életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Arad villamosai 2007 márciusában (2) Ismét DÜWAG: ez a szerelvény Bielefeldben kezdte, aztán az OEG-hez került, majd onnan ide. A pótkocsi belsejében a tűző nap miatt örülni tudtunk a függönyöknek. Érdemes még megnézni a világítást - ezek a lámpák vélhetően nem eredetiek. A már említett kétoldali ajtós esseni csoda - a bal oldalon kevesebb nyílás van, mint a jobbon. (Egyébként ismét a belvárosban járunk.) Csatolt hallei Tátrák. A viszonylatjelző itt is hallei célpontot mutat. Ez a GT4 gyanús, hogy Ulmból került ide - igaz, oda meg Stuttgartból mentek :) Piata Drapelului (remélem jól betűzöm), azaz a hegyaljai (Podgoria) elágazás. Ez egy jókora csomópont, úgy a villamosoknak, mint az autóknak - ennek megfelelő torlódásokkal. Ez itt egy ex-mülheimi DÜWAG-szerelvény - ahogy az kivehető, a motorkocsinak itt is van a bal oldalán két plusz ajtaja. A pótkocsinak nincs, de ez nem baj, mivel itt úgyis csak a jobboldali ajtókat használják. A CET (Centrala Electrică de Termoficare?) nevű végállomáshoz vezető vonal ipari környezetbe visz ki... ... mezőgazdasági környezeten át. Ide csúcsidőben lökésszerű ütemben közlekednek betétjáratok, úgyhogy egymás után jöttek a tuják, mint ez a pink GT4, ... ... vagy ez a piros-fehér GT6. Utóbbi egyébként hatalmas örömet okozott nekem, hiszen nem csak a DÜWAG-logó maradt meg rajta eredeti formájában, ... ... hanem nagyjából az egész belső tere is, inkluzíve ülőkalauz-helyekkel! Az automatikus ajtózáródást itt nem fotocella, hanem ez a kis kapu akadályozza meg, ha valaki éppen a nyílásában tartózkodik. Még a felirat is az eredeti német rajta. Gradiste egy deltavégállomás, ahol a közbenső járatok fordulnak. Klassz volt, ahogy a mindenféle ex-német villamosok sorban elindultak, miután az ide vezető egyvágányú szakaszon át megérkezett a kitérőbe egy Tátra... ... ami rögtön meg is fordult. Visszaindulás előtt. A vezetők a saját kocsijaikat saját képünkre formálják - ez a kocsi elég szolídnak számít némelyikhez képest. A belső térről, főleg a lyukasztóról is sejthető (a homlokfali iránytáblán kívül), hogy ez a Tátra Németországból jött. És bár délelőtt annak az egy Timis-szerelvénynek is örültünk, amit akkor láttunk, most hirtelen minden tele lett velük. Úgy tűnik a Timis-pilóták délutános műszakban dolgoztak aznap. Igazi szocialista feeling, kétoldali ajtós pótkocsit vontató Tátrával. Ez a pót is meglepő volt számomra; amúgy a jobboldali ajtókat csinos ráccsal zárták le. NZA mindenáron ki akart menni a Gája (Gaia) nevű külvárosba. Ezt utólag megértettük, hiszen ez a szakasz elég jól emlékeztetett arra, hogy milyen lehetett egykor a budapesti 65-ös villamos. Persze Rákospalotán sosem jártak würzburgi DÜWAG-ok :) Az ablakokat elnézve gyanús, hogy eredetileg ennek a kocsinak is mindkét oldalán volt ajtaja - lehet, hogy ezt még "odakint" építették át. Azért tényleg van egyfajta hangulata a helynek! Száguldás a Tátra hátsó ablakából nézve, a helybeliek magyar nyelvű beszélgetésével aláfestve. A városi program befejezése után kinéztünk Gyorokra (Ghioroc), de mivel a "távolsági villamossal" ez kicsit (?) lassú lett volna, inkább autóval mentünk. NZA még útközben szúrta ki, hogy szembe jön egy vonat, így gyorsan leparkoltunk, és fotóztunk egy jót. A gyoroki kocsiszínt a közelmúltban alaposan rendbehozták, és még egy nosztalgiatuját is felújítottak. A szétesőfélben levő régi kocsik egy részét elbontották, helyette pár aktuális selejt-érett darab pihent az udvaron, például ez a "vak" Tátra. A gyoroki delta jócskán kihaltabb volt, mint múltkor, viszont jóval kultúráltabb benyomást is keltett. Azért persze ugyanazok a kocsik várakoztak benne, mint akkor :) El akartunk kapni a városközi vonalon is egy villamost, ezért kimentünk a település szélére, ahonnan egy tavon át ilyen kilátást nyílt a Hegyaljára - és az előtérben a vasútállomásra. Egy idő után meg is jelent egy "villamos-HÉV", az ex-OEG szerelvény. Ahogy eltávolodott a poros naplemente-szerűségbe, olyan érzésem volt, mintha valami sivatagban lennék. Szabadhelyen (Sâmbăteni) még kattintottam egyet az Arad felé vezető országút mellé forduló tujáról, aztán elindultunk haza. Jó kis kirándulás volt, az már biztos: telefotóztam a memóriakártyáimat!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||