Jártamban-keltemben vasúti fotók 11 (1)

Legutóbb egy éve csináltam "vegyesfelvágottas" vasúti oldalt; akkor több éves képek kerültek fel. Ez most se lesz másként: némelyik fotó 2012-es. Mivel már rég nem járom olyan alapossággal az országot, mint tíz éve, az összeállítás csapongás lesz teljesen különböző helyszínek és témák közt, a nem létező vasúti hozzáértésemet pedig a másik öltönyöm zsebében felejtettem ;)

Dízeltúra
A Gyermekvasút árnyékos oldala
Vegyesfelvágott
Komfortkocsi
Koporsót követve a Mátra aljáig, és tovább a Tisza-tóhoz

Dízeltúra, avagy Púpos, Csörgő, Nohab, Csörgő, Csörgő, Csörgő (a "Hörgő" név nem tetszik)

2013-ban a fél nyaramat a Győr és Fehérvár közt a közelmúltban egy időre bezárt 5-ös vonalon át közlekedő Púposos fürdősvonat, illetve a Balatonra járó Nohab töltötte ki. 2014 nyara viszonylag hasonlóan indult, egy ugyanezeket a témákat érintő kirándulással... aztán nem lett folytatása. Igaz, "cserébe" elég sokat vonatoztam Németországban.

Az előző nyáron az idényvonat kijelölt igáslova a 235-ös Púpos volt, mely lerobbant, így átküldték helyette a '94-ben Jenbacher motorral felújított, emiatt "Jennifer" névre hallgató 203-ast. Érdekes volt ezt a gépet látni(-hallani), de nem igazán vált be, rengeteg baj volt vele. Jobbra: remot Csörgős vonat fut be Csajág állomásra. Az ilyen Csörgőket egyesek Hörgőnek nevezik, mert más a hangjuk, de szerintem ez idétlen név, úgyhogy csakazértsem használom :P

Balra: egy másik remot indul gyeseves Schlieren kocsikkal Pest irányába. Amennyire szeretem a "zöld mezőben piros mozdony kék kocsikat húz" hangulatot, annyira előnyben részesíteném a Schlieren kocsikat az imént látott Bmx-ekhez képest - egyszer-kétszer Szegedről jöttem ilyennel haza, és azóta nem annyira csípem őket. Jobbra a túra másik fő témáját, a 17-es Nohabot látjuk. Őt több helyen is el sikerült csípni, bár nem úgy, ahogy terveztem, és a fényképezőgépem is hülyült exponálás helyett/közben. Akkor még nem tudtam, hogy ez lesz a nyár egyik fő témája :-/

És még két dízel-hidraulikus forgó-morgó: egy Alsóörsön (ahol a restiben Almdudlert is lehet kapni), és egy az akarattyai alagútnál.

Ahogy kell, fotózás közben videóztam is, mindig a közelben felállítva az állványt. A fotóapparát kínlódása miatt a nyár végére már inkább a fényképezés volt a melléktermék, és a videózás a fő tevékenység.

A Gyermekvasút árnyékos oldala ;)

2009 körül újra felfedeztem magamnak a Gyermekvasutat. Igazi havas telek, gőzmozdonyos vonatok - mi kellhet még? Aztán jött a 2010-es kisvasúti nap, ami rátett még egy lapáttal.

2012 őszén már nem is tudom, milyen apropóból sétáltuk végig Ícével a fél vonalat, én meg rájöttem, hogy nem is olyan egyszerű a fák közt értékelhető eredményt elérni. Akkor a Csillebérctől Szépjuhásznéig tartó szakasz volt terítéken, ...

... egy évvel később Jazzcoollal pedig a vonal másik felét gyalogoltuk be. Balra a hűvösvölgyi katlanból kimászás eleje látszik, jobbra pedig a Hárs-hegy oldalán kígyózó pálya.

Az előbbi vonat immár az alagút után. A tarka szerelvényt az első remot mozdony vontatta.

A nosztalgia motorvonat az alagút felső bejárata előtt.

Nem igazán terveztük meg ezt a sétát: mire ideértünk, már alig voltak fények - mégis volt egyfajta hangulata!

Még el se értünk Hárshegy állomásig, máris jött visszafelé a motor. Hadd jöjjön, szeretjük! :)

Körülbelül ugyanez mozgásban. Szerintem nagyon szép színei lettek a filmecskének, erre a darabra kimondottan büszke vagyok.

Hárshegy állomás gyerekkoromban elég kihaltnak tűnt: egyszer-kétszer túrázás közben mentünk át rajta, és mintha még szolgálat se lett volna. Létezik, hogy volt olyan időszak, hogy nem volt itt kereszt, ezért nem is kellett senkinek itt lennie? Vagy mindig pont üzemszünetkor jártunk itt? :)

Ezekben a bizonyos gyerekkori élményekben állandóan ságvárligeti (akkor úgy hívták) keresztek rémlenek, Hárshegyen soha nem jött szembe semmi - most meg mindig. Több a vonat, vagy a menetidők változtak meg?

Még egy alagutas kép (ezúttal a másik kaputól), aztán átugrunk a panorámakanyarhoz.

Az az igazság, hogy ehhez a vonalhoz képest a legtöbb itthoni "rendes" vasútvonal elég unalmas fotózásilag :) Ezekben az időkben ráadásul gyerekkoromhoz képest színesebb is volt az üzem: különböző csíkozású mozdonyok, többfajta kocsi... Jobboldalt egyébként lehet, hogy valahol ott járunk, ahol nagyon régen egy ideig Kis-Hárshegy táblás megállóhely volt?

Következő oldal: Komfort-kocsi, áramvonalas gőzmozdony, és közös közúti-vasúti híd a Tisza fölött


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez