Az utóbbi néhány évben ritkán volt időm kimenni repterekre, arra pedig pláne nem, hogy ha már egyszer ott vagyok, akkor ott is felejtsem magam néhány laza órára. Ez persze ezeknek az oldalaknak a karbantartatlanságán is látszik, sajnos. Szeretném megígérni, hogy ez másképp lesz a jövőben (nem önzetlenségből: nekem is tök jó, amikor repülők közelében vagyok:), de nem teszem. Inkább csak csendben örülök annak, hogy Riannával és Almár Ákos barátommal 2007 április egy szeles, ámde napos szombatján sikerült kijutnunk a budaörsi reptérre.
A fő ok a Gold Timer Alapítvány Li-2-ese volt, mely ezen a napon utasrepültetést végzett. Befizetni egy körre nem tudtunk, de szerencsére ez nem volt nagy tragédia, hiszen 2002-ben alkalmunk volt összesen négy órát a levegőben tölteni ezzel a csodálatos madárral. Most inkább csak csendben ültünk a fűben, mint a húsvéti nyuszi, és figyeltük, ahogy a nagy ezüstmadár fel-le száll.
Persze egy reptéri látogatás nem az igazi a (nagy)hangár megtekintése nélkül - bár most kicsit szellős volt a felhozatal. Talán a gépek egy része még reggel elment valahova? Vagy már mindenki Tökölön lakik?
Kezdjük ezzel a helikopáterrel a közelebbről nézegetést: ő egy olasz gyártású "Jetranger" (Agusta Bell 206 Jetranger, 1978), talán az egyik leggyakoribb heli a nyugati világban.
És egy másik forgószárnyas, egy AS-350B "Mókuska", '92-ből, a számomra új, sárga színben. Ezeken a képeken egy - szintén valószínűleg csak számomra - új népszokás is kivehető: a csúszótalpas helikoptereket nem leszállás után teszik fel egy kis kézitarngoncaszerű valamire, hogy azzal rángassák be őket a hangárba, hanem eleve egy gurítható platformról szállnak fel- és le, amit kis traktorokkal ráncigálnak. Tiszta Amerika! :)
Veres Zoli Extrája az egyik sarokban állt, ...
... az egykori Aerotriga egyik Zlin-50-ese pedig a szokásos helyén, a két "hangárhajó" közti sávon. Ő már évek óta itt szobrozik - a szárnyra lerakódott porrétegen is látható, hogy nem tegnap használták utoljára :(
Ez a nap a jelek szerint a repképtelen Zlinekről szólt: a Delta-Fox (HA-SDF), amivel Erdős Mihály jópár éve elvitt műrepülni, kis hiányosságot mutatott fel orr-részén. Remélem csak valami ciklikus javításról van szó.
És a féligkész nagyjavítás alatt álló Gawron mögött még mindig csonkán szomorkodott a HA-SAU. Ráadásul ő már évek óta így áll emlékeim szerint.
Már éppen nézelődni kezdtem volna, hogy hol van a HA-SDE, amikor észrevettem, hogy valószínűleg darabokban. Ez itt legalábbis az egyik szárnya. Ismét csak reménykedni tudok, hogy valami tervszerű karbantartás zajlik rajta.
És végre egy repképes Tréner: a HA-SAM! Jó volt látni-hallani! Pár órával később, már hazafelé tartva a HA-TRL-t is láttuk a közeli áruház parkolója fölött, legalábbis asszem ő volt az - kicsiny kompenzációként a sok szétszedett trénermadár után.
A főépület előterén állt a mentősök még bejáratós Eurocopter EC-135-öse. Nagyon dögös kis cuccnak tűnik!
A Li-2 közben elkezdett pörögni a sétarepülőkkel.
Bár a szél belefújt a fényképezőgépem mikrofonjába, azért talán hallható az a jó kis csillagmotor-zúgás, ami a géphez tartozik!
És itt már visszafele jön az ezüstmadár.
Kigurulás közben. Megjegyzés: szépen felkúszott a környező hegyoldalakra Budaörs, lassan minden tele lesz házakkal!
Még egy Zlint láttunk mozogni ottlétünk alatt: a HA-SGM egy vitorlázót vontatott fel. Ezen a képen egyébként jól kivehető, hogy a 27-es bal (megvan egyátalán még mindkét pálya? amit a neten találtam, aszerint igen, pedig valaki mintha évekkel ezelőtt azt mondta volna, hogy marad a 27L/9R, plusz a "zöld" a vitorlázóknak) pályairány manapság úgy néz ki, hogy a TESCO és az ElectroWorld épülete között kell elslisszolni. Régen ott csak susnyás volt.
Rövid videócska a vontatásról, a Zlin szívemnek kedves motorhangját megörökítendő.
A Centro-plane Kiscessnája éppen felszálláshoz gurul. Valamit nagyon rosszul csinálhatok, hogy nem én ültem benne :))
A Li-2 környékén közben szinte tumultus lett: eddig jobbára csak repülő- és születésnapokon láttam ennyi embert itt, a barakkok előtt.
Sajnos nehéz képen visszaadni, hogy milyen, amikor a Li-2 AS62-es csillagmotorjai beindulnak, de a kipufogóból kicsapó lángnyelv azért talán sejtet valamit :)
És a "Teve" (annak idején a légierőben évekig nem volt szabad típusjelzéseket használni, ezért mindent (hivatalos) beceneveken emlegettek - a Li-2-esé a Teve lett, lévén hogy málhásnak használták) ismét leszáll.
Kiskoromban mintha még meglett volna a lámpa, ami egykor leállította a Kőérbereki út forgalmát, amíg leszállt egy-egy gép. Most ilyen nincs, csak az a feeling, amikor elmegy az autók felett egy nagyobb gépmadár :)
A Golf-Mike (már hogy a HA-SGM) egy újabb vontatásból tér vissza. Be kell valljam, nekem ez a madár is nagyon tetszik, semmivel sem csúnyább, mint...
... mondjuk ez a - "nyugati" - Bulldog, 1971-ből. Sőt.
A puzzle-Tréner a falnál még mindig elég fura látvány.
"Csirkecomb", azaz egy '83-as gyártású Mi-2-es.
Kis kitérő: ez a "legyező" hűtőrácsos Tátra teherautó (tanker) se egy mindennapi látvány!
A Z142-es ismét vontatni készül.
HA-APC, egy '70-es Piper Cherokee.
Az imént látott Bulldog tesója, a beszédes nevű HÁ-TUL is repülni készül.
A sárga mentőhelikopternek sajnos valahol dolga akadt, így a levegőben is megcsodálhattuk. A típus hangja továbbra is furcsa nekem egy kicsit, hiányzik a ...
... Ka-26-os és hasonló típusok jellegzetesebb kereplése. Amúgy nem tudom, ezek a gépek mostanában repülhetnek-e még (EU-s szabályzatváltozások és társaik kapcsán). Sajnálnám, ha már nem, mert ilyennel még nem hiénáztam.
És ha már itt állt: a Ka-26-osnak a pilótafülkéje fix, a mögötte levő rész viszont cserélhető. Lehet oda darut tenni, vagy utaskabint - vagy éppen valami vegyszerszóró cuccost, mint itt. Ha meggondolom, akkor lehet, hogy ezek még mindig repülnek, hiszen szúnyogirtásra ma is szükség van, nem?
A napfényes beszámolót pár nem-repülős képpel fejezném be. A budaörsi reptér forgalmi épülete szerintem egy korszak egyik legjellegzetesebb példája.
Sajnos utólag meg kellett erősíteni acélgerendákkal a szerkezetét, de ez a tető 1937-ben valószínűleg extraorbitálisan modernnek hathatott!
A csarnokot amúgy nemrég kifestették, de sajnos a repülős témájú "freskókhoz" nem nyúltak. Pedig az is az összképhez tartozik. De legalább megmaradtak. Remélem majd egyszer rendesen is fel fogják újítani ezt az épületet - és azt is, hogy megmarad reptéri épületnek...