Zlin "Tréner" - A típus magyarországi története

    Kattints ide!
    A HA-SDF Farkashegyen

    Az országban repült Trénerek

    Hazánkban elsősorban az MHS (lésőbb MHSZ - Magyar Honvédelmi Szövetség) és az RNÁ (Repülőgépes Növényvédő Állomás, később MÉM RSZ) vásárolt Trénereket. Az első, a HA-TRA, mint már említettük, 1960 tavaszán érkezett az országba. Ez a gép még 1959-ben épült, de a tél miatt nem tudták átrepülni az országba. Az MHS még ebben az évben 7 további Z-226T-t vett, ezek -TRB, -TRC, -TRD, -TRE, -TRF, -TRG és -TRH lajstrommal lettek üzembe véve. 1961-ben már Z-326-osokat vett az MHS, ezek voltak a -TRI, a -TRJ és a -TRK. Az 1962-es, számunkra kimondottan sikeres műrepülő világbajnokság után megerősödött a műrepülőélet az országban, ekkor 12 további gép is beszerzésre került (3 darab Z-226T: -TRL, -TRM, -TRN; és 9 darab Z-326 (-TRO, -TRP, -TRR, -TRS, -TRT, -TRU, -TRV, -TRZ, -TRY).

    Eleinte a műrepülővilágbajnokságokra való felkészülést, és az ott való részvételt szolgálták a gépek, később általánosan ez lett a motoros kiképzés (akkoriban az alap kiképzés is tartalmazott műrepülő képzést) fő típusa, egészen a Zlin Z-142-esek nyolcvanas évekbeli érkezéséig.

    1967-ben újabb Trénerek érkeztek: az MHSZ egy Z-526-ost (-SAA) és három Z-526A-t (-SAB, -SAC, -SAD) vettek. Az RNÁ 1968-ban vásárolt hat Z-526-ost kiképzési célokra: -SAE, -SAF, -SAG, -SAH, -SAI, -SAJ. Mivel a típus itt is bevált, a hetvenes évek elején továbbiak következtek, ezúttal már Z-526F-ek: -SAK, -SAL, -SAM, -SAN, -SAO.  Természetesen közben már az MHSZ is a korszerűbb Z-526F-et vette: -SAP, -SAR, -SAS, -SAT, -SAU, -SAV, -SAZ. A műrepülőversenyeken való részvételre együléses gépeket is beszereztek: a -SAX és -SAY jelzésű Z-526AFS-eket, illetve rövid időre egy további gépet béreltek az NDK-tól, ez a -SAW lajstrommal repült itthon.

    A hetvenes évek közepén még mindig folytatódtak a beszerzések: a MÉM RSZ '75-ben az -IAA, -IAB, -IAC jelzést kapott Z-526F-eket vásárolta meg. Az MHSZ a kivonásra került Z-326-osok pótlására már az utódmodellt, a Z-726-ot vette, ezek -SDA, -SDB, -SDC, -SDE, -SDF, -SDG jelzéssel repültek.

    Érdekes módon, bár az itthon működtetett 57 gép egy jó részét selejtezték, illetve eladták (sokszor külföldre távozott honfitársaink vették meg őket), a kilencvenes évektől kezdve második reneszánszát kezdte élni a típus: több, korábban leállított példányt is repülőképesre újítottak fel. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy kevés klubnak, illetve vállalkozónak áll rendelkezésére a megfelelő összeg, hogy egy mai, műrepülésre is alkalmas oktatógépet vegyenek (a Z142 is csak korlátoltan műrepülhető, más pedig nincs), másrészt a Tréner ma is egy ragyogó repülőgép!
     

    A "névsor"

    A lentebb látható lista a gyártási számok sorrendjében tartalmazza a Magyarországon használt Trénereket, ez nem mindig egyezik meg az országba kerülési sorrenddel. Szintén szerepelnek a listában az időközben külföldre került gépek is. A képek Tóth Géza, ifj. Badovszky György, a szerző, és mások gyűjteményéből származnak.
     
    s/n :210
    gyártási év: 1958 (a legrégebbi magyarországi Tréner, használtan érkezett)
    az országba került: 1960
    lajstromjelzés: HA-TRB
    típus: Z-226T (1973-ban leállítva)
    eredeti lajstromjelzés: OK - MOA
    Selejtezés után darabonként eltűnt.

    Ifj. Baróczy János felvétele

    s/n :322
    gyártási év :1959
    az országba került: 1960 (az első itthoni Tréner!)
    lajstromjelzés: HA-TRA
    típus: Z-226T (1975-ben leállították) -> Z-226MS (1990, Csehszlovákia)
    Jelenleg a Borsodi Repülőklub tulajdonában Miskolcon Üzemel.
     

    s/n :346
    gyártási év: 1959
    lajstromjelzés: HA-TRC
    típus: Z-226T (1972-ben leállítva)
    Hangártűzben elégett.

    s/n :347
    gyártási év:1959
    lajstromjelzés: HA-TRH
    típus: Z-226T
    1964. június 28-án Budaörsön lezuhant.
     
    s/n :348
    gyártási év:1959
    lajstromjelzés: HA-TRG
    típus: Z-226T (leállítva 1973-ban)
    A Közlekedési Múzeum gyűjteményében van.

    s/n: 349
    gyártási év:1959
    lajstromjelzés: HA-TRE
    típus: Z-226T (1974-ben leállítva)
    Csehországba került.

    s/n: 918
    lajstromjelzés: F-BSTA -> HA-TRE
    típus: Z-326 -> Z-326MF
    A nyíregyházi főiskola tulajdona.
     
    s/n :350
    gyártási év:1959
    lajstromjelzés: HA-TRD
    típus: Z-226T (1974-ben leállítva) -> Z-226MS (1995-ben Budaörsön újra üzembeállítva)
    Jelenleg a Győri Aero Clubnál repül.

    s/n :351
    gyártási év:1959
    lajstromjelzés: HA-TRF
    típus: Z-226T (1975-ben leállítva)
    Csehországba került.
     
    s/n :368
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRN
    típus: Z-226T (1977-ben leállítva)
    Hangártűzben elégett.

    s/n :369
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRM
    típus: Z-226T (1976-ban leállítva, majd 2000-ben Nyíregyházán üzembeállítva)
    Jelenleg Tökölön (?) van, műrepülhető.
     
    s/n :370
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRL
    típus: Z-226T (1975-ben leállítva) -> Z-226MS (1990-ben újra üzembeállítva)
    A Csepel Aero Club tulajdona, 2001-ben felújítva.

    s/n :625
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRI
    típus: Z-326 (1979-ben leállítva)
    Jelenleg Nyíregyházán van, ahol felújításra vár (korábban a szolnoki repülőmúzeum gyűjteményében pihent).
     
    s/n :626
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRJ -> N626FS
    típus: Z-326 (1976-ban leállítva)
    1961-től volt Magyarországon, 1989-ben Gyenes M. megvásárolta, és eladta az Egyesült Államokba, ahol Jim Sallee várásolta meg

    Jávor László felvétele Clidey gyűjteményéből

    s/n :646
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRK -> OE-CRK
    típus: Z-326 (1979-ben leállítva)
    Ez volt a korábbiakban átépített "Bukfenc" változat, jelenleg Ausztriában repül (?).
     
    s/n :829
    gyártási év:1961
    lajstromjelzés: HA-TRO
    typ: Z-326 (1979-ben leállítva)
    A Közlekedési Múzeum gyűjteményében pihen.

    s/n :830
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRP
    típus: Z-326
    1973. szeptember 30-án Szegeden lezuhant.
     
    s/n :831
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRR
    típus: Z-326 (1976-ban leállítva)
    Hangártűzben elégett.

    s/n :832
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRS
    típus: Z-326
    1968. augusztus 20-án Szolnokon lezuhant
     
    s/n :833
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRT
    típus: Z-326 (1979-ben leállítva) -> Z-326M (1992, Csehszlovákia)
    A Délvidéki Aero Club tulajdona, Szegeden üzemeltetik.

    s/n :834
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRU
    típus: Z-326
    1964. június 1-én Ausztriában összetört egy (sikeres) disszidálási kísérlet közben.
     
    s/n :835
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA-TRV
    típus: Z-326
    1964-ben Budaörsön kényszerleszállás közben javíthatatlanul összetört.

    s/n :836
    gyártási év:1963
    lajstromjelzés: HA - TRZ -> N526GZ
    típus: Z-326 (1980-ban leállítva)
    1986-ban az USA-ban élő Sommer Zoltán megvásárolta.
     
