A blackpooli villamosok 2002 nyarán I.
Bevallom, hogy Blackpoolról néhány hónappal korábban hallottam először, de akkor rögtön villamosokkal kapcsolatban: valaki gyönyörű képeket mutatott az ottani emeletes villamosokról. Nem csoda hát, hogy amikor angliai nyaralásunkat terveztük Mariannal, igyekeztem a programba belefűzni Blackpoolt. Kezdetben úgy tűnt, hogy nem fogunk eljutni oda, hiszen Londontól, utazásunk eredeti célpontjától elég messze van, aztán mégis: vendéglátóink maguktól ajánlották fel, hogy elvisznek bennünket oda.
Blackpool az Ír-tenger angliai partján fekszik, és népszerű nyaraló- és szórakozóhely: gyakorlatilag az egész település egyetlen nagy vidámpark és hotel. Olyan, mint Siófok főszezonban, csak _sokkal_ komolyabb, és nem csak főszezonban. A látogatásunkkor működő egyetlen vonal nagyrészt a tengerpart mellett halad, az egyes látványosságokat köti össze. Az üzem 1885-ben nyílt meg, tehát világszinten is az egyik legrégebbi. Másik érdekessége, hogy Alexandriát és Hong-Kongot leszámítva csak itt járnak normál üzemben emeletes villamosok:
A pálya első látásra elöregedettnek tűnt, a hírek szerint a közeljövőben teljesen fel kell újítani, ennek kapcsán azon gondolkoznak, hogy alacsonypadlós járműveket vesznek a jelenleg használtak helyett. Remélem, hogy utóbbi nem fog megtörténni, mert nagyon sajnálnám, ha a képen láthatóhoz hasonló emeletes kocsik eltűnnének! (Megjegyzés 2025-ből: Megtörtént.) Első látásra elég hihetetlenek ezek a járművek, és mi tagadás, másodikra és harmadikra is :)
Az angolok nem félnek az emeletes járművektől: náluk ez számít hagyományosnak, bár már csak itt maradtak üzemben, miután az 1930-as évektől kezdve fokozatosan leépítették az összes villamosüzemüket. Londonban például 1952 júliusában csörömpölt el az utolsó tuja, a sort pedig Glasgow zárta 1962-ben.
Persze szolgálnak "földszintes" villamosok is a magasak mellett, ...
.. illetve olyanok, amiket buszgyártók építettek. Később majd írok arról, hogy melyik típusról mit érdemes tudni.
Egy szombati napon voltunk ott, a parti vonal inkább múzeumi felvonulásnak nézett ki, mint közlekedési eszköznek. Az eddig látott emeletes kocsik forgóvázasak voltak, míg ez a képen kéttengelyes, ráadásul pantográf helyett rúdáramszedős. Ezt a kocsit a sheffieldi villamosüzem számára építették az ötvenes évek elején. A sheffieldi villamost 1960-ban megszüntették (azóta építettek egy újat), ez a kocsi egy gyűjtőnek köszönhetően maradt meg. Megjárt pár múzeumot, végül 2001-ben került ide hosszabb időre. 2011-ben aztán továbbment máshova.
Ilyen a lépcső az emeletre.
És ilyen a korábban látott emeletesé. A kalauz folyamatosan számolja, hogy hány szabad hely van fent, és csak akkor engedi fel az embert, ha ott le tud ülni.
Természetesen ki kellett próbálni őket, és természetesen az emeletre kellett ülni! Innen elég jó kilátás esett a többi jármű tetejére. Az "emelettelen" kocsik áramszedői fura állványra vannak helyezve, hogy elérjék a magasan levő felsővezetéket. A kocsik picit dülöngéltek menet közben, illetve kicsit csikorogtak is, de ettől csak még érdekesebb volt az utazás!
Na, még egy alacsony, ...
... még egy emeletes, ...
... és még egy "villamosbusz".
Ez is földszintes, de megint másik típus: a gyártója után fantáziadúsan English Electric Railcoachnak hívják.
Hopp, az ott egy nosztalgiakocsi, siessünk elkapni!
Favázas jellegű, de azért emeletes.
Eredetileg nem volt az, aztán 1912-ben beépítették a "tetőteret". 1947-ben megszűnt a boltoni villamos, ahol dolgozott, úgyhogy a kocsit eladták. Az új tulaj leszedte a felső szintet, az alsót pedig kerti suftninak használta. Szerencsére a hatvanas években egy egyesület megszerezte, a nyolcvanas évek óta pedig Blackpoolban üzemelteti. A felső szintet eme tábla alapján a hetvenes években kapta vissza.
Az emelet nem kimondottan a méreteimre lett szabva, de azért kibírható :)
Villamosból még sose bámultam a tengert, most ez is megtörtént.
A kocsinak "maximum"-forgóváza van, ami azt jelenti, hogy egy hajtott nagyobb, és egy iránystabilizáló kisebből áll. Annak idején Pesten is üzemelt ilyen, de hamar eltűnt a megoldás, és maradt helyette a beálló tengely.
A vezető nyitott peronon kezeli a kontrollert és a fékkart, a háta mögül indul el az elég meredek lépcső.