Mindenféle forgószárnyasok...

    Aki katonai helikoptereket keresne, rossz helyen jár, próbálkozzon pár oldallal arrébb; itt most polgári típusokat szeretnék bemutatni (azaz, hogy teljesen pontos legyek, polgári használatban levőket). Nem mondom, hogy Magyarország dúskál bennük, külföldön lényegesen elterjedtebbek, de azért van pár belőlük. Ritkaságuk oka elsősorban az, hogy drága mind a beszerzésük, mind az üzemeltetésük; egy-egy heli árából több repülőgépet lehet venni, és az üzemeltetési költségeket (típusonként 30-120E forint között óránként) is csak kevesen (kevés cég) tudják megfizetni. Pedig nem mindennapi járművek ezek: én még csak egyszer ültem helikopterben, a kicsit lejjebb látható HA-BCF-ben, de nagy élmény volt!

    Mil Mi-2
    Kamov Ka-26
    Robinson R22
    Robinson R44
    Aerospatiale "Gazelle"
    Aerospatiale AS-50 "Ecureil"
    Egyéb típusok

    Mil Mi-2

    A szocialista országokbeli helikopterfejlesztés (ami igazából megegyezik a szovjet, azaz az orosz fejlesztésekkel) legsikeresebb típusa: a világban több helyen gyártották, és még több helyen használták ezt a masinát, mely jellegzetes alakja miatt a "csirkecomb" becenevet kapta. Futárszolgálat, utasszállítás, megfigyelés, mentés - mindenütt használták! Az már egy másik kérdés, hogy a két Isotov gázturbina a kabin fölött, mely jellegzetesen púpossá teszi, rengeteg üzemanyagot fogyaszt, és nem kimondottan halk. Ezzel együtt láttam én csodákat repülni ezzel a típussal, látszólagos lomhasága ellenére nagyon mozgékony tud lenni!

    Ez a betegszállító Mi-2 Esztergomban lett lekapva.

    HA-BCF: erre a beállításra kifejezetten büszke vagyok, egyébként sok más szögből nem is lehetett a készítés időpontjában fotózni az erős napsütés miatt...

    ... de azért megpróbáltam, íme az eredmény: napfényben sült "csirkecomb" :-)

    Így néz ki belülről a többtonnás szitakötő.

    És így nézett ki ugyanez a helikopter 2001 nyarán, új festéssel.

    A HA-BFY a budaörsi volt RSZ-hangárban.

    HA-BGK: ezzel a mentős Mi-2-vel a debreceni repülőtéren találkoztam, indulásra fel volt készítve, jobbra tőle az a gurulós valami egy akkumulátor az indításhoz.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    HA-BGM, az 1985-ös gyártású  miskolci mentőhelikopter.

    A HA-BGO egy 1984-es gyártású Mi-2, mely a "Polgári Védelemért Alapítvány" tulajdonában van, és melyet repülőnapokon Édes Imre vezetésében lehet látni...

    2001. decemberében már ilyen festéssel lehetett látni a HA-BGO-t. Mintha csak a Medicopter című német tévésorozatból lépett volna elő :) Persze mivel ez a jármű tényleg hasonló célokat szolgál, érthető a hasonlóság. Ráadásul ez a szín a helikopteren is fiatalított pár évet optikailag!
     

    Kamov Ka-26

    A Ka-26 egy különleges kiképzésű helikopter: nincs farokrotorja, hanem két, egymás feletti síkban, egymással ellentétes irányba mozgó forgószárnyak "mozgatják". Az érdekes kabin mellett/mögött látható a két kívül elhelyezett csillagmotor, mely a reduktoron keresztül a rotorokat hajtja. Ezt a megoldást csak a szovjet Kamov gyár használta, szinte védjegyükké vált. A kabin mögötti rész egyébként moduláris: darut/csörlőt, permetezőtartályt illetve utaskabint is lehet ide rögzíteni. Ez a permetezővel felszerelt Kamov Farkashegyen került a fényképezőgépem lencséje elé, azt nem tudom megmondani, hogy növényvédőszereket vagy szúnyogírtót szokott szórni...

    A HA-MPO-val Szegeden találkoztam.

    A HA-MPZ permetezést demonstrál Budaörsön.

    Robinson R22

    A HA-MIZ (a kisebbik, kétüléses Robinson típus) Budaörsön.
     

    Robinson R44

    Ez a Robinson R44 helikopter Fahegyen tankolni szállt le, amikor lekaptam. Végülis elég jól fel van műszerezve, és repül is, az egész szerkezet törékenységét és a kétlapátos rotort nézve azt hiszem mégse lesz a kedvenc típusom...

    A HA-FTX a budaörsi fűben.

    A HA-HEL kicsit beljebb, a hangárban.

    A HA-HEP, negyven méterrel arrébb.

    A HA-MIW is egy Robinson R44-es, de őt gyakrabban szoktam látni Budaörsön. Az RTL klub ezzel a géppel végeztet valamiféle dugófigyelő szolgáltatást a főváros és környéka fölött.

    Az előbbi gép testvérét, a HA-MIX-et 2002 nyarán fényképeztem Budaörsön.

    Azt hiszem ez a '99-es gyártású gép új szerzemény lehet, vagy eddig nem ilyen festéssel repült, mert korábbról csak egy Vodafone-helikopter rémlett...
     

    Aerospatiale "Gazelle"

    Ezt a "Gazellát" (HA-LFP) 1980-ban gyártották Franciaországban; egy rendkívül kecses és érdekes masina! Érdekes, mert egyrészt ritkán látni az országban (4 darab van belőle itthon), másrészt mert a hagyományos faroklégcsavar helyett csőlégcsavaros megoldású: a hátsó légcsavar bele van foglalva a farokrészbe. Ez a kialakítás drasztikusan csökkenti a jármű által keltett zajt, mivel annak nagy részét pont a faroklégcsavarról leváló áramlások okozzák. Magángyanúm szerint egyébként ezt a típust alakították át a "Kék villám" (eredetileg "Blue Thunder") című mozifilm és tévésorozat "főszereplőjévé", az utaskabin kicserélésével, és pár külső csecse-becse ráaggatásával.
     

    Aerospatiale AS-50 "Ecureil"

    A típus becenevét nem biztos, hogy jól írtam, eredetiben mindenesetre "Mókuskát" jelent. És valóban egy fürge, aranyos helikopter! Az Országos Mentőszolgálatnak van belőle három darabja, ez itt a harmadik, a HA-BDC, Szentkirályszabadján.
     

    Vegyes más

    HA-BOA, egy MBB Bo-105-ös. Imádom ezt a típust!

    A HA-RTL egy másik klasszikus típus: MD500-as.

    A HA-MSV és...

    ... a HA-MSZ két Schweitzer gyártmányú könnyű helikopter. Semmit nem tudok róluk, mivel bevallom, tőlem elég távol állnak ezek a barkács-kinézetű jószágok.

    A HA-MSV kabinja.

    Az oldal végére egy kis pátosz: "mennyből a Mi-8, eljött hozzátok"...


    Akár levelet is írhatsz...