    s/n :869
    gyártási év:1963 (az országba 1967-ben került)
    lajstromjelzés: HA-TRY -> N526ZG
    típus: Z-326S -> Z-526
    Ez a gép eredetileg az OK - SND (cseh) lajstromjelet és a Z-326Y típusjelzést viselte, a Z-526 prototípusa volt. Jelenleg az USA-ban van.

    s/n :1012
    gyártási év:1966
    lajstromjelzés: HA-SAA -> N526MG
    típus: Z-526
    1987-ben adták el Amerikába, ahol Gombos Géza vette meg.
     
    s/n :1053
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA - SAE -> N112TM -> N526AS
    típus: Z-526
    1982-ben eladva az USA-ba

    s/n :1055
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA-SAF
    típus: Z-526 (1979-ben leállítva, 1996-ban újra üzembeállítva)
    Veres Zoltán műrepülőbajnokunk tulajdona volt, de 2002-ben eladta. Jelenleg D-EHTW lajstromjelzéssel Németországban repül.
     
    s/n :1057
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA-SAG
    típus: Z-526
    1977. október 5-én Nyíregyházán összetört.

    s/n :1062
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA-SAH
    típus: Z-526 (1979-ben leállítva)
    Csehországba került.
     
    s/n :1064
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA-SAI
    típus: Z-526
    1978. augusztusában Nyíregyházán kigyulladt.

    s/n :1065
    gyártási év:1968
    lajstromjelzés: HA-SAJ  -> N104GC
    típus: Z-526
    Eladva az USA-ba.
     
    s/n :1095
    gyártási év:1969
    lajstromjelzés: HA-SAK -> N526JB
    típus: Z-526F
    1982-ben eladva az USA-ba.

    s/n :1098
    gyártási év:1969
    lajstromjelzés: HA-SAL -> N526CG
    típus: Z-526F
    1982-ben eladva az USA-ba.
     
    s/n :1099
    gyártási év: 1969
    lajstromjelzés: HA-SAM
    típus: Z-526F
    1981-ben megsérült, 1982-ben selejtezték, a farkashegyi katlanban levő gyűjteménybe, majd Pákozdra került, majd 2000-ben rendbehozták.Műrepülhető.

    s/n :1184
    gyártási év:1972
    lajstromjelzés: HA-SAN
    típus: Z-526F
    1974. február 13-án Nyíregyházán lezuhant.
     
    s/n :1185
    gyártási év:1972
    lajstromjelzés: HA-SAO -> N526GC
    típus: Z-526F
    1984-ben eladva az USA-ba, Nagy János tulajdona volt, 2000-ben lezuhant.

    s/n :1241
    gyártási év:1972
    lajstromjelzés: HA-SAP
    típus: Z-526F
    1990. június 30-án egy ausztriai repülőbemutatón összetört.
     
    s/n :1242
    gyártási év:1972
    lajstromjelzés: HA-SAR -> OE-CSA
    típus: Z-526F
    1987-ben eladva külföldre, jelenleg Ausztriában üzemel.

    s/n :1243
    gyártási év: 1972
    lajstromjelzés: HA-SAS
    típus: Z-526F
    1977. szeptember 4-én Sikondán összetört.
     
    s/n: 1207
    gyártási év: 1971
    lajstromjelzés: DM-WQC  -> HA-SAW -> DM-WQC
    típus: Z-526AFS
    Az 1976-os műrepülő VB-re érkezett Magyarországra, egy NDK repülőklubtól kölcsönkérve. 51 órát repült magyar lajstromban.

    s/n :1260
    gyártási év: 1972
    lajstromjelzés: YR-ZAG ->  HA-SAW -> D-EWIL
    típus: Z-526F
    Romániából vásárolták, 1992-94 között repült Magyarországon.

    s/n :1288
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-IAA -> N526Z
    típus: Z-526F
    1986-ban az USA-ba eladva.
     
    A gép már Amerikában - George Kalbfleisch jóvoltából
    s/n :1290
    gyártási év:1974
    lajstromjelzés: HA-IAB -> N526ZL
    típus: Z-526F
    1984-ben az USA-ba eladva.

    s/n :1291
    gyártási év:1974
    lajstromjelzés: HA-SAT
    típus: Z-526F
    1983. május 14-én Érden lezuhant.
     
    s/n :1292
    gyártási év:1974
    lajstromjelzés: HA-SAU
    típus: Z-526F
    Az MRSZ gépe, Budaörsön üzemel (2002 tavaszán balesetet szenvedett, szárnyat kellene cserélni rajta).

    s/n :1293
    gyártási év:1974
    lajstromjelzés: HA-SAV
    típus: Z-526F
    A Csepel Repülőklub gépe volt, Farkashegyen üzemeltették, 2001-ben fel lett újítva, 2002-től Budaörsön van.
     
    s/n :1294
    gyártási év:1974
    lajstromjelzés: HA-SAZ
    típus: Z-526F
    1985. auguszus 2-án Kiskunfélegyházán rácsapásból felvétel közben háthelyzetbe került és lezuhant.

    s/n :1295
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-IAC -> N526G
    típus: Z-526F
    1984-ben az USA-ba eladva.
     
    s/n :1018
    gyártási év: 1967
    lajstromjelzés: HA-SAB
    típus: Z-526A (1973-ban leállítva)

    s/n :1019
    gyártási év: 1967
    lajstromjelzés: HA-SAC
    típus: Z-526A (1973-ban leállítva) -> Z-526AM (1992-ben Csehszlovákiában átépítve)
    A békéscsabai repülőklub tulajdona, vontatógépként üzemel, nem műrepülhető.
     
    s/n :1020
    gyártási év: 1967
    lajstromjelzés: HA-SAD
    típus: Z-526A
    1977. június 24-én Budaörsön összetört.

    s/n :1308
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-SAX -> N526AF
    típus: Z-526AFS
    1986-ban eladva az USA-ba.
     
    s/n :1309
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-SAY -> N526ZZ
    típus: Z-526AFS
    1986-ban az USA-ba eladva.

    s/n :1333
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-SDA
    típus: Z-726
    1995. október 14-én Péren alacsonyan végzett orsóban a földnek csapódott.
     
    s/n :1334
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-SDB
    típus: Z-726
    1981-ben Csorvásnál lezuhant.

    s/n :1335
    gyártási év: 1974
    lajstromjelzés: HA-SDC
    típus: Z-726
    1977. március 18-án Gyöngyösön túlhúzott földközeli fordulóban lezuhant.
     
    s/n :1357
    gyártási év: 1977
    lajstromjelzés: HA-SDE
    típus: Z-726
    Jelenleg is üzemel.

    s/n :1358
    gyártási év: 1977
    lajstromjelzés: HA-SDF
    típus: Z-726
    A vitorlázó műrepülő keret gépe, Budaörsön üzemel, már nem műrepülhető.
     

    s/n :1359
    gyártási év: 1977
    lajstromjelzés: HA-SDG
    típus: Z-726
    Kényszerleszállásnál megsérült, javításra vár.

    Amint az a listából látszik, alig több, mint egy tucat Tréner maradt repülőképesen az országban. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy az MHSZ a hatvanas-hetvenes években azonnal leselejtezte a gépeket, ha kirepülték a műrepülhető üzemórákat. Sőt, volt olyan gép, amit még műrepülhető órákkal leállítottak, amikor a karbantartás egyszerűsítésére hivatkozva egy-egy egész sorozatot típusselejtnek minősítettek. Ezeknek a gépeknek egy része (pl. -TRL, -TRM, -SAF, -SAM) a kilencvenes években "támadt fel", amikor szükség lett a még repülhető állapotra hozható kétülésesekre. Néhány gép korszerűsítésen esett át (pl. a -TRA és a -TRD új, M-137A motort és automata légcsavart kapott, így Z-226T-ről Z-226MS-re módosult típusjelzésük; de a -SAC is hasonlóan lett Z-326A-ból Z-326AM), mások megmaradtak eredeti állapotában (pl. a -TRM, melyben még több száz műrepülhető óra volt, vagy a -SAF, ami időközben külföldre került). A nyolcvanas években az Aeroimpex nevű cég igen sok Trénert vett meg olcsón, ezeket újra üzembe állították, és nagy részük azóta is repül, általában az USA-ban. Milyen jól jönnének ma ezek a gépek a hazai pilótaképzésben! Mindezeken túl az is előfordult, hogy külföldről érkezett egy-egy Tréner az országba (az új HA-TRE, -SAW).

    Tovább a Trénereket ábrázoló újság címlapok oldalára
    Tovább a részletes képek oldalára


    Vissza a nyitóoldalra
    Vissza Hamster repülős oldalaira

    Levél az oldal készítőjének