Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Villamosok a majna-frankfurti közlekedési múzeumból
"CatDesign" felvételei

A leánykori nevén Frankfurt am Main-ként ismert városnak nemcsak érdekes többrétegű (villamos + Stadtbahn + S-Bahn) kötöttpályás tömegközlekedési hálózata van, hanem egy klassz kis közlekedési múzeuma. Ide még sajnos nem jutottam el, ellenben CatDesign igen, és küldött egy sor képet róla - ezekből válogatok most. Ezúton is köszönet a képekért!

A múzerum a 12-es villamos Schwanheim névre hallgató végállomásának tőszomszédságában található. Az első kiállítási csarnokot 1984-ben nyitották meg, a másodikat 87-ben, és azóta a fedett kiállítóterület mérete 2000 négyzetméter fölé nőtt. A gyűjteményben nem csak tuják, hanem buszok is találhatók, de mivel ezekre szinte teljesen immunis vagyok, most inkább a síndöcögényekre koncentrálnék.

Ez az 1872-ből származó lóvasúti kocsi valószínűleg a legrégebbi kiállítási tárgy. Annak idején a Frankfurter Trambahn-Gesellschaft üzemeltette.

Ez az 1884-es Herbrandt kocsi viszont már villamos volt, az egyik legrégebbi ilyen jellegű üzemben a világon (Frankfurt-Offenbacher Trambahn-Gesellschaft).

Vessünk egy pillantást a fentebbi kép bal felső sarkába, és vegyük észre a nyakatekertnek tűnő felsővezetékrendszert. Nem tudom, mi volt ennek a magyar neve (ha ugyan volt neki), talán a "hasított csöves felsővezeték" a legjobb körülírás. A 300 voltos vonali feszültség mindkét pólusa ott fent ment, két alul felhasított csőben. Ebbe a csőbe nyúlt be alulról a kocsi áramszedője. Valahogy így nézett ki.

A motorkocsihoz pótkocsi is tartozott.

Egy kakukktojás: a Frankfurter Lokalbahn 1900-as gyártású gőzmozdonya. Ahogy az az eddig felbukkant több cégnévből sejthető, elég sok vállalkozásból alakult ki a mai frankfurti közlekedési hálózat. Ez a konkrét cég lóvasútként kezdte, aztán jött a gőzhajtás, majd 1908-ig már a városi villamosvasút villamosította a vonalait.

Pár szép régiség. A hozzánk legközelebb levő, 15-ös pályaszámú kocsit az offenbachi közlekedési vállalat vásárolta 1908-ban.

Aki nem ismerős a környéken: Offenbach egy nagyváros Frankfurt közelében, ahová utóbbi város első villamosvasútja, a Frankfurt-Offenbacher Trambahn-Gesellschaft által üzemeltetett "HÉV" is átjárt. De volt nekik saját villamosüzemük is, a hatvanas évekig. Ezután a frankfurti városi villamos egy vonala még átjárt hozzájuk, míg 1996-ban ki nem harcolták, hogy ez ne legyen így. Azóta a frankfurti 16-os közvetlenül az offenbachi városhatár előtt végződik...

A 345-ös pályaszámú kocsit egy évvel korábban vásárolta a frankfurti városi villamosvasút. Ha jobban megnézzük, ez a típus tulajdonképpen ugyanaz, mint az előbbi, offenbachi, csak ennek a peronjai zárt kivitelűek.

A 392-es motorkocsit 1914-ben vásárolták a mainzi Gastell cégtől. A képről az is sejthető, hogy ez a múzeum nem csak régi járművek tárolóhelye, hanem a megfelelő hangulatot is próbálják megteremteni, például a baloldalt látható régi megállótáblával, és egyéb tárgyi emlékekkel.

Ezt a két pótkocsit az uerdingeni vagongyár építette: a baloldalit 1925-ben, a jobboldalit 1938-ban. Úgy sejtem, gyakorlatilag nagyon hasonló járművekről van szó, attól az "apróságtól" eltekintve, hogy az egyik még fa-, a másik viszont már acélvázas.

Ezt a (narancs?)sárgaságot a helyi főműhelyben építették 1937-ben - amúgy hótolóról van szó, csak a hótoló lapát a másik végén van.

És ez már második világháború utáni technika: a baloldali kéttengelyest a Credé gyártotta 1954-ben, a "Verbandstyp" című szükségmegoldás keretében (=egységes alkatrészekből, egységes elvek mentén, régebbi, de legalább bevált technikák alapján épített járművek).  A kocsi testvére a rendszeres különjáratként üzemelő "Almabor-Express" (Ebbelwei Express) motorkocsijának. Tőle jobbra természetesen egy DÜWAG "Grossraumwagen" látható, 1956-ból.

De hoppá, mi az ott, a DÜWAG-tól jobbra, a kiszerelt DÜWAG-tandemhajtás mögött?

Igen, ez bizony a DÜWAG-Siemens U1, minden Stadtbahn-kocsik atyja, 1965-ből. Természetesen őt is a DÜWAG gyártotta, a tervezett frankfurti új hálózat számára, mely a villamos és a metró keveréke lett volna. Sőt, lett is, ez a már említett Stadtbahn.

Amint az látható, a jármű még magán viselte a "gömbölyű" DÜWAG villamosok formajegyeit. A folytatás már nem ilyen volt: az U2 sorozat igazi exportsiker lett, a típus több észak-amerikai üzemben (Edmonton, Calgary, San Diego) is felbukkant. Frankfurtban azóta a továbbfejlesztett U3 és U4 sorozatok is közlekednek, de még egy ideig eltart, mire ők is idejutnak a múzeumba :)

All photos © "CatDesign", text by Hamster, with the help of Wikipedia


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra