenes átmenő irány ugyan gyakorlatilag megszűnt, de összességében azért érdeklődve várom, a forgalom hogy' alakul majd ezután.
Ez az a rész, amit a legcsúfabbul lehetetlenné tett az aluljáró (érezte valaki valaha, hogy ez itt egy tér?), itt lehet majd a legnagyobb változás a felszínen.
Balra: erre a buszmegállóra tényleg ráfért egy ráncfelvarrás. Jobbra: a Március 15. téren is alaposan szétkaptak a felszínt, kicsivel később pedig a híd rámpájának is nekiestek. A kép alapján nehéz elképzelni, hogy régen a téren nem volt ekkora magasságkülönbség - az ismert vendéglő neve is azért Mátyás-pince, mert az akkor még tényleg pince volt, nem földszint. A felszín magasságának változása a gyanúsan magas bejáratokon is látható például: a legalsó szint mintha meg lenne nyújtva a fölötte levőkhöz arányítva. Illetve hát nem csak "mintha", hanem pontosan erről van szó.
És végre egy kis tömegközlekedés: a buszok megállóit "szétkenték" majdnem a Szép utcáig.
Az úttest minősége is megérne pár szót - de egyik se lenne szép.
Sávok kicsit áthelyezve, és még mindig fel van túrva a kelet felé menő irány megállójának környéke.
A szűkítések és sáváthelyezések Budáig torlasztották vissza a forgalmat. Klassz volt, hogy emiatt (az emberek próbáltak kerülőutakat találni) a Hungária körút érezhetően tömöttebb lett, de még a Szerémi úton is lassabban lehetett haladni. Sőt: reggelente a Fehérvári út középső szakaszán is egymásba értek az autók, pedig itt előtte minimális volt a forgalom.
Combino-próba a Szabadság hídon és a Kiskörúton
A Szabadság híd - a Lánchíd aluljáróival együtt - szó szerint akadálya a szélesebb villamosok alkalmazásának: jelenleg a kocsiállomány legkeskenyebb típusa, a Ganz csuklós (2300 mm) jár a 47/49-esen, de mi lesz, ha majd ki kell dobni őket? A villamosüzem az utóbbi években végre feszegetni kezdte az elméleti alapokon hozott abszolút tiltásokat, így kipróbálták Tatrával (2500 mm), TW6000-essel, és most Combinkkal is (2400 mm).
Balra: túl sok hely valóban nincs a két tuja közt, de nem nagy felületen nyitható ablakú járművek másutt mennek ennél szűkebben is, például Bécsben az ULF-ok. Jobbra: ha már átmentek a túloldalra, a Kiskörút átépített szakaszait is lepróbálták. A (betűhibás) 47-esre feliratozás viszont sajnos csak a fotósoknak szólt, nem várható, hogy a típus felbukkanjon a vonalon.
A végállomási jelzőberendezés nem nagyon tud mit kezdeni ekkora szerelvényekkel, ezért amíg átállították (kikapcsolták?), volt alkalom fotózgatni :)
Na igen: korszerű járművek, illetve (újra) továbbmenetel a Nyugati felé - ha ez megtörténne, meglehetősen boldog lennék :).
Folytatás: a Kossuth Lajos tér átépítése miatt rövidített 2-es villamos, buszok