Budapesti életképek II.
A második életképes oldal elég vékonyka lesz: most, hogy a hannoveri villamosok beszerzése kapcsán egyre többször szóba kerül a rosszabb állapotban levő UV-k selejtezése, leginkább UV-ket fényképezek.
Az 1346-est a Mester utcában kaptam le 2001 februárjában. A háttérben a 3472 és párja látható a Ferenc körút felé haladás közben. Nem kell megijedni, nem a képről olvastam le, csak az is le lett kattogtatva ;)
Az 1454-eske a Mester utca végében pusztult, fura állásban levő ajtókkal, és beszélgető műszakiakkal a két kocsi közti megbontott csatlásoknál. Nem derült ki, mi a baj, mindenesetre ezen a helyen még a valóságosnál is hosszabbnak, kígyószerűbbnek tűnik a csatolt ICS.
Szegény 1031-es évekig sörvillamosként üzemelt Kőbánya-Kispest metróállomás mellett, aztán egyszercsak bezárták. Abbéli félelmemben, hogy úgy jár, mint az 1049-es, ami a Móricz Zsigmond köréren üzemelt egy ideig, aztán hirtelen átkerült a Jászberényi úti fémfeldolgozó telepre, körbefényképeztem. Egy héttel később eltűnt a helyéről. Eleinte azt hittem, szétbontják, de azóta újból feltűnt...
... az Üllői út-Határ út környékén, Száva kocsiszín közvetlen szomszédságában. A készítésekor még nem tudni, hogy újranyitják büfének, vagy portásfülke lesz belőle, mindenesetre megnyugtató, hogy nem a bontóba került!
A villamos még két hónappal később is (2001 májusa) ugyanolyan állapotban állt ott. Közelebbről megszemlélve úgy tűnt, hogy motornak például nyoma sincs benne. Ezzel együtt egész közel áll a BKV-s állapothoz, még akkor is, ha megpróbálták "régiesíteni" (átfestéssel, fa oldalléccel, dísz-szegecsekkel).
Az egykori Pálffy kocsiszín a Bem tér mellett (akkor "furcsamód" Pálffy térnek hívták). Kiváncsi vagyok, mi lesz vele, hisz már évek óta csak pusztul. Valószínűleg alaposan visszabontják, ha ugyan nem teljesen. Ez a telephely nagyon régen üzemelt villamos kocsiszínként: a második világháború után hosszabb ideig troliműhelynek használták, ami azért mókás, mert a legközelebbi troli-felsővezeték a Duna túloldalán, a Jászai Mari téren volt, onnan vontatóval hozták el ide a "csáposbuszokat". Pontosabban volt egy próbamenetes vezeték a telep körül, de odáig tényleg vontatva kellett jönni.
Ez viszont egy még működő kocsiszín, Zugló üzemegység egyik bejárata, a Thököly úthoz közelebb eső. A villamosok behaladás közben a kereszteződés forgalmának a felét feltartják, egyszerre több irányba is. Sajnos úgy hírlik, ez a remiz se sokáig marad meg, és itt ráadásul nem trolijavítót, hanem üzletközpontot akarnak csinálni...
És egy újabb csendélet: ugyancsak 2001 februárjának vége felé fedeztem fel, hogy a Móricz Zsigmond körtéren még mindig látszanak a kockakőben a Bartók Béla út - Villányi út irányú kanyarodó vágányok nyomai. Ez nem nagy dolog, mert a kockakő már csak ilyen, de azt hittem, hogy a többszörösen átépített buszmegálló miatt újrarakták őket. Hát nem. Azok kedvéért, akik nem látják a kövek mintájában az ívet, körberajzoltam fehér vonallal. Hasonló dolgokról az "Elveszett sínek" oldalon lehet olvasni.
Ez az a látvány, ami úgy megdöbbentett bennünket "45 éves az UV" körtúránk alkalmával 2001. április 3-án. Mert ugye ez itt egy újfajta UV-vezetőfülke, de mégse az, mert azokon az alsó részen nincsen ablak! A 3893-ason volt. Ami még érdekes: a vezető újságokkal tapétázta ki az üveget - valószínűleg nem szereti, ha nézik munka közben.
Ez megint nem különleges kép: Pestszentlőrincen Csörgő keresztezi az 50-es villamos útját. Ganzok, ha találkoznak :)
2001 tavaszán hatalmas villamosvezető-képzési kampány indult, szó szerint tele volt (illetve eme sorok írásakor még indokolt lenne a jelen időt használni: tele van) a város tanulójáratokkal. A 7671-es tanuló Ganz csuklóst a 6-os Móricz Zsigmond körtéri végállomásán fotóztam le. Közben a 47-es vonalán elhúzott a 7663-as tanuló UV, a 4-es Skála előtti végállomásán meg egy tanulóra táblázott csatolt csuklós állt. Az emberek persze mindegyikre fel akarnának szállni, és rendszerint nem értik, hogy miért nem nyílnak ki az ajtók.
Ugyancsak tavasszal rendezték meg a villamosvezetők versenyét is, ezúttal a Hungária kocsiszínhez vezető Sport utcában. A feladatok közt szerepelt a képen látható helyzet, amikor a vágányok melletti bokorból hirtelen egy embert jelképező bábut dobnak a sínekre; a vezető reakcióidején múlik, hogy milyen hamar áll meg az "akadály" előtt.
Ez a Tatra forgóváz a Fehér úti telepen pihent, néhány metró forgóváz társaságában.
Ez ugyan nem kimondottan közlekedés, de villamosfényképezés közben figyeltem fel arra, hogy egy csomó járókelő az eget bámulja: valakik repülőgéppel rajzoltak különböző ábrákat az ég kékjére. Ez itt éppen egy "Hi!" felirat - asszem. Mindenesetre kötődik az oldal témájához, hiszen villamos felsővezetékek és egy áramszedő is belóg a képbe :-)
Nnna, erre a tujára vadásztam az előbbi kép készítése környékén, hogy legyen pótkocsis képem a Móricz Zsigmond körtéri 41-es hurokból! Menetrend szerint nem járnak itt ilyenek, de kocsiszíni menetként igen.