Legendák a levegőben, 2013
A repülőnap, aminek gyakorlatilag a végére értem oda...
2013 szeptemberének utolsó hétvégéje mozgalmas volt: elsősorban a Villamosnap miatt, de ki akartam menni a budaörsi reptérre is, ahol a címben olvasható névre hallgató (ezt kicsit nyakatekerten sikerült körbeírnom) rendezvény zajlott. Sajnos a villamosos dolgok miatt elég későn értem ki, és már alig mozgott valami...
... de azért a csillagmotorok hangja utáni vágyakozásom kielégítésre került :) Balra egy An-2-es, jobbra pedig a HA-SEF lajstromjelzésű Wilga.
Utóbbi típusból egyre kevesebb van, úgyhogy videóztam is egy sort. Nem szép gép, nem is kimondottan jól sikerült, de van benne valami szerethető :)
Mivel a Malév Repülőklub otthonául szolgáló dunakeszi repülőteret akkoriban (igazából egy ideje már folyamatosan) be akarta záratni az önkormányzat, az ottani gépek közül néhány átköltözött ide. Ekkoriban már másfél éve nem létezett "a" Malév, szomorúnak tűnt, hogy a név sportrepülésben továbbélése is veszélybe került. A jobbra látható vitorlázó egy IS-28B2 - töredelmesen be kell valljam, a netről kerestem ki, mert nem ismertem fel.
Az előbbi képen még vitorlázót vontató HA-MAC - egy Maule MX7-es - a földön. Annak idején a vízügynek (?) voltak hasonló gépei; azt hittem, ez is azok közül való, de a jelek szerint nem. Viszont úgy látom, 2014-ben ezt is eladták külföldre. Hiába, a sport- és hobbirepülés virágzik Magyarországon - nem azért használnak 1959-ben épült gépeket, mint a jobboldalt látható Cessna 150-es, mert csak erre futja, hanem mert szeretik az oldtimereket :-/ Félreértés ne essék, a Cessnák a legjobb gépek közé tartoznak, de jó lenne, ha a repülést nem csak a Red Bull Air Race képében támogatná az állam!
A balra látható, "beszélő" lajstromjelzésű - HA-DRA - Cessna 207-es most is kimaradt a "mivel repültem már" listámról, befizettem viszont egy körre a HA-SKD-re, ami egy 172-es. Egyszerűen repüléshiányom volt - ezekkel a kis masinákkal egy iskolakör is nagyobb élmény, mint három óra menetrend szerinti repülés!
Bekukucskáltam a nagyhangárba is: a balra látható Gawron frissen festettnek tűnt - egyszer ezzel a típussal is menni kéne egy kört, mielőtt az utolsó is eltűnik! Jobbra: a Dimona előtt egy autógirót láthatunk, de az igazán meglepő a mögötte álló terepszínű sor volt... Ennyi év után újra katonai repülőtér lett Budaörs? :)
A MiG-21-es volt gyerek- és ifjúkorom legtöbbet látott vadászgépe: mindig ott volt a repülőnapokon (Budaörs, Kecskemét, Taszár, Kecskemét megint, Szentkirályszabadja, Hradec Králové, Pozsony, Hradec Králové megint, Kecskemét megint, Kecskemét ismét, Kecskemét sokadszorra, Szliács), az emlékparkokban (manapság pl. Zánkán - de régen gyakorlatilag minden nagyobb városban volt egy), a repülőmúzeumokban (Kecel, Szolnok, Schleissheim, Kbely, Duxford, Sinsheim), és a Hadtörténeti azóta már rég átalakított udvarán. Mégse ültem egyben sem: a múzeumban kiállítottak általában le voltak zárva, a katonai repülőnapokon pedig túl sokat kellett volna sorba állni ahhoz, hogy felkapaszkodhassak egybe.
Meglepő módon 13 évvel a típus Magyar Légierőből kivonása után pont "házi repteremen" sikerült abszolválnom a beülést! Rögtön két 21-es is ott állt a nagyhangár előtt: a képen hozzánk közelebb az 51-es, távolabb pedig a 6145-ös oldalszámú MiG-21bisz-t látjuk. A Fightertown Europe felirat emlékeim szerint azokból az időkből maradt itt, amikor a Légi Huszárok nevű formáció légiharcos csapatépítő tréningeket tartott a repülőtéren. Az se ma volt!
Az 51-es volt a "beülős-tapogatós gép", a másikon viszont olyan komoly munka folyt, hogy gyanúm szerint üzemképesség-közeli állapotban lehet. A hajtóműről persze nem merek nyilatkozni, a fegyverrendszereket meg nyilván rég kiszerelték, de szerintem áram is volt rajta, a hidraulikarendszer is fel lehetett töltve... Nem tudom, miről maradtam le, lehet, hogy valami bemutatózás volt vele? Kicsivel később ugyanis egy ilyen videó is felbukkant a neten.
És fináléként egy saját videó, amiben körülbelül minden benne van, amit láttam - az is, amiről elfelejtettem képet csinálni! Hejj, most, hogy majd' két évvel az elkészítése után újra megnéztem, megint repülőgépmotorzúgás-hiányom lett :)