A Baross tér egykor egyszerre volt fákkal beültett közepű városi dísztér és a villamosjáratok hálózatának egyik gócpontja. E funkciója az évtizedek során lassan megszűnt, és a XXI. század már úgy köszöntött be, hogy csak egy villamosjárat ment viszonylag közel hozzá: a 24-es. Ráadásul az is egy, a térbe torkolló sötét mellékutcában végállomásozva. A kötöttpálya helyett lett sok busz; hosszú, tömött sorokban cáfolva rá arra a hatvanas években berögzült téveszmére, miszerint a metróval párhuzamosan nem kell másik, nagy kapacitású kötöttpályás vonal; ezen felül megmaradt a "kényszerpálya", azaz a troli. Természetesen utóbbi is jellegzetes budapesti módon: a tér két oldalán végállomásozó járatok (a 80-as és az összes többi) nincsenek itt összekötve - zsinór alatt közlekedve nem lehet több laza fél-háromnegyed óránál több, mire egy csáposbusz átjutna a Bethlen Gábor utcából a 80-as itteni végállomásához. Na nem mintha utasforgalmilag szükség lenne rá, de az üzemi kapcsolatok terén akkor is igen csúnya foghíj ez.
A villamos persze ennél is cudarabbul járt: a Rákóczi úti vonaltörzs '72-es megszüntetése után a Thököly lassú halódásra lett ítélve, és végül a kilencvenes években az az útvonal, melyet most állítólag a négyes metróval akarnak kiváltani, megkapta a kegyelemdöfést : a 44-es villamos teljesen megszűnt, a 67-es pedig "busszá változott" (67V mint villamospótló). A 24-es vonala és a Thököly út együtt még darabig ezután is üzemi kapcsolatként szolgált Zugló és a villamoshálózat többi része közt. Például ha volt valami az 1-esen a Salgótarjáni út előtt, a tuják haza tudtak menni erre. Na, de ez a kapcsolat a 3-as villamos (Mexikói út - Gubacsi út) átadásával szükségtelenné lett minősítve, ekkortól kezdve a hivatalos útvonal a Bosnyák térről az Orczyra így néz ki: Bosnyák tér - 62-es vonala - Éles sarok - 37-es vonala - Orczy tér. Végülis nem sokkal hosszabb :(
De persze a sínmániásé csak egy - kicsit szűk látókörű - aspektusa egy városi térség minőségének. Sokkal nagyobb baj, hogy a villamostól elvett terület nem hasznosult. Persze erre mindig van magyarázat: most két éve a metrófelújítás, aztán majd a 4-es metró építése, és biztos aztán is találnak okot arra, hogy valami félkész megoldást "rajtafelejthessenek" a téren.
A metrópótló buszok miatt már 2004-ben szétcincálták az egykori villamosvégállomást a pályaudvar előtt, de igazán csak 2005 telén kezdtek eltűnni a sínek.
Itt még körülbelül látszik, merre ment az összekötővágány a Festetics utca és a Thököly út között.
A villamosvégállomás egykori tárolórésze.
Egy pozitív változás: végre nem kell lemenni a büdös és koszos aluljáróba, hogy átjuthassunk a tér túloldalára!
A Duna fele haladó buszok behozatala a villamosvégállomás "érkezési oldalára" szintén nagyon jó ötlet volt...
... mivel a buszok így el tudják kerülni a sávok közti cikázást. Amióta így megcsinálták, öt perccel hamarabb van a busz a Blahán!
A peron alá kanyarodó "elvesztett sínek" látványa azért szomorú.
Egy pillantas arra, amitől mindig ideges leszek: a Keleti csarnokát felújították, kifestették, az oldalsó részek viszont eredeti színükben málladoznak. Majd mire tatarozzák őket, a középsőnek lesz más színe - így lehet gondoskodni róla, hogy a főváros egyik legnagyobb középülete kellően gagyin nézzen ki.
A teret a Keleti épülete előtt az aluljáró bővítésével kapcsolatban kettévágták...
... így a Thököly és a Kerepesi felé menő ág is kétirányú lett, a kocsik nem kerülgették a tér közepét.
Cikk-cakk.
A 7A végállomása szellemes módon lett kialakítva, szintén az egykori villamossínek rovására.
A 78-as és a 67V a pályaudvar előtt, a villamosok "indulási oldalának" helyére rögtönzött placcon fordult.
A Kerepesi úti oldal szintén kétirányú lett.
A Bethlen Gábor utcát is ezidőtájban újították fel...
... így az ottani trolivégállomások ideiglenesen...
... a hetes buszok régi megállójába kerültek.