Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
Néhány kép Genfből

Előző oldal

Genf

Nem igazán tudtam, mire számítsak ebben a városban. Azt persze sejtettem, hogy nyelvileg lesz némi gond, és voalá: a pályaudvari restiben már csak egy általunk nem igazán ismert nyelven volt kiírva, hogy mit lehet enni. Ícéék ezért pizzát ettek, mert azon látszott, hogy mi, én viszont bepróbálkoztam egy csirkével szilvuplé, amiről kóstolás után kiderült, hogy curry-s, de ezt a személyzet se németül, se angolul nem tudta elmondani :)

No, de nem is a cuisine élvezete miatt jöttünk ide, hanem tömegközlekedést látni! Itt éppen egy vadonatúj Cityrunnert (mai, szerintem értelmetlen nevén Flexity Outlook-ot) láthatunk a főpályaudvar, a Gare Cornavin előtt. Látható, hogy a megálló nem pusztán egy járdasziget egy táblával, hanem megpróbálták modern építészeti köntösbe öltöztetni.

A Cityrunnerek különlegessége, hogy kétirányúak és kétoldali ajtósak - miközben a város korábbi villamosai egyirányúak, egyoldali ajtósak. Az áttérés oka, hogy a vonalhosszabbításakkor már nem akarnak plusz pénzeket költeni fordulóvágányokra. További érdekesség, hogy a kocsi felénél egy üveg szakaszajtó található. Késő este ezt lezárják, és ettől kezdve csak a jármű első részét lehet használni; a hátsóban még a világítást is leoltják ekkor. Erről sajnos csak hallottunk, látni nem láttuk.

Ami nekem nagyon tetszett: a jármű amúgy is csinos belső terét nem közvetlen világítással látták el: a fénycsövek a plafont világítják meg, a fény onnan szóródik szét mindenfelé. A fenti képet kicsit alulexponáltam, hogy lehessen látni a tükröződést, de amúgy a dolog jól működik. Ja, az utasteret kamerák is figyelik a közbiztonság javítása érdekében.

Egy korábbi típus, a Vevey/DUWAG által a kilencvenes években gyártott nyolctengelyes háromrészes Be 4/8...

... mely belülről meglehetősen puritán, de legalább az utastér nagy része viszonylag alacsony padlómagasságú (480 mm). Ami meglehetősen szokatlan: a hátsó végén is megvan a zárható vezetőfülke, csak éppen nincs kiépítve a belseje.

Ez a típus egyébként a nyolcvanas évek közepén gyártott Be 4/6 hosszabbított változata. A rövidebb, hattengelyű változat jobbára csatoltan közlekedik. Ahogy az a tuja fölött látható, itt nem (sem) csinálnak problémát a felsővezetékből a belvárosban...

... no meg persze abból sem, hogy troli+busz+villamos egyaránt közlekedjen ebben a szűk belvárosi utcában (ami egyébként nem sétálóutca, mégis van egyfajta "Váci utca hangulata").

A francia vasút pályaudvarától (Gare SNCF) jár a nemrég elindított 17-es járat. Érdekes, hogy a hetvenes évekre majdnem teljesen eltűnt a villamos Genfből: csak a 12-es maradt, melyen Aachenből használtan vásárolt DÜWAG csuklósok közlekedtek az egyre öregedő, négytengelyes "svájci standard kocsik" mellett. Most viszont már újra bővül a hálózat!

"Teljeshirdetéses" Be 4/8...

... illetve Cityrunner. A baloldali füst-szerűség annak volt köszönhető, hogy épp tisztították a váltót - persze szerintem sokkal szebb látvány a "fellegvár" a háttérben :)

Még egy színes alacsonypadlós. Érdemes megfigyelni a többszínű digitális viszonylatszám- és irányjelzőt.

Troli-villamos kereszt jó adag pókhálóval, valahol a belvárosban.

Vágánykacskaringó: a Cornavin állomásnál áthaladó Cityrunner mellett egy ott végállomásozó hagyományos tuja látható a baloldali templomot megkerülő hurokvágányon.

És a végére: ilyen is lehet egy megálló: ha villamos jön, az autók szépen várnak. A túloldali megálló mögött ráadásul csak a peron szintjére emelten tudnak átgurulni, hogy a gyalogosnak ne kelljen nagyokat fel-le lépnie. Az ilyen tömegközlekedésbarát megoldásnak egyébként érdekes kontrasztot adott az innen ötven méterre működő Ferrari/Maserati autószalon :)

Következő oldal: Lausanne, Bern


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra