Berlini tömegközlekedési életképek 2012 augusztusából (2)
Villamossal "Nyugatra", majd vissza
A Bornholmer Straßénál levő Bösebrücke (balra) volt az első határátkelőhely, ahol '89. november 9-én átengedték a "keleti" tömeget Nyugat-Berlinbe. A határállomás jelleg természetesen azt jelentette, hogy itt akkoriban nem járt villamos - azóta viszont visszaépítették, az első "nyugati" területre átmenő berlini villamosvonalként. A híd kis teherbírása és szélessége miatt a pálya fonódó vágányzattal épült meg, a villamosok nem is mennek túl gyorsan rajta. Jobbra: ez a hurokvégállomás annak idején azért létesült, hogy a nyugati szektorhatár előtt visszafordítsák az azelőtt a "nyugati" Wedding városrészbe továbbmenő villamosokat. Ma is üzemben van, de szerencsére nem ezért.
Danziger Straße keresztben és hosszában, kétirányú GT6-osokkal.
A Frankfurter Tor környékén kétirányú (kétoldali ajtós) alacsonypadlósokkal, és egyirányú (egyoldali ajtós), magaspadlós járművekkel kiadott viszonylatok fonódnak, ezeknek külön megállóperonja van, egymástól 20-30 méterre. Érdekes módon mindkettőben van utastájékoztató kijelző, de mindegyiken a csak konkrétan annál a peronnál megálló villamosok vannak feltűntetve. Ebben persze van logika, de elsőre kicsit megtévesztő, hogy az ember a térképről azt látja, hogy itt több viszonylat jár, kitalálja, hogy leszáll és átszáll, de kiírva csak egyet lát - azt, amiről épp leszállt.
Kicsit villamosoztam Lichtenberg városrész környékén is, de a fényekkel nem volt szerencsém: úgy beborult, hogy a képek nagy része nem sikerült.
Még első komolyabb berlini látogatásom alatt néztem ki magamnak a belváros felől a köpenicki al-hálózat felé vezető utat, pontosabban annak egy részét, ahol régi, téglaborítású gyárépületek álltak, legalább egy kilométer hosszan.
Ezek szerencsére ma is megvannak, bár nagyrészt üresen. A fenti két képen a Wilhelminenhofstraße/Edisonstraße kereszteződésében vagyunk - az AEG egykori turbinagyárának csarnoka előtt AEG villamos kanyarodik :)
Nem tudom, miért, de nagyon megfogott ez a hely! Tovább is álltak még hasonló gyárépületek, de hűvösre fordult az idő, inkább továbbmentem.
Továbbcsorogtam Köpenick felé, de nem volt szerencsém, eléggé elkapott egy kisebb vihar. Pedig először még a nap is kisütött kicsit (balra), aztán viszont hirtelen nagyon szürke lett minden (jobbra).
Ez az eddigi leghosszabb HD videóm (azért nem kell megijedni, ez mindössze 8 percet jelent). Ennyit szerintem még nem dolgoztam egyik tömegközlekedési filmecskémmel sem, úgyhogy remélem, lesz, aki végignézi :) Meg azt is, hogy sikerült viszonylag kevés hibát bennfelejteni a feliratokban.
Néhány állomáskép, "ha már épp arrajártam" jelleggel: balra Weberwiese az U5-ös vonalon, jobbra a Platz der Luftbrücke az U6-on. Előbbit a 30-as években építették, de ma ez már nem látszik rajta, utóbbi 1926-os, és szerencsére körülbelül úgy is néz ki.
Az előbbi megállók széles profilú vonalakon voltak, jöjjön most néhány keskeny profilú! Balra a Märkisches Museum, mely a korabeli berlini állomásoktól eltérően "békaszáj" keresztmetszetű. Jobbra: Mohrenstraße, a Berlini Fal létezésének idején itt végződött a keleti oldali metró. A falat burkoló saalburgi mészkövet a második világháború után építették be, sokáig azt súgdosták róla, hogy Hitler egykori Új Kancelláriájából származik, pedig nem.
Wittenbergplatz, ahol három metróvonal találkozik a felszíni épületecske csarnoka (balra) alatt (jobbra), érdekes módon csak öt vágányon.
Nosztalgiametróra várva a Mendelssohn-Bartholdy-Park és Gleisdreieck közt...
Keskenyprofilú vegyesfelvágott videón.
Eddig még nem utaztam be a teljes S-Bahn körvasutat (Ringbahn), most pótoltam az eddig kimaradt részeket. Fotózni persze nem nagyon tudtam, inkább csak a környezetet és az utasokat figyeltem, néha le-leszállva, körülnézve.
Erkner felé menet teljes a DDR-feeling: "VEB fabrik" S-Bahn szerelvény jön (balra), melynek indulási helyén Pragotron kijelző mutatja az úticélt :)
Ostkreuz állomás évek óta átépülőben van, és még egy ideig úgy is marad. Az új Ringbahn-csarnok már készen van (balra, hátul - egyébként régen nem is volt csarnok itt, csak perontetők), de a kelet-nyugati rész még mindig csak provizórium a régi romjain.
Balra: tető nincs, a peron talaja tarka, de világítás és hangosbemondás az akkor is kell. Jobbra: a DB (Német Vasút) éjszakai vonatos műhelyének összekötővágányán éppen egy rakás kocsit vontattak kifelé, át az új csarnok alatti ideiglenes vágányon.
S-Bahnok indulnak és érkeznek 2012 nyarán, elsősorban a Stadtbahnon, de van egy snitt a Potsdamer Platz-ról is (pontosabban a Potsdamer Platz alól). Bár Coladoséval indítunk, azért a 481/482-es sorozat szaggatójának vonyítása dominál.
A Stadtbahn "rendes" vonattal (balra) és S-Bahnnal (jobbra).
Az oldalt két késő esti képpel szeretném zárni. Nem volt nagy szerencsém: bár egész nap magammal cipeltem az állványt, akkora szél volt, hogy berezgette azt, így a képek többsége nem sikerült. Ennek ellenére azért egész jól visszaadják az esti Alexanderplatz hangulatát...
Eredetileg a kivilágított épületeket akartam fotózni, de aztán a szél miatt csak videóztam: a pályaudvarra befutó, és onnan elinduló vonatokat, és a gyalogoszónán csökkentett tempóban átguruló villamosokat. Aztán inkább továbbmentem a Nikolaiviertel szűk, széltől védettebb utcái közé :) És itt vége is van ennek az oldalnak, remélem, tetszett!
Ezúton is köszönetet szeretnék mondani Harald Tschirnernek